Projekt nr WND-POKL.09.02.00-10-038/14,
pn. "Wspomagając lokalny rynek pracy zabezpieczamy środowisko",
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego





Logo

Cele i zadania projektu

Obszarem realizacji niniejszego projektu jest woj. łódzkie, ze szczególnym uwzględnieniem powiatu sieradzkiego na obszarze którego zlokalizowane jest Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu, którego uczniowie stanowią grupę docelową projektu.

CEZ jest placówką kształcenia zawodowego i realizuje zajęcia dydaktyczne na podstawie planów nauczania dopuszczonych do realizacji przez MEN w szkołach ponadgimnazjalnych. Prowadzi kształcenie m.in. w branży mechanicznej, elektrycznej, mechatronicznej, samochodowej, odnawialne źródła energii, fryzjerskiej, ekonomicznej.

Wybór zadań realizowanych w ramach był poprzedzony analizą  danych zawartych w raportach  dotyczących rynku pracy, dokumentach strategicznych województwa łódzkiego dotyczących rynku pracy i oczekiwań pracodawców na temat kwalifikacji i umiejętności absolwentów szkół zawodowych.

Zgodnie z Regionalną Strategią Innowacji dla WŁ- Loris 2030 jedną z głównych branż mających szczególny potencjał innowacyjny i mogący się stać lokomotywą wzrostu regionu jest Energetyka (w tym EE i OZE) i jednym z priorytetów jest zapewnienie odpowiedniego poziomu wiedzy i kwalifikacji kadr w zakresie tej specjalizacji (działania projektu w ramach Zadania 1 i 3). Ponadto PS jest obszarem na którym dynamicznie rozwija się uprawa roślin energetycznych. Dodatkowo zawód elektryk znajduje się na liście najbardziej poszukiwanych pracowników. Z opracowań Łódzkiego CDN i KP, pt"Prognoza zatrudnienia w WŁ na lata 2010-2014 r. " wynika, że wykwalifikowani pracownicy fizyczni (w naszym projekcie spawacze - Zadanie 2, elektrycy - Zadanie 3, blacharze i lakiernicy - Zadanie 6) są i będą najbardziej poszukiwani przez pracodawców.

Przewidywane oczekiwania pracodawców dotyczą posiadanych kwalifikacji i usług szkoleniowych w PS, wg którego poszukiwani będą przede wszystkim pracownicy z wykształceniem zasadniczym zawodowym.

Z badań Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji wynika, że 28,2% ogółu firm z WŁ oraz 36,2% firm rzemieślniczych ma trudności w pozyskiwaniu odpowiednich pracowników. Jednocześnie osoby z wykształceniem zawodowym stanowią aż 37,8% bezrobotnych. Swiadczy to o niedopasowaniu oferty kształcenia zawodowego w regionie do oczekiwan rynku pracy i wymaga pogłębiania współpracy pracodawców i szkół zawodowych poprzez m.in. rozszerzenie kształcenia praktycznego bezpośrednio w przedsiębiorstwach (działania w ramach zadania 4), świadczy równiez o nieznajomości lokalnego rynku pracy wśód uczniów i umiejętności dopasowania własnych predyspozycji i zainteresowań do wymogów rynku (działania w ramach zadania 5).



Zadanie 1 Wdrożenie nowych programów nauczania w formie kształcenia modułowego: Odnawialne Źródła Energii

W zadaniu brało udział 24 osób (6 kobiet i 18 męższczyzn) podzielona na cztery sześcioosobowe grupy. Każda z grup realizowała program 80 godzin zajęć kształcąc się w systemie modułowym z zakresu:

  • kolektory słoneczne – moduł A
  • pompy ciepła – moduł B
  • zestawy fotowoltaiczne – moduł C
  • biomasa – moduł D
Celem realizowanego zadania było podniesienie poziomu kompetencji zawodowych dostosowanych do potrzeb rynku pracy. Dla uczestników modułu A, B, C i D realizowano zajęcia teoretyczne i praktyczne z zakresu kolektorów słonecznych, pomp ciepła, fotowoltaiki oraz biomasy. Tematyka prowadzonych zajęć i metody ich prowadzenia:
  • Moduł A: Omówienie zasad termodynamiki związanych z fototermią.
  • Moduł B: Omówiono zasady termodynamiki związane z przenoszeniem ciepła z dolnego źródła do górnego.
  • Moduł C: Omówienie zagadnień związanych z: energia słońca, zjawiskiem fotowoltaicznym, ogniwa, moduły, panel fotowoltaiczny, rodzaje ogniw. Omówiono połączenia szeregowe i równoległe ogniw słonecznych oraz charakterystyki U-I.
  • Moduł D: Omówiono rodzaje i właściwości biomasy, sposoby przetwarzanie biomasy. Omówiono budowę oraz zasadę działania biogazowni. Zapoznanie teoretyczne i praktyczne z procesem fermentacji substancji.
Dla wszystkich modułów przeprowadzono szereg doświadczeń zgodnie z rozkładem materiału dla zadania 1. W ramach zadania została doposażona pracownia „Energii odnawialnych”, podnosząc dzięki temu znacznie jakość kształcenia w dziedzinie pozyskiwania i wykorzystywania energii odnawialnych. Zakupiono między innymi: Kolektor słoneczny, Laptop, Drukarkę, Przewody rurowe i złączki, Kable, Zestaw fotowoltaiczny, Pompę ciepła solanka-woda, Zestaw do eksperymentalnego wytwarzania biomasy, Mobilny palnik Bunsena, Naczynia laboratoryjne i produkty eksploatacyjne. W efekcie podejmowanych działań wzrosła wiedza i umiejętności uczniów z zakresu prowadzonych zajęć w następujący sposób:

Moduł A - grupy uzyskały następujące wyniki:
Podczas testu wstępnego z modułu Kolektory Słoneczne grupa 1 uzyskała średni wynik 21%, , grupa 2 15%, grupa 3 28%, a grupa 4 uzyskała 32 %. Podczas testu końcowego: grupa 1 uzyskała średnik 83%, grupa 2 81%, grupa 3 86%, a grupa 4 uzyskała 88%. Podniesiony poziom wiedzy osiągnięty na poziomie: grupa 1 wzrost 62%, grupa 2 wzrost 66%, grupa 3 wzrost 58%, grupa 4 wzrost 56 %.

Moduł B - grupy uzyskały następujące wyniki:
Podczas testu wstępnego z modułu Pompy ciepła grupa 1 uzyskała średnik 31%, grupa 2 28%,, grupa 3 u 31%, a grupa 4 uzyskała 30 %. Podczas testu końcowego: grupa 1 uzyskała średnik 87%, grupa 2 86%, grupa 3 93%, a grupa 4 uzyskała 90%. Podniesiony poziom wiedzy osiągnięty na poziomie: grupa 1 wzrost 56%, grupa 2 wzrost 58%, grupa 3 wzrost 62%, grupa 4 wzrost 60% .

Moduł C - grupy uzyskały następujące wyniki:
  • Podczas testu wstępnego z modułu Zestawy Fotowoltaiczne grupa 1 uzyskała 22 punkty, grupa 2 uzyskała 25 punktów, grupa 3 uzyskała 21 punktów a grupa 4 uzyskała 20 punktów.
  • Podczas testu końcowego grupy 1 uzyskała 71 punktów, 2 uzyskała 72 punkty, 3 uzyskała 71 punktów, 4 uzyskała 71 punktów.
  • Podniesiony poziom wiedzy osiągnięty na poziomie: grupa 1 wzrost 49 punktów, grupa 2 wzrost 47 punktów, grupa 3 wzrost 50 punktów, grupa 4 wzrost 51 punktów.

Moduł D - grupy uzyskały następujące wyniki:
  • Podczas testu wstępnego z modułu Zestawy Biomasa grupa 1 uzyskała 18,5 pkt., grupa 2 uzyskała 21 pkt, grupa 3 uzyskała 17 pkt, grupa 4 uzyskała 28 pkt.
  • Podczas testu końcowego z modułu Zestaw Biomasa grupa 1 uzyskała 42,5 pkt, grupa 2 uzyskała 30 pkt, grupa 3 uzyskała 52 pkt, grupa 4 uzyskała 54 pkt.
  • Podniesiony poziom wiedzy osiągnięty na poziomie: grupa 1 wzrost 22 pkt, grupa 2 wzrost 9 pkt, grupa 3 wzrost 35 pkt, grupa 4 wzrost 26 pkt.
Realizacja zadania to 100%.
Zajęcia zakończyły się w miesiącu czerwcu 2015r wydaniem zaświadczeń uczestnictwa dla każdego ucznia biorącego udział w projekcie.


Dla uczestników modułu A Kolektory Słoneczne, B Pompy ciepła, C Zestawy fotowoltaiczne i D Biomasa realizowano zajęcia teoretyczne i praktyczne.
Tematyka prowadzonych zajęć i metody ich prowadzenia:

    Moduł A, B. Dla obu modułów przeprowadzono szereg doświadczeń zgodnie z rozkładem materiału dla zadania 1. Moduł C: Omówiono połączenia szeregowe i równoległe ogniw słonecznych oraz charakterystyki U-I. Zależność wydajności kąta padania promieni słonecznych, od natężenia oświetlenia, od temperatury, od wielkości powierzchni ogniwa. Sprawdzenie ogniw podczas zacienienia przy połączeniu szeregowym i równoległym. Moduł D: Omówiono rodzaje i właściwości biomasy, sposoby przetwarzanie biomasy. Omówiono budowę oraz zasadę działania biogazowni. Uczestnicy zadania zrealizowali zajęcia teoretyczne i praktyczne z procesu fermentacji substancji.

W efekcie podejmowanych działań wzrosła wiedza i umiejętności uczniów z zakresu prowadzonych zajęć. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach. W trakcie zajęć nauczyciele i uczniowie opracowali i nagrali trzy filmy dydaktyczne pokazujące realizowane przez siebie zagadnienia związane z pozyskiwaniem energii. Planowane działania:

  • Moduł A: Przeprowadzone zostaną zajęcia demonstrujące zasadę działania kolektorów słonecznych, zajęcia z zakresu montażu urządzeń. Na koniec przeprowadzony zostanie test końcowy i podsumowanie zajęć.
  • Moduł B. Przeprowadzony zostanie szereg ćwiczeń demonstrujących zasadę działania pompy ciepła wraz z pomiarami, ćwiczenia z rysowania wykresu entalpii i obliczania współczynnika efektywności pompy ciepła. Na koniec przeprowadzony zostanie test końcowy i podsumowanie zajęć.
  • Moduł D Przeprowadzone zostaną zajęcia omawiające i pokazujące wykorzystanie biopaliw. Kontynuowane będą zajęcia praktyczne mające na celu wykorzystywanie biomasy oraz sposobów jej przetwarzania. Prowadzone będą ćwiczenia związane z fermentacją substancji.


Uczniowie uczestniczący w zadani realizowali materiał nauczania zawarty w czterech modułach:

  • Kolektory Słoneczne – Moduł A
  • Pompy ciepła – moduł B
  • Zestawy fotowoltaiczne- moduł C
  • Biomasa – moduł D

Tematyka prowadzonych zajęć i metody ich prowadzenia:

  • Moduł A: Omówienie zasad termodynamiki związanych z fototermią
  • Moduł B: Omówiono zasady termodynamiki związane z przenoszeniem ciepła z dolnego źródła do górnego. Dla obu modułów przeprowadzono szereg doświadczeń zgodnie z rozkładem materiału dla zadania 1
  • Moduł C: Omówienie zagadnień związanych z: energia słońca, zjawiskiem fotowoltaicznym, ogniwa, moduły, panel fotowoltaiczny, rodzaje ogniw. Omówiono połączenia szeregowe i równoległe ogniw słonecznych oraz charakterystyki U-I
  • Moduł D: Omówiono rodzaje i właściwości biomasy, sposoby przetwarzanie biomasy. Omówiono budowę oraz zasadę działania biogazowni. Zapoznanie teoretyczne i praktyczne z procesem fermentacji substancji.

W efekcie podejmowanych działań wzrosła wiedza i umiejętności uczniów z zakresu prowadzonych zajęć. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach. Proponowane zajęcia spełniają ich oczekiwania. Dowodem tego jest frekwencja oraz zaangażowanie uczniów na zajęciach


Celem zadania jest podniesienie poziomu kompetencji zawodowych dostosowanych do potrzeb rynku pracy wśród 24 uczniów CEZ przez ich udział w dodatkowych zajęciach z zakresu OZE.

Zadanie jest prowadzone przez 3 nauczycieli przedmiotów zawodowych w 4 grupach 6 osobowych, w wymiarze 80 h/grupę.
Ramowy program po 20 h/gr obejmuje tematy:

  • Kolektory słoneczne.
  • Zestawy fotowoltaiczne.
  • Pompy ciepła.
  • Biomasa.
W tym zasady doboru kolektorów, zestawów fotowoltaicznych, pomp ciepła, zastosowanie OZE, montaż i uruchamianie układów, rodzaje stosowania dolnych źródeł ciepła, wykorzystanie biopaliwa do wytwarzania energii elektrycznej.

Do realizacji zadania zakupiony został sprzęt i pomoce dydaktyczne.

Miejsce realizacji projektu: CEZ Sieradz.
Termin realizacji: 01.09.2014 r do 30.06.2015 r.
Uczniowie otrzymają nateriały dydaktyczne i podręczniki.

Uczniowie po zakończeniu zajęć otrzymają zaświadczenie potwierdzające zrealizowany zakres materiału.



Zadanie 2 Kurs spawania metodą MAG i MMA

W zadaniu brała udział młodzież podzielona na cztery dziesięcioosobowe grupy. Każda z grup zrealizowała program 173 godzin zajęć praktycznych 143 godziny i zajęć teoretycznych 33 godziny z zakresu:

  • Spawanie metodą MAG,
  • spawanie metodą MMA,
  • wiedza z akresu materiałoznawstwa spawanych metali,
  • metalurgii,
  • technologii,
  • bhp
Celem realizowanego zadania było nabycie nowych umiejętności i kwalifikacji zawodowych zgodnych z potrzebami rynku pracy poprzez udział w kursach spawania MAG i MMA.

Odbyły się cztery kursy spawania. Po dwa w metodzie MAG – uczestniczyło 20 uczniów – mężczyźni (w tym dwóch uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) i w metodzie MMA również 20 mężczyzn. Ze względu na bardzo duże zainteresowanie uczniów uzyskaniem kwalifikacji spawacza z oszczędności w projekcie udało się przeszkolić dodatkowo 3 uczniów w metodzie MAG (w tym jeden uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

Dla uczestników została przeprowadzona diagnoza wstępna, polegająca na sprawdzeniu wiedzy i umiejętności z zakresu zadania, w formie teoretycznej i ćwiczenia praktycznego. Na podstawie otrzymanych informacji został dostosowany rozkład materiału dla kursantów. Przeprowadzono szkolenie BHP, uczniowie zostali zapoznani z przepisami ppoż i regulaminem pracowni.

Uczniowie na zajęciach wykonywali ćwiczenia praktyczne w spawaniu w wybranej metodzie, ćwiczyli układanie spoin pachwinowych w złączach spawanych w różnych pozycjach spawania z wykorzystaniem blach stalowych. W trakcie zajęć dokładnie omawiane są złącza wykonywane przez uczniów, na bieżąco prowadzona jest ewaluacjia realizowanego programu. Uczniowie rozliczani i oceniani są ze swojej pracy przy szczególnym zwróceniu uwagi na przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.

W ramach zadania uczniowie zostali ubezpieczeni. Ponieważ zajęcia odbywały się po zajęciach w szkole dla uczniów zorganizowano ciepły posiłek dowożony przez firmę w postaci cateringu.

Dla potrzeb zadanie zostały zrealizowane zakupy materiałów eksploatacyjnych, narzędzi i oprzyrządowania niezbędnych do realizacji zajęć oraz zorganizowania i przeprowadzenia egzaminu.

Wszyscy uczniowie po ukończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu wewnętrznego przystąpili do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje spawacza. Pierwszy egzamin odbył się 17.04.2015r a drugi 30.05.2015r. Egzamin odbył się pod nadzorem Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach. W wyniku przeprowadzonego egzaminu 22 uczestników kursów spawania potwierdziło swoje kwalifikacje i uzyskało uprawnienia spawacza. Zdawalność na poziomie 95,65%.

Realizacja zadania to 107,5%, wzrost wynika z przeszkolenia trzech dodatkowych osób.

Realizacja zajęć zakończyła się w miesiącu maju 2015r wydaniem zaświadczeń uczestnictwa dla każdego ucznia. Uczniowie, którzy zdali egzamin zewnętrzny przed Komisją Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach otrzymali Książki Spawacza i Świadectwo Egzaminu Kwalifikacyjnego Spawacza, uprawniające ich do wykonywania zawodu spawacza na terenie krajów Unii Europejskiej.


Rozpoczęły się zajęcia z drugą grupą uczniów szkół zawodowych i technikum, którzy wyrazili chęć zdobywania kwalifikacji spawacza w metodzie MAG – 10 osób i metodzie MMA – 10 osób. Przed rozpoczęciem zajęć uczestnicy zadania przeszli badania lekarskie przeprowadzone przez lekarza medycyny pracy. Badania wykluczyły przeciwwskazania do wykonywania zawodu spawacza.

Uczniowie przystąpili do realizacji zajęć praktycznych i teoretycznych. Postępy uczestników kursu na bieżąco są weryfikowane przez nauczycieli w formie sprawdzianów, testów i zaliczeń praktycznych poszczególnych pozycji spawania.

Dla potrzeb szkolenia zakupiono niezbędne materiały do wykonywania ćwiczeń praktycznych, uczestnicy otrzymali materiały szkoleniowe i pakiet edukacyjny „Spawacz na wyciągnięcie ręki” Podczas zajęć zapoznano kursantów z przepisami bhp obowiązującymi w procesie spawania. Zapoznano z regulaminami obowiązującymi w spawalni. Uczniowie uczyli się zajarzenia i utrzymania łuku spawalniczego. Zostały omówione techniki i pozycje spawania. Uczniów wykonywali ćwiczenia praktyczne w spawaniu metodą MAG i MMA. Ćwiczono układanie spoin czołowych w złączach spawanych w pozycjach spawania: podolnej, nabocznej, pionowej z wykorzystaniem blach stalowych. Kursanci zaliczali poszczególne pozycje spawania, z uwzględnieniem przestrzegania przepisów bhp podczas procesów spawania.

W dalszym ciągu przewidywane jest prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych, na których uczniowie będą się przygotowywali do egzaminu potwierdzającego kwalifikację spawacza w metodzie MMA lub MAG. Egzamin przewidywany jest na 30.05.2015r.


16 stycznia 2015 roku zakończyły się zajęcia w tym zadaniu. Uczniowie zrealizowali całość zaplanowanego materiału z zakresu spawania metodą MAG i MMA. Uczniowie na zajęciach praktycznych uczyli się układania spoin na blachach stalowych w różnych pozycjach spawania. Zajęcia teoretyczne obejmowały wiadomości z zakresu materiałoznawstwa i technologii procesów spawania. Na zakończenie zajęć uczniowie zdawali egzamin wewnętrzny, który był warunkiem dopuszczenia ich do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie spawacza. Uczniowie otrzymali pakiet edukacyjny z materiałami omawianymi na zajęciach.

17 stycznia 2015 roku o godzinie 8:00 rozpoczął się egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie spawacza. Egzamin przeprowadzony był w oparciu o procedury i pod nadzorem Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach. Do egzaminu przystąpiło 20 uczestników szkolenia. Egzamin składał się z części teoretycznej – pisemnej i praktycznej polegającej na wykonani próbnych złączy spawalniczych. Po kilku godzinach trwania egzaminu komisja ogłosiła wyniki. Wszyscy zdający uzyskali pozytywną ocenę za swoje próby egzaminacyjne i uzyskali kwalifikacje w zawodzie spawacza w metodzie MMA – 10 osób i MAG – 10 osób. Na zakończenie wszyscy odebrali z rąk egzaminatora zaświadczenia o uzyskanej kwalifikacji.

Do końca stycznia prowadzony jest nabór do drugiej edycji realizowanego zadania. Nabór prowadzony jest zgodnie z zasadami jakie zostały ustalone w regulaminie naboru. Jest duże zainteresowanie uczniów uczestnictwem w tym zadaniu. Zajęcia z drugą 20 osobową grupą mają się rozpocząć od 16 lutym 2015r.
Zapraszamy wszystkich chętnych.


Celem zadania jest nabycie nowych umiejętności i kwalifikacji zawodowych zgodnie z potrzebami rynku pracy przez 40 uczniów CEZ w Sieradzu poprzez ich udział w kursach spawania (MAG i MMA) w terminie od 01.09.2014 r do 30.06.2015 r.

Zadanie jest prowadzone przez 3 instruktorów spawania. Zadanie obejmuje tematy:

  • Spawanie metodą MAG - 2 grupy po 10 osób.
  • Spawanie metodą MMA - 2 grupy po 10 osób.
Każda z grup realizuje zajęcia w wymiarze 173 godzin/grupę. W tym 143 h zajęć praktycznych i 30 h teorii.

Program obejmuje między innymi rodzaje metali, złącza spawania blach, przegląd procesów spawalniczych.zasady BHP, napawanie na blasze, układanie spoiny pachwinowej w złaczu teowym i narożnym oraz rurowym, cięcie tlenowe i plazmowe.

Uczniowie otrzymają wyżywienie.

Kurs zakończy się egzaminem przed komisją zewnętrzną i wydaniem świadectwa kwalifikacji co zaowocuje zwiększeniem szans na lokalnym i regionalnym rynku pracy.



Zadanie 3 Kurs "Eksploatacja urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych do 1kV"

W zadaniu uczestniczyły trzy dziesięcioosobowe grupy. Każda z grup realizowała program 100 godzin zajęć praktycznych i teoretycznych z zakresu:

  • Przepisów prawa dotyczących energetyki,
  • wymagań w zakresie przewodów i uziomów,
  • ogólnych warunków eksploatacji,
  • pomiarów elektrycznych,
  • technologii,
  • bhp
Podobnie jak w zadaniu drugim tu też było duże zainteresowanie uczniów uzyskaniem kwalifikacji do eksploatacji urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych do 1 kV udało się z oszczędności po uzyskaniu odpowiedniej zgody instytucji pośredniczącej przeszkolić dodatkowo 3 uczniów – mężczyzn.

Celem realizowanego zadania było nabycie nowych umiejętności i kwalifikacji zawodowych zgodnych z potrzebami rynku pracy oraz nabycie kwalifikacji uprawniających do eksploatacji urządzeń do 1kV.

Została przeprowadzona diagnoza wstępna uczestników zadania w formie testu oraz indywidualnej rozmowy. Test początkowy wykazał wiedzę uczestników na poziomie 10% wiadomości z zakresu materiału, jaki będzie omawiany na kursie. Poziom wiedzy po kursie wynosił w granicach 90% tzn. że przyrost wiedzy po szkoleniu wyniósł 80%.

Na zajęciach omówiono zagadnienia dotyczące bhp, ochrony przeciwpożarowej oraz zagadnienia z napędu elektrycznego, wyłączników różnicowoprądowych i nadmiarowoprądowych, pomiarów elektrycznych, przepisów techniczno budowlanych oraz warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, rozruchów, hamowania, regulacji prędkości i doborów silników elektrycznych a także wiadomości dotyczące instalacji elektrycznych. Omówiono również osprzęt instalacyjny i źródła światła. Przekazano wiadomości dotyczące pierwszej pomocy w przypadku porażenia prądem elektrycznym.

Zakupiono między innymi: mierniki, przewody, wyłączniki, styczniki, czujniki zaniku faz, przekaźniki czasowe, praski oraz miernik do badania instalacji elektrycznych, miernik cęgowy, silnik jednofazowy z kondensatorem. Zakupiono również książki dla uczestników zadania. Dokonane zakupy wzbogaciły bazę technodydaktyczną pracowni pomiarów elektrycznych, podnosząc jakość prowadzonych w niej zajęć.

Każda grupa po zakończeniu zajęć przewidzianych programem szkolenia przystąpiła do egzaminu zewnętrznego potwierdzającego kwalifikację: Eksploatacja urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych do 1 kV. Egzamin przeprowadzony został przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich w Sieradzu. Egzaminy odbyły się: pierwszy – 18.03.2015r; drugi – 20.05.2015r; trzeci – 17.06.2015r. Wszyscy zdali (33 osoby – 100%) egzamin i uzyskali certyfikaty uprawniające do eksploatacji urządzeń instalacji i sieci do 1kV.

Realizacja zadania to 110%, wzrost wynika z przeszkolenia trzech dodatkowych osób.

Realizacja zajęć zakończyła się w miesiącu czerwcu 2015r wydaniem zaświadczeń uczestnictwa dla każdego ucznia. Uczniowie, którzy zdali egzamin zewnętrzny przed Komisją Egzaminacyjną otrzymali Świadectwo Kwalifikacyjne, uprawniające ich do eksploatacji urządzeń instalacji i sieci do 1kV na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej.


Zajęcia prowadzone były z grupą drugą w miesiącu lutym i marcu. Od kwietnia w projekcie pracuje grupa trzecia, która ma zaplanowane zakończenie na czerwiec.
Na zajęciach omawiano zagadnienia dotyczące przepisów techniczno budowlanych, warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, zagadnienia ochrony przeciwpożarowej, rozruchów, hamowania, regulacji prędkości i doborów silników elektrycznych a także wiadomości dotyczące instalacji elektrycznych. Omówiono również osprzęt instalacyjny i źródła światła oraz wiadomości dotyczące pierwszej pomocy w przypadku porażenia prądem elektrycznym.

Ze względu na egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe, które odbyły się w miesiącu luty, egzamin końcowy z zadania 3 dla pierwszej grupy kursantów przeprowadzono 18.03.2015. Egzamin przeprowadzony był przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich w Sieradzu. Egzamin zdało dziesięciu uczestników (wszyscy, którzy przystąpili). Zdanie egzaminu pozwoliło uzyskać kwalifikację uprawniającą do eksploatacji urządzeń instalacji i sieci do 1KV. Kwalifikacja została potwierdzona wydaniem odpowiedniego certyfikatu. Kolejny egzamin końcowy z zadania 3 dla drugiej grupy uczestników przeprowadzony będzie 20.05.2015.

Na kolejnych zajęciach realizowane będą zagadnienia:
Dotyczące ochrony przeciwpożarowej, wyłączników różnicowoprądowych i nadmiarowoprądowych, pomiarów elektrycznych oraz zagadnienia z napędu elektrycznego, typy i rodzaje sieci elektrycznych, omówiono zostaną zagadnienia dotyczące bhp, pożarowe i ochrony środowiska. Na zakończenie w miesiącu czerwcu dla 3 grupy zostanie przeprowadzony egzamin potwierdzający kwalifikacje uprawniającą do eksploatacji urządzeń instalacji i sieci do 1KV.


Celem zadania jest nabycie nowych umiejętności i kwalifikacji zawodowych zgodnie z potrzebami rynku pracy przez 30 uczniów CEZ w Sieradzu poprzez ich udział w kursie "Eksploatacji urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych do 1kV" w terminie od 01.09.2014 r do 30.06.2015 r.

Program prowadzony jest przez 2 nauczycieli zawodu w 3 grupach 10 osobowych w wymiarze 100 h/grupę. Obejmuje on między innymi przepisy prawne, ochronę przed dotykiem pośrednim i bezpośrednim, wymagania w zakresie przewodów i uziomów, ogólne warunki eksploatacji urządzeń, pomiary elektryczne, przepisy BHP.

Po ukończeniu kursu odbędzie się egzamin zewnętrzny przed komisją kwalifikacyjną SEP i uczniowie nabędą kwalifikacje uprawniające do eksploatacji urządzeń elektrycznych do 1kV.



Zadanie 4 Praktyki zawodowe

Praktyki objęły 100% uczestników. Praktyki ponadprogramowe realizowane były w wymiarze 48 godzin na ucznia. Celem praktyk było nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych, zdobycie doświadczenia zawodowego oraz podniesienie kompetencji zawodowych dostosowanych do potrzeb lokalnego rynku pracy.

Praktyki zawodowe realizowane były u lokalnych przedsiębiorców z terenu miasta Sieradza.

Dla zadania 1 praktyki realizowane były w firmie „EKO – WIATR BIS” Sieradz Jana Pawła II 52/23 – w terminie od marca do czerwca 2015. Na zajęciach uczniowie zdobywali praktyczne umiejętności związane z tematyką, jaka jest realizowana w zadaniu 1. Uczniowie mogli zapoznać się z zasadami pracy i zamiany energii naturalnej na energię wykorzystywaną dla potrzeb gospodarki. Uczniowie poznali technologiczne procesy pracy elektrowni wiatrowej, elektrowni wodnej i wykorzystania źródeł termalnych.

Dla zadania 2 praktyki realizowane były w zakładzie Ślusarskim Maria Matusiak Sieradz – Chojne ul. Środkowa 2, oraz w Firmie WIT-METAL – 20 osób podzielonych na 5 osobowe grupy. W miesiącach od lutego do czerwca 2015r. Na praktykach uczniowie zdobywali praktyczne umiejętności związane z tematyką, jaka jest realizowana w zadaniu 2. Uczniowie w małych grupach uczestniczyli w procesie produkcji w warsztacie mechanicznym i ślusarskim. Mogli zapoznać się z technologią produkcji wyrobu na obrabiarkach konwencjonalnych, obrabiarkach wspomaganych systemami komputerowymi CNC, oraz w procesie obróbki bezwiórowej na maszynach z komputerowym systemem sterowania zaginarki, prasy, gilotyna). Podczas praktyk uczniowie pracowali na nowoczesnych urządzeniach do spawania i cięcia termicznego metali (plazm, laser).

Dla zadania 3 praktyki realizowane były w Firmie INETSYSTEM Artur Werbicki ul. Warcka 6 Sieradz. Praktyki realizowane były w grupy 3 osobowych w miesiącach od stycznia do czerwca 2015r. Na praktykach uczniowie zdobywali praktyczne umiejętności związane z tematyką, jaka jest realizowana w zadaniu 3. Praktyki obywały się na budowach prowadzonych na terenie całego kraju. Uczniowie mogli bezpośrednio uczestniczyć w pracach związanych z układaniem, montażem i konserwacjią instalacji elektrycznych w warunkach, jaki będą spotykać w swojej pracy zawodowej.

Po zakończeniu praktyk Firma INETSYSTEM wyraziła chęć zatrudnienia absolwentów naszej placówki na stałe.

Dla zadania 6 praktyki realizowane były w Przedsiębiorstwie Handlowo Usługowym OWCZAREK s.c w Sieradzu ul. Bazylika 15. 16 osób realizowało praktyki podzielonych na cztery grupy od lutego do czerwca 2015r. Na praktykach uczniowie zdobywali praktyczne umiejętności związane z tematyką, jaka jest realizowana w zadaniu 6. Uczniowie pracowali na stanowisku napraw blacharskich. Obsługiwali urządzenia ramowe do naprawy karoserii samochodowych. Zapoznali się z nowoczesną technologią nakładania powłok konwersyjnych, antykorozyjnych, renowacyjnych i dekoracyjnych. Na zajęciach wykonywali drobne i średnie naprawy blacharskie i lakiernicze. Mogli zapoznać się z pracą na warsztacie blacharsko lakierniczym z zachowaniem norm ochrony środowiska. Przeszli szkolenie z zakresu wyceny szkody komunikacyjnej dla samochodu po wypadku. Oceniali jakość naprawy blacharskiej i lakierniczej. Uczestniczyli w systemie lakierowanie farbami wodnymi. Zapoznali się z systemami komputerowymi wspomagającymi pracę nowoczesnego warsztatu blacharsko – lakierniczego. Jeżeli zachodziła potrzeba na praktyki młodzież była dowożona. Najdalej uczniowie wyjeżdżali na praktyki w zadaniu 3, młodzież praktyki odbywała między innymi w PILE, Warszawie, Gdańsku, Toruniu i inne.

Praktyki realizowane były w oparciu o ramowy program praktyk, który jest uzupełnieniem zajęć prowadzonych w ramach poszczególnych zadań. Dokumentacją odbytych praktyk dla ucznia jest dzienniczek praktyk, wypełniany przez uczniów i potwierdzany przez opiekuna praktyk.

Prowadzony jest monitoring realizacji praktyk poprzez wywiady z uczniami, pracodawcami i opiekunami praktyk. Wnioski z tych wywiadów dają materiał do ewaluacji w tym zadaniu.

Dla praktykantów zakupiono buty, ubrania i koszula robocze.

Realizacja zadania to 110%,wzrost wynika z przeszkolenia na praktykach 11 dodatkowych osób (3 z zadania 2, 3 z zadania 3 i 5 z zadania 5.

Realizacja zajęć zakończyła się w miesiącu czerwcu 2015r wydaniem zaświadczeń uczestnictwa dla każdego ucznia.


Praktyki zawodowe realizowane są przez lokalnych przedsiębiorców z terenu miasta Sieradza. Dla zadania 1 praktyki realizowane były w firmie „EKO – WIATR BIS” z Sieradza. W praktykach udział bierze 24 osoby podzielone na 6 grup. Praktyki z zadania 1 rozpoczęły się od miesiąca marca ze względu na warunki atmosferyczne. Praktyki często odbywają się w terenie. Każda z sześciu grup realizuje zajęcia, na których uczniowie zdobywają praktyczne umiejętności związane z tematyką, jaka jest realizowana w zadaniu 1. Uczniowie w praktyce mogą wykorzystywać wiedzę i umiejętności, jakie zdobyli na zajęciach w naszym Centrum.

Praktyki w zadaniu 2 realizowane były w zakładzie ślusarskim, WIT-METAL w Chojnem koło Sieradza. 40 osób podzielono na 5 osobowe grupy. Uczniowie w praktyce mogli zmierzyć się z projektowaniem, wykonaniem i montażem konstrukcji stalowych. Uczyli się czytać rysunek techniczny, wykonywać detale w oparciu o dokumentację technologiczną. Poznawali zagadnienia związane z procesami produkcji, zajmowali się pisaniem zapotrzebowania na materiały, z których realizowane były zamówienie klient. Zajęcia obejmowały również problematykę zbytu i magazynowania materiałów i gotowych wyrobów. Uczniowie mogli zapoznać się z nowoczesnym warsztatem produkcyjnym, w którym praca człowieka wspomagana jest maszynami CNC. Każda grupa miała możliwość poznania nowych technologii cięcia termicznego stali, wykorzystując do tego nowoczesny laser oraz automat cięcia plazmą. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w tak prowadzonych praktykach.

Zadanie 3 praktyki realizowane były w Firmie INETSYSTEM z Sieradza. Uczniowie w ramach swoich praktyk wyjeżdżają na budowy na terenie całego kraju. Praktyki prowadzone były między innymi w Gorzowie Wielkopolskim, Toruniu, Gdańsku, Pile, Warszawie i innych. Uczniowie mieli możliwość praktycznie (na budowie) szlifować swoją wiedzę i umiejętności z zakresu montażu i eksploatacji instalacji i sieci elektrycznych do 1kW. W praktykach tego zadania weźmie udział 30 osób.

Dla zadania 6 praktyki realizowane były w warsztacie blacharskim w Sieradzu. 16 uczestników projektu pod okiem doskonałych fachowców może poznawać nowoczesne i co ważne ekologicznie czyste technologie napraw blacharskich i lakierniczych. Uczniowie uczą się stosować nowe techniki w naprawach blacharskich. Realizują zajęcia malowania lakierami wodnymi, potrafią pracować w mieszalni lakierów. Dodatkowo prowadzą naprawy blacharskie z użyciem technologii spawania metodami MAG, MMA i TIG. Uprawnienia w wyżej wymienionych technikach spawania uczniowie zdobywają realizując zajęcia w zadaniu 6. Możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji spawalniczych znacznie zwiększy atrakcyjność tych uczniów na rynku pracy po ukończeniu szkoły.

Praktyki realizowane były w oparciu o ramowy program praktyk, który jest uzupełnieniem zajęć prowadzonych w ramach poszczególnych zadań. Dokumentacją odbytych praktyk dla ucznia jest dzienniczek praktyk, wypełniany przez uczniów i potwierdzany przez opiekuna praktyk. Dla praktykantów na bieżąco zakupywane są buty i ubrania robocze. Jeżeli jest taka potrzeba uczniowie na praktyki są dowożeni.


Praktyki zawodowe realizowane były u lokalnych przedsiębiorców z terenu miasta Sieradza:

  • Uczniowie uczestniczący w zadaniu 1 realizować będzie swoje praktyki w firmie EKO WIATR BIS. Specyfika zadania powoduje, że praktyki w większości odbywać się będą na wiosnę, kiedy będą lepsze warunki atmosferyczne.
  • Dla zadania 2 praktyki realizowane były w zakładzie w Firmie WIT-METAL – 20 uczniów pracuje w nowoczesnym warsztacie mechanicznym zajmującym się obróbką skrawaniem metali, przeróbką plastyczną metalu oraz nowoczesnymi technologiami łączenia i cięcia termicznego metalu.
  • Dla zadania 3 praktyki realizowane były w Firmie INETSYSTEM. Do tej pory 4 osoby odbyły tygodniowe praktyki. Uczniowie ci wyjechali na praktyki do Piły gdzie pomagali w układaniu sieci elektrycznych.
  • Dla zadania 6 praktyki realizowane są w Przedsiębiorstwie Handlowo Usługowym OWCZAREK s.c 8 uczniów pracuje w firmie wykonującej usługi blacharsko – lakiernicze porównując wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie zajęć w CEZ z pracą w warsztacie.
Jeżeli zachodziła potrzeba a praktyki odbywają się poza miastem Sieradzem młodzież była dowożona.

Praktyki realizowane były w oparciu o ramowy program praktyk, który jest uzupełnieniem zajęć prowadzonych w ramach poszczególnych zadań. Dokumentacją odbytych praktyk dla ucznia jest dzienniczek praktyk, wypełniany przez uczniów i potwierdzany przez opiekuna praktyk.
Prowadzony jest monitoring realizacji praktyk po przez wywiady z uczniami, pracodawcami i opiekunami praktyk. Wnioski z tych wywiadów dają materiał do ewaluacji w tym zadaniu.

W kolejnych miesiącach kontynuowane będą praktyki według przyjętego harmonogramu.
Rozpoczną się praktyki w zadaniu 1, które planujemy przeprowadzić w miesiącu kwietniu i maju. Powodem wyboru takiego terminu praktyk w tym zadaniu jest tematyka zadania.

Dla praktykantów zakupiono buty i ubrania robocze.


Celem zadania jest nabycie praktycznych kompetencji i doświadczenia zawodowego przez 110 uczniów CEZ w Sieradzu poprzez ich udział w ponadprogramowych praktykach zawodowych w okresie od 01.09.2014 r do 30.06.2015 r.

Praktyki ponadprogramowe realizowane będą w wymiarze 48 h/ucznia zgodnie z projektem zajęć realizowanych w ramach programu praktyk realizowanych w danym zawodzie.
Praktyki realizowane będa przez przedsiębiorców z branż pokrewnych z programami poszczególnych zadań.

Uczniowie otrzymają ubrania robocze i zapewniony zostanie bezpłatny dojazd na miejsce praktyk.

Uczestnicy po zakończeniu zajęć otrzymają zaświadczenia o udziale w praktykach.



Zadanie 5 Szkolny Ośrodek Kariery Zawodowej

Celem realizowanego zadania było zwiększenie umiejętności świadomego planowania kariery zawodowej, poszukiwania pracy oraz wzrostu motywacji do samokształcenia i osiągania celów.

W zadaniu brała udział młodzież podzielona na trzy ośmioosobowe grupy. Z oszczędności w projekcie udało się przeszkolić dodatkowo 5 uczniów (3 kobiety ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i 2 mężczyzn).W zadaniu tym uczestniczą uczniowie biorący już udział w innych zadaniach naszego projektu.

Na początek przeprowadzono ankietę i wywiad diagnozujący wśród uczestników wszystkich zadań projektu, w wyniku, czego zostały wyodrębnione 3 grupa 8 ośmioosobowe a w miesiącu lutym ustalono dodatkowe 5 osób. Uczestnicy zadania 5 zostali zapoznani w programem Szkolnego Ośrodka Kariery Zawodowej, wypełnili test wstępny oraz ankietę, ewaluacyjną. Na zrealizowanych zajęciach mieli możliwość określenia swoich mocnych i słabych stron oraz zainteresowań.

Każda z grup realizowała program 50 godzin zajęć praktycznych i teoretycznych z zakresu:

  • Poznania własnych predyspozycji,
  • opis zawodów,
  • narzędzia elektrycznych metody planowania kariery zawodowej,
  • informacje o lokalnym rynku pracy,
  • współpracy w grupie,
  • stworzenie portfolio zawierającego CV i list motywacyjny.
Przeprowadzone zajęcia miały na celu określenie przez ucznia samego siebie. Uczestnicy zostali zapoznani z funkcjonowaniem lokalnego rynku pracy – możliwościami znalezienia pracy, zasadami jej poszukiwania, a także podstawami prawa pracy i szczegółową charakterystyką zawodów przyszłości. Zajęcia obejmowały również poznanie zasad i norm panujących na krajowym i europejskim rynku pracy. Uczniowie zdobyli umiejętności planowania ścieżki zawodowej. Celem zajęć była konfrontacja pozyskanych wcześniej wiadomości z możliwościami zatrudnienia i dalszej edukacji.

Uczestnicy Zadania 5 w dniu 25 lutego 2015 roku wzięli udział w seminarium pt. „Przygotowanie biznesplanu małej firmy”, którego organizatorem był Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi – Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu. Seminarium poprowadzili: przedstawiciel Regionalnej Izby Gospodarczej w Sieradzu, przedstawiciel Powiatowego Urzędu Pracy w Sieradzu oraz doradcy zawodowi CIiPKZ Oddział w Sieradzu. W dniu 06 marca 2015 r. uczniowie mieli możliwość przybliżyć sobie zasady organizacji pracy firmy PartnerTech w Sieradzu do której zorganizowane było wyjście. Prezenterzy przekazali informacje o fabryce w Sieradzu i o całym PT z użyciem mapy z lokalizacjami wszystkich site’ów PT. Po zwiedzeniu wszystkich obszarów produkcji osoby odpowiedzialne zapoznały uczestników wycieczki z procesami rekrutacji w firmie PartnerTech w Sieradzu.

W dniu 17 marca 2015 roku uczniowie odwiedzili Jednostkę Wojskową Nr 1551 w Sieradzu. Uczniom przekazano informacje związane z przeznaczeniem sieradzkiej jednostki wojskowej i charakterem służby w wojskach łączności. Uczestnicy poznali historię Garnizonu Sieradz. Zostali zapoznani z procedurami wstąpienia w żołnierskie szeregi łącznościowców oraz procesem kwalifikacyjnym do zawodowej służby wojskowej i Narodowych Sił Rezerwowych.

W dniu 20 marca 2015 roku uczestnicy Zadania 5 reprezentowali swoją placówkę - CEZ w Sieradzu - wystawiając stoisko na II Powiatowych Targach Edukacyjnych w Sieradzu. Targi były przedsięwzięciem służącym prezentacji oferty edukacyjnej szkół ponadgimnazjalnych, szkół dla dorosłych, poradni psychologiczno- pedagogicznych i urzędów pracy. Przeznaczone dla uczniów gimnazjów.

W dniu 16.04.2015 r. zwiedziliśmy 15 Sieradzką Brygadę Wsparcia Dowodzenia z okazji Dnia Otwartych Koszar. Uczniowie obejrzeli nowoczesny sprzęt łączności i informatyki, indywidualne wyposażenie żołnierza, umundurowanie, uzbrojenie, stanowiska strzeleckie.

W dniu 22.04.2015 r. zostaliśmy zaproszeni do Komendy Powiatowej Policji w Sieradzu. Spotkanie dla 29 uczestników zorganizowano w celu omówienia i przedstawienia specyfiki pracy Policji, a także sposobu rekrutacji i aplikacji dokumentów.

W miesiącu czerwcu zostały zorganizowane wyjazdy uczestników Zadania 5 do zakładów pracy - spotkania z pracodawcami. W dniu 09.06.2015 r. odbyło się spotkanie w Pracowni Reklamy i Grafiki w Sieradzu – Krzysztof Mamos. W tym samym dniu, tj. 09.06.2015 r. uczestnicy odwiedzili Salon Fryzjerski w Sieradzu – Antoni Młynek W dniu 10.06.2015 r. odbyło się spotkanie w zakładzie – Mechanika Pojazdowa – Naprawa samochodów osobowych i dostawczych – Józef Dudkowski. Następnie udaliśmy się do Ośrodka Szkolenia Kierowców w Sieradzu – Ryszard Trzciński. We wszystkich tych firmach uczniowie zostali zapoznani z organizacją pracy możliwościami zatrudnienia jak również zasadami otwierania własnej działalności gospodarczej.

Ponadto zorganizowano wyjście do Regionalnej Izby Gospodarczej w Sieradzu. Dodatkowym atutem wycieczki było spotkanie z przedstawicielami Ochotniczego Hufca Pracy w Sieradzu.

W ramach ewaluacji w zostały przeprowadzone ankiety dla uczestników (Ankieta na rozpoczęcie zajęć oraz Ankieta na zakończenie zajęć).

Zostało utworzonych 29 portfolio zawierających m.in. CV i list motywacyjny.

Zakupiono dla potrzeb uczestników zadania: laptop, drukarkę, specjalistyczne oprogramowanie komputerowe związane z poradnictwem zawodowym i planowaniem kariery, tj. Programy MM – Piramida Kariery, Program MM – Indywidualny Plan Kariery, Przewodnik po kształceniu zawodowym v 2.0, Przejmij inicjatywę! Przewodnik po przedsiębiorczości oraz Młodzieżowe Portfolio Kariery (w wersji drukowanej). Materiały, zarówno w wersji komputerowej, jak i drukowanej, służyły pomocą w realizacji zajęć z uczestnikami Zadania 5, jak również pozostałej społeczności szkolnej. Realizacja zadania to 120,8%,wzrost wynika z przeszkolenia pięciu dodatkowych osób.

Zajęć zakończyła się w miesiącu czerwcu 2015r wydaniem zaświadczeń uczestnictwa dla każdego ucznia.


Uroczyste rozdanie Zaświadczeń o ukończeniu kursu – 26.06.2015 r.

29 uczestników Zadania 5 – Szkolny Ośrodek Kariery Zawodowej – otrzymało Zaświadczenia o ukończeniu kursu.


W dniu 19.06.2015 r. zajęcia ukończyła Grupa 3, tj. 13 uczestników.

Program zajęć (tak jak w grupie 1 i grupie 2) obejmował m. in. poznanie własnych predyspozycji, opis zawodów, narzędzia i metody planowania kariery zawodowej, informacje o lokalnym rynku pracy, zawody deficytowe i nadwyżkowe, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie. Zostało utworzonych 13 teczek portfolio uczestników.


Wizyty w zakładach pracy i rozmowy z pracodawcami pozwoliły na zapoznanie uczestników projektu z funkcjonowaniem tych zakładów, poznanie specyfiki wybranego zawodu, zaznajomienie się z wymaganiami i niezbędnymi kwalifikacjami do pracy w danym przedsiębiorstwie oraz nawiązanie kontaktów z potencjalnymi pracodawcami.

Wycieczki zwiększyły u uczniów umiejętność planowania ścieżki zawodowej i edukacyjnej oraz poruszania się na rynku pracy.

Uczniowie pozytywnie komentują uczestnictwo w wyjazdach, dzięki którym mogli odwiedzić prestiżowe zakłady pracy i zapoznać się z ciekawymi rozwiązaniami technologicznymi, z jakimi spotkali się na miejscu.

Uczestnicy SZOKZ deklarują, że poprzez udział w projekcie wzrosła również ich motywacja do samokształcenia i osiągania celów.


W kolejnym dniu, tj. 10.06.2015 r. uczestnicy SzOKZ odwiedzili jeszcze dwa zakłady usługowe.

Spotkali się z pracodawcą, Panem Józefem Dudkowskim, który opowiedział o pracy w zawodzie, po czym oprowadził uczniów po swoim zakładzie, jakim jest Mechanika Pojazdowa – Naprawa samochodów osobowych i dostawczych w Sieradzu.

Następnie udaliśmy się do Ośrodka Szkolenia Kierowców w Sieradzu, gdzie rozmawialiśmy z jego właścicielem, pracodawcą - Panem Ryszardem Trzcińskim.


W tym samym dniu, tj. 09.06.2015 r. udaliśmy się również do Pracowni Reklamy i Grafiki w Sieradzu.

Uczniowie spotkali się z właścicielem firmy, Panem Krzysztofem Mamosem, który krótko omówił działalność drukarni, następnie oprowadził nas po zakładzie.

Wizyta pozwoliła na zapoznanie uczestników z funkcjonowaniem zakładu, specyfiką zawodu, zaznajomienie się z wymaganiami i niezbędnymi kwalifikacjami do pracy.


Wizyta w Zakładzie Fryzjerskim w Sieradzu - Antoni Młynek - 09.06.2015 r.

Celem spotkania było zwiększenie umiejętności świadomego planowania kariery zawodowej, poszukiwania pracy. Uczniowie poznali tajniki zawodu „fryzjer”, o którym z pasją opowiedział właściciel – Antoni Młynek.

Zobaczyli jak zakład funkcjonuje od wewnątrz, w jaki sposób zorganizowana jest praca. Pracownicy opowiedzieli o specyfice swojej pracy i obowiązkach. Zaprezentowali także niezbędny sprzęt.


Uczestnicy Szkolnego Ośrodka Kariery Zawodowej laureatami Ogólnopolskiego Konkursu dla szkół pod nazwą „Szkoła zawodowych perspektyw”.

Konkurs przeprowadzony został w okresie od 28 listopada 2014 r. do 30 kwietnia 2015 r. Celem konkursu było wsparcie naszych uczniów w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej, zwrócenie uwagi, jak ważną rolę w szkole pełni szkolny doradca zawodowy oraz, jak ogromne znaczenie dla uczniów ma jego wsparcie.

Uczestnicy, przystępując do konkursu przyjęli na siebie 10 zadań, których wykonanie było oceniane przez jury punktowo.

Uczniowie SzOKZ w ramach konkursu wykonali 10 prac bogatych w materiały fotograficzne, plastyczne, pisemne opracowania oraz materiały zarejestrowane elektronicznie na DVD i CD.

Uczestnicy SzOKZ, dzięki swojej kilkumiesięcznej pracy zdobyli dla Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu tytuł „Szkoła zawodowych perspektyw”, Certyfikat i dyplomy honorowe.


W dniu 22.04.2015 r. zwiedziliśmy Komendę Powiatową Policji w Sieradzu.

Spotkanie dla 29 uczestników Zadania 5 zorganizowano w celu omówienia i przedstawienia specyfiki pracy Policji, a także sposobu rekrutacji, aplikacji dokumentów.

W trakcie spotkania policjanci opowiedzieli uczniom o ważnej roli i zadaniach Policji, omówili specyfikę ich pracy oraz sposoby rekrutacji. Przekazali ważne porady dotyczące zasad bezpieczeństwa i odpowiedzieli na wiele pytań dotyczących służby w Policji.

Następnie uczniowie udali się do stanowiska pracy oficera dyżurnego Komendy. Tam zostali zapoznani z nowoczesnymi systemami ochrony i monitorowania komendy oraz dowiedzieli, w jaki sposób kontroluje się działania funkcjonariuszy w terenie.

Policjanci zaprezentowali broń i wyposażenie funkcjonariuszy policji. Uczniowie mieli również okazję zobaczyć pomieszczenia dla zatrzymanych.

Ogromne zainteresowanie wzbudził pokaz pracy technika kryminalistyki, który przedstawił sposoby zabezpieczania odcisków palców i śladów na przedmiotach. Pokazał jak skanuje się odciski i robi zdjęcia sprawcom.

Być może to doświadczenie zachęci uczestników Zadania 5 do wstąpienia w szeregi Policji.


W dniu 17 kwietnia 2015 roku zajęcia ukończyła Grupa 2 Zadania 5.

W okresie od 16.02.2015 r. do 17.04.2015 r. zostały zrealizowane zajęcia dla Grupy 2 (8 uczestników).

W dniu 20.04.2015 r. realizację zajęć rozpocznie Grupa 3 (13 uczestników) - termin zakończenia: 19.06.2015 r.

Druga grupa uczestników w ramach zrealizowanych zajęć w Szkolnym Ośrodku Kariery Zawodowej została zapoznana z funkcjonowaniem lokalnego rynku pracy – możliwościami znalezienia pracy, zasadami jej poszukiwania, a także podstawami prawa pracy i szczegółową charakterystyką zawodów przyszłości. Zajęcia obejmowały również poznanie zasad i norm panujących na krajowym i europejskim rynku pracy. Uczniowie zdobyli umiejętności planowania ścieżki zawodowej. Zostało utworzonych 8 teczek portfolio uczestników.


W dniu 16 kwietnia 2015 roku zwiedziliśmy 15. Sieradzką Brygadę Wsparcia Dowodzenia.

24 uczestników Zadania 5 przywitał w sali tradycji szef sekcji personalnej brygady. Przedstawił informacje związane z przeznaczeniem sieradzkiej jednostki wojskowej i charakterem służby w wojskach łączności. Uczestnicy wysłuchali wykładu na temat niemal osiemdziesięcioletniej historii Garnizonu Sieradz oraz najważniejszych zmian, jakie dokonały się na przestrzeni kilkudziesięciu lat – w wymiarze technicznym i organizacyjnym. Uczniowie poznali specyfikę służby wojskowej - współcześnie.

Po zwiedzeniu sali tradycji udaliśmy się na salę konferencyjną. Uczestnicy zostali zapoznani z procedurami wstąpienia w żołnierskie szeregi łącznościowców oraz procesem kwalifikacyjnym do zawodowej służby wojskowej i Narodowych Sił Rezerwowych. Informację przedstawił oficer sekcji personalnej.

  15. Sieradzka Brygada Wsparcia Dowodzenia otworzyła dla nas szeroko swoje podwoje. Obejrzeliśmy nowoczesny sprzęt łączności i informatyki, każdy mógł wsiąść do aparatowni transmisyjnej oraz radiostacji i przez chwilę poczuć się jak sieradzki żołnierz łącznościowiec. Poznaliśmy indywidualne wyposażenie żołnierza, umundurowanie, uzbrojenie itp., a wszystko po to, aby zapoznać się z wizerunkiem współczesnej armii. Wielkim zainteresowaniem cieszyły się stanowiska strzeleckie, do których ustawiały się dłuuugie kolejki naszych uczniów . Umiejętność trafiania do celu były sprawdzane przy wykorzystaniu trenażerów „CYKLOP”.


Szkolny Ośrodek Kariery Zawodowej na Powiatowych Targach Edukacyjnych w Sieradzu w dniu 20 marca 2015 roku.

Na drugich Powiatowych Targach Edukacyjnych w sali C Starostwa Powiatowego zaprezentowało się 15 stoisk placówek oświatowych i instytucji wspierania rynku pracy prowadzonych przez Powiat Sieradzki.

Przez cztery godziny targów salę C odwiedziło kilkuset gimnazjalistów szkół powiatu sieradzkiego. Byli też nauczyciele i rodzice.

Targi były przedsięwzięciem służącym prezentacji oferty edukacyjnej szkół ponadgimnazjalnych, szkół dla dorosłych, poradni psychologiczno- pedagogicznych i urzędów pracy. Przeznaczone dla uczniów gimnazjów.


Wizyta w Jednostce Wojskowej Nr 1551 w Sieradzu.

W dniu 17 marca 2015 roku zwiedziliśmy 15 Sieradzką Brygadę Wsparcia Dowodzenia.

Uczniów przywitał w sali tradycji szef sekcji personalnej brygady. Przedstawił informacje związane z przeznaczeniem sieradzkiej jednostki wojskowej i charakterem służby w wojskach łączności.

Uczestnicy wysłuchali wykładu na temat historii Garnizonu Sieradz oraz najważniejszych zmian, jakie dokonały się na przestrzeni kilkudziesięciu lat – w wymiarze technicznym i organizacyjnym.

Po zwiedzeniu sali tradycji uczniowie udali się na salę konferencyjną gdzie zostali zapoznani z procedurami wstąpienia w żołnierskie szeregi łącznościowców oraz procesem kwalifikacyjnym do zawodowej służby wojskowej i Narodowych Sił Rezerwowych. Informację przedstawił oficer sekcji personalnej.


SzOKZ z wizytą w firmie PartnerTech Poland w Sieradzu.
24 uczestników Zadania 5 w dniu 06 marca 2015 roku zwiedziło firmę PartnerTech w Sieradzu.
Na wstępie prezenterzy przekazali informacje o fabryce w Sieradzu i o całym PT z użyciem mapy z lokalizacjami wszystkich site’ów PT. Następnie uczestnikom wycieczki rozdano fartuchy i opaski ESD oraz smycze. Przedstawiono zasady bezpieczeństwa na obszarze EPA.
Obejrzeliśmy obszary produkcji elektronicznej, tj.:

  • Linie produkcyjne Fuji NXT i Siemens.
  • Kontrola wizualna AOI i X-RAY.
  • Prezentacja obszaru THT.
  • Prezentacja obszaru maszyn przemysłowych Axis.
  • Prezentacja obszaru maszyn przemysłowych Axis.
  • Prezentacja ABB.
  • Prezentacja Toyoty.
Po zwiedzeniu wszystkich obszarów produkcji osoby odpowiedzialne zapoznały uczestników wycieczki z procesami rekrutacji w firmie PartnerTech w Sieradzu.


Uczestnicy Szkolnego Ośrodka Kariery Zawodowej w dniu 25 lutego 2015 roku wzięli udział w seminarium pt. „Przygotowanie biznesplanu małej firmy”, którego organizatorem był Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi – Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu.

Doradcy zawodowi CIiPKZ Oddział w Sieradzu przedstawili prelegentów spotkania: przedstawiciela Regionalnej Izby Gospodarczej w Sieradzu oraz przedstawiciela Powiatowego Urzędu Pracy w Sieradzu.
Przedstawiciel Regionalnej Izby Gospodarczej w Sieradzu omówił:

  1. Elementy biznesplanu.
  2. Charakterystyki produktów.
  3. Ocenę rynku.
  4. Analizę SWOT.
  5. Promocję i reklamę.
  6. Koszty w firmie.
  7. Analizę ryzyka.
  8. Biznesplan na przykładach.

Uczniowie Szkolnego Ośrodka Kariery Zawodowej uzyskali informacje dotyczące uruchomienia własnej działalności gospodarczej i opracowania biznesplanu na potrzeby pozyskania środków finansowych z różnych źródeł.

Przedstawiciel Powiatowego Urzędu Pracy w Sieradzu przedstawił informacje dotyczące składania Wniosku o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej.

Uczestnicy zostali również zapoznani z ofertą Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu na rzecz wspierania samozatrudnienia i rozwoju umiejętności przedsiębiorczych.


W dniu 30 stycznia 2015 roku zajęcia w ramach projektu ukończyła grupa pierwsza Zadania 5, tj. 8 uczestników.

Na zrealizowanych zajęciach w Szkolnym Ośrodku Kariery Zawodowej uczniowie mieli możliwość poznania własnych mocnych i słabych stron, określenia siebie – swoich możliwości, stylów działania, zainteresowań.

Uczestnicy zostali zapoznani z funkcjonowaniem lokalnego rynku pracy – możliwościami znalezienia pracy, zasadami jej poszukiwania, a także podstawami prawa pracy oraz szczegółową charakterystyką zawodów przyszłości. Zajęcia obejmowały również poznanie zasad i norm panujących na krajowym i europejskim rynku pracy.

Uczniowie zdobyli umiejętności planowania drogi zawodowej i dalszej edukacji (świat pracy, postawa wobec życia, umiejętność podejmowania decyzji,  preferowana grupa zawodów, oferta edukacyjna). Zajęcia te pozwoliły na konfrontację pozyskanych wcześniej wiadomości z możliwościami zatrudnienia i dalszej edukacji. Każdy z uczestników utworzył własne portfolio zawodowe, czyli teczkę zawierającą m.in. CV, list motywacyjny itp.)

Uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę i umiejętności również poprzez korzystanie z serii multimedialnych programów komputerowych, które były pomocnym narzędziem w poznaniu istotnych zagadnień dla kształtowania kariery zawodowej oraz trafnego wyboru przyszłego zawodu. Pozwoliły uczniom na zaplanowanie indywidualnej wizji kariery zawodowej, czyli przygotowanie osobistego programu edukacyjno-zawodowego.


W dniu 29 stycznia 2015 roku Szkolny Ośrodek Kariery Zawodowej zorganizował wycieczkę dla uczestników Zadania 5 do Regionalnej Izby Gospodarczej w Sieradzu.

Regionalna Izba Gospodarcza w Sieradzu (RIG) funkcjonuje od 2003 roku i skupia około 40 firm z różnych dziedzin gospodarki.

Uczestnicy wycieczki zostali zapoznani z zakresem działalności RIG-U oraz sposobach udzielania pomocy współpracującym firmom.

W oparciu o przygotowaną prezentację przedstawiciele RIG-u omówili możliwości inwestycyjne w regionie w latach 2014 – 2020 oraz udzielili uczniom informacji dotyczących pomocy Unii Europejskiej dla przedsiębiorców.

Dodatkowym atutem wycieczki było spotkanie z przedstawicielami Ochotniczych Hufców Pracy (OHP), które oferują poradnictwo zawodowe dla młodzieży, pośrednictwo pracy oraz szkolenia zawodowe. Uczniowie poznali ofertę jednostek organizacyjnych tj. Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Sieradzu oraz Młodzieżowego Biura Pracy w Sieradzu.


Celem zadania jest podniesienie umiejętności planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej oraz poruszanie się na rynku pracy wśród 24 uczniów CEZ w Sieradzu poprzez utworzenie SzOK oraz realizację zajęć z zakresu poradnictwa edukacyjno-zawodowego w okresie od 01.09.2014 r do 30.06.2015 r.

W ramach zadania utworzono SzOK. Zajęcia prowadzone będą przez 1 doradcę zawodowego i 1 trenera umiejętności interpersonalnych w 3 grupach 8 osobowych w wymiarze 50 h/grupę.

Realizacja rozpocznie się od ankiety i wywiadu diagnozującego (wśród uczestników pozostałych zadań).

Realizacja programu obejmuje między innymi:

  • Poznanie własnych predyspozycji.
  • Opis zawodów.
  • Narzędzia i metody planowania kariery zawodowej.
  • Informacje o lokalnym rynku pracy.
  • Zawody deficytowe i nadwyżkowe w Województwie Łódzkim.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
  • Stworzenie portfolio zawierającego CV i list motywacyjny.

Zadanie obejmuje również spotkania z pracodawcami oraz wizytę w Regionalnej Izbie Gospodarczej. Celem jest zwiększenie umiejętności świadomego planowania kariery zawodowej, poszukiwania pracy oraz wzrost motywacji do samokształcenia i osiągania celów.

Po zakończeniu zajęć uczestnicy otrzymają zaświadczenie.



Zadanie 6 Nowoczesne technologie napraw blacharskich i lakierniczych

W zadaniu wzięła udział młodzież podzielona na dwie ośmioosobowe grupy. Każda z grup realizowała program zajęć praktycznych i teoretycznych z zakresu:

  • Nowoczesne technologie napraw blacharskich – 48h/grupę,
  • prace malarsko – lakiernicze zgodne warunków normami środowiskowymi – 36h/grupę,
  • dodatkowo uczniowie wezmą udział elektrycznych zajęciach elektrycznych łączenia blach podczas napraw blacharskich – 150 h/grupę. Zajęcia te zakończą się egzaminem elektrycznych zdobyciem kwalifikacji elektrycznych zawodzie spawacz. Celem realizowanego zadania było zwiększenie kompetencji zawodowych, nabycie nowych umiejętności i kwalifikacji zawodowych w zakresie napraw blacharskich i lakierniczych.
Zakupiono dla potrzeb uczestników zadania: zszywacz do tworzyw sztucznych, kleszcze ręczne do zgrzewania, lutospawarka, urządzenie do prostowania wgnieceń blachy przyssawka, materiały eksploatacyjne do prac blacharskich, lakierniczych uczestników kursu spawania.

Uczniowie mieli przeprowadzone lekarskie badania profilaktyczne dopuszczające ich do kursu spawania. Ponieważ zajęcia trwały po kilka godzin dziennie i były często bezpośrednio po lekcjach dla uczniów zorganizowany był ciepły posiłek w postaci cateringu.

Dla uczestników została przeprowadzona diagnoza wstępna, polegająca na sprawdzeniu wiedzy i umiejętności z zakresu zadania. Na podstawie otrzymanych informacji został dostosowany rozkład materiału dla uczniów. Przeprowadzono szkolenie BHP, uczniowie zostali zapoznani z przepisami ppoż i regulaminem pracowni. Bardzo dokładnie zapoznano uczniów z przepisami obowiązującymi w lakierni i blacharni oraz z zagrożeniami, jakie mogą występować podczas pracy w tych zawodach. Uczniowie uczestniczyli w szkoleniu z zakresu ochrony środowiska i zagrożeń, jakie mogą występować w środowisku, jeżeli lakiernia i blacharnia nie spełniają odpowiednich norm. Uczniowie zostali poinformowani o segregacji odpadów lakierniczych i blacharskich.

Uczniowie odbyli szkolenie w pracowni połączeń cieplnych zapoznając się z zasadami i przepisami bezpiecznej i efektywnej pracy na stanowisku spawacza.

W ramach ćwiczeń uczniowie przygotowywali powierzchnie do malowania. Prowadzili gospodarowanie materiałami i odpadami. Prowadzone było lakierowanie natryskowe zgodnie z dyrektywą (VCO) LZO. Malowanie aerografem. Ponadto na zajęciach wykonywano naprawy tworzyw sztucznych, naprawy panelowe nadwozia, naprawy nadwozia na ramie naprawczej oraz lakierowanie pistoletem pneumatycznym i agregatem malarskim, naprawy bez niszczenia powłoki lakierniczej.

Oprócz czynność manualnych przekazywane były wiadomości z zakresu blacharstwa i lakiernictwa ze zwróceniem szczególnie uwagi na zachowanie czystych technologii zabezpieczających środowisko maturalne. Zorganizowany został egzamin wewnętrzny w ramach, którego uczniowie wykonywają naprawy blacharskie, lakiernicze oraz połączenia spawane metodami przydatnymi w technologii napraw nadwozi samochodowych. Zajęcia prowadzone były również w spawalni, uczniowie poznawali struktury nośne nadwozi pojazdów samochodowych i technologie łączenia elementów nadwozi.

Jednym z efektów, jaki ma być osiągnięty po ukończeniu szkolenia przez uczniów w tym zadaniu jest uzyskanie kwalifikacji spawacza w jednej z wybranych przez ucznia metodzie; MAG MIG, MMA, TIG lub gazowe. Posiadanie uprawnień spawacza jest nieodzowną częścią pracy blacharza samochodowego. Uzyskanie uprawnień zwiększy również atrakcyjność absolwenta naszej szkoły na rynku pracy i da większe możliwości rozwoju ścieżki zawodowej w przyszłości. Wykonywano ćwiczenia praktyczne w łączeniu blach. Prace na bieżąco były sprawdzane a błędy i niezgodności na bieżąco omawiane, poprawiane i eliminowane w dalszej pracy. Wiele uwagi poświęcano na przepisom BHP i ich przestrzeganiu. Podczas realizacji zadania na bieżąco prowadzone były działania związane z ewaluacjią. Na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych na rozpoczęcie zajęć i na zakończenie można stwierdzić, że przyrost wiedzy dla I grupy wyniósł 87,5%; dla II grupy 93,75%.

Wszyscy uczniowie po ukończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu wewnętrznego przystąpili do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje spawacza w jednej z wybranych przez siebie metodzie spawania. Pierwszy egzamin odbył się 17.04.2015r a drugi 30.05.2015r. Egzaminy odbyły się pod nadzorem Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach. W wyniku przeprowadzonego egzaminu 16 uczestników kursów spawania potwierdziło swoje kwalifikacje i uzyskało uprawnienia spawacza. Zdawalność egzaminu na poziomie 100%.

Realizacja zadania to 100%.

Realizacja zajęć zakończyła się w miesiącu maju 2015r wydaniem zaświadczeń uczestnictwa dla każdego ucznia. Uczniowie, którzy zdali egzamin zewnętrzny przed Komisją Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach otrzymali Książki Spawacza i Świadectwo Egzaminu Kwalifikacyjnego Spawacza, uprawniające ich do wykonywania zawodu spawacza na terenie krajów Unii Europejskiej.


Zajęcia prowadzone przez czterech nauczycieli swoim zakresem obejmują min. naprawy tworzyw sztucznych, naprawę panelową nadwozia, naprawę nadwozia na ramie naprawczej, lakierowanie pistoletem pneumatycznym i agregatem malarskim, naprawy bez niszczenia powłoki lakierniczej.

W ramach tego zadania prowadzony jest kurs spawania, który jest dotykowym elementem, zwiększającym atrakcyjność przyszłych absolwentów na lokalnym rynku pracy. Uczniowie w ramach kursu spawania uczą się wykonywać połączenia spawane metodami MAG, MMA lub TIG w pozycjach spawania spoinami pachwinowymi.

Oprócz czynność manualnych przekazywane są również wiadomości z zakresu blacharstwa i lakiernictwa ze zwróceniem szczególnie uwagi na zachowanie czystych technologii zabezpieczających środowisko naturalne. Na zakończenia kursu spawania organizowany jest egzamin przed komisją Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach, którego zdanie daje uczniom kwalifikacje w zawodzie spawacza.


16 stycznia 2015 roku zakończyły się zajęcia w tym zadaniu. Uczniowie zrealizowali całość zaplanowanego materiału z zakresu nowoczesnych technologii napraw blacharsko – lakierniczych oraz łączenia blach technologią spawania metodą MAG i MMA.

Realizacja zadania pozwoliła uczestnikom opanować nowoczesne technologie naprawa tworzyw sztucznych, napraw panelowych nadwozia, napraw nadwozia na ramie naprawczej oraz lakierowanie pistoletem pneumatycznym i agregatem malarskim. Uczniowie wykonywali naprawy bez niszczenia powłoki lakierniczej.

Zajęcia realizowane były w systemie modułowym. Tak zorganizowane zajęcia dały możliwość poznania przez uczniów podstawowych zasad napraw blacharskich i lakierniczych. Tematyka zajęć dobrana została aby oprócz czynność manualnych z zakresu blacharstwa i lakiernictwa uczulić uczestników szkolenia na zachowanie czystych technologii zabezpieczających środowisko naturalne. Zajęcia zostały zrealizowane a na zakończenie zorganizowano egzamin wewnętrzny w ramach, którego uczniowie wykonywali naprawy blacharskie, lakiernicze oraz połączenia spawane metodami przydatnymi w technologii napraw nadwozi samochodowych.

Na zakończenie realizacji zajęć w tym zadaniu uczniowie przystąpili do egzaminu przed komisją Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach. Przystąpiło 8 uczniów. Egzamin odbył się 17.01.2015r. Wszyscy, którzy przystąpili do egzaminy zdali go z wynikiem pozytywnym i uzyskali kwalifikacje spawalnicze w wybranej metodzie. Uczestnicy po zdaniu egzaminu odebrali zaświadczenia dokumentujące udział w projekcie.

Do końca stycznia prowadzony jest nabór do drugiej edycji realizowanego zadania. Nabór prowadzony jest zgodnie z zasadami jakie zostały ustalone w regulaminie naboru. Jest duże zainteresowanie uczniów uczestnictwem w tym zadaniu. Zajęcia z drugą 8 osobową grupą mają się rozpocząć od 16 lutym 2015r.

Celem zadania jest podniesienie poziomu kompetencji zawodowych dostosowanych do potrzeb rynku pracy wśród 16 uczniów CEZ w Sieradzu poprzez ich udział w dodatkowych zajęciach z zakresu nowoczesnych technologii napraw blacharskich i lakierniczych w okresie od 01.09.2014 r do 30.06.2015 r.

Zadanie prowadzone będzie przez 3 nauczycieli zawodu w 2 grupach 8 osobowych.
Realizacja projektu obejmuje moduły:

  • I - Nowoczesne moduły napraw blacharskich w wymiarze 48 h/grupę.
  • II - Prace malarsko-lakiernicze zgodnie z normami środowiska w wymiarze 36 h/grupę.
W tym między innymi: technologie łączenia metali, zgrzewanie, organizowanie lakierni, technologie lakierowania, lakiernictwo artystyczne. Dodatkowo uczniowie wezmą udział w zajęciach z "Łączenia blach podczas napraw blacharskich w wymiarze 150 h/grupę.

Uczniowie otrzymają wyżywienie.

Zajęcia zakończą się egzaminem przed komisja zewnętrzną i wydaniem świadectwa kwalifikacji w zakresie spawania blach i rur. Celem jest zwiększenie kompetencji zawodowej, nabycie nowych kwalifikacji w zakresie napraw blacharskich i lakierniczych oraz spawania.



Aktualności

Dla potrzeb projektu został opracowany i zamówiony baner reklamowy, który został umieszczony w pracowniach naszej placówki dając informację o realizowanym projekcie.

Kolejnym materiałem reklamowo promocyjnym projektu był opracowany plakat projektu. Plakaty (opracowano 2 wzory) były rozwieszone na terenie całej placówki dając uczniom informację o projekcie o jego zadaniach i warunkach uczestnictwa.

Zostały opracowane i wydrukowane ulotki promujące projekt zapoznające z możliwością uczestnictwa w nim przez uczniów, dają informację o beneficjencie i instytucjach wspierających. Ulotki rozdawane były uczniom na spotkaniach promocyjnych i organizacyjnych dotyczących projektu. Ulotki były wyłożone na portierni w bibliotece były dostępne u nauczycieli. Ponadto zostały wydrukowane naklejki do oznaczenia pomieszczeń, w których realizowane są zadania projektu, naklejki do oznaczenia sprzętu zakupionego ze środków UE.

Do zarządzania i koordynacji pracami projektu powołany został personel projektu. Do personelu powołano Koordynatora projektu; Specjalistę ds. rozliczenia, monitoringu i sprawozdawczości, Specjalistę ds. organizacyjno – dydaktycznych oraz osobę odpowiedzialną za zarządzanie stroną internetową. Kadra zarządzająca powiększona o Dyrektora CEZ i Główną księgową CEZ spotykała się raz w miesiącu, ze spotkania sporządzany był protokół. Na spotkaniach przedstawiane były bieżące problemy związane z realizacją projektu oraz sprawozdanie z realizacji projektu. Podnoszone były sprawy dotyczące dalszego prowadzenia projektu oraz działań ewaluacyjnych. Personel zarządzający sprawdzał i zatwierdzał sprawozdania z realizacji zadań przedstawiane przez nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia.

Na bieżąco prowadzony był monitoring realizacji projektu zarówno w sferze zarządzania, jaki i realizacji poszczególnych zadań. Prowadzane była ewaluacja związana z realizacją zajęć dydaktycznych. W ramach ewaluacji Koordynator projektu i Specjalista ds. organizacyjno – dydaktycznych spotykali się z nauczycielami realizującymi zajęcia w projekcie. Zajęcia były obserwowane przez koordynatora lub specjalistę ds. organizacyjno – dydaktycznych, na bieżąco sprawdzana była dokumentacja realizacji projektu.

Z dniem 30.06.2015r zakończyły prace wszystkie grupy w poszczególnych zadaniach.

Przy realizacji projektu dało się zauważyć, że uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w wybranych przez siebie zadaniach, wielu z nich było zainteresowanych wzięciem udziału w innych zadaniach i uzyskiwaniu kolejnych umiejętności i kwalifikacji. W czasie trwani naszego projektu 9 uczniów powróciło do projektu po zakończeniu realizacji zadania wcześniej, a 14 wzięło udział w więcej niż w jednym zadaniu. Wszyscy uczestnicy uczestniczyli w 48 godzinnych praktykach w ramach zadania 4.

Do współpracy w realizacji projektu zaprosiliśmy lokalnych przedsiębiorców, którzy bardzo chętnie pomagali w realizacji zadań projektu. Przyjaciele CEZ wyrazili ochotę dalszej współpracy z naszą placówką w realizacji bieżących zadań edukacyjnych jak również przy pracach w następnych projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Problem, jaki się pojawił to uczestnictwo w projekcie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Po zakończeni naboru i rozpoczęciu zajęć mieliśmy 2 takich uczniów, z czego jeden uczeń uczestniczy w dwóch zadaniach.

Przed drugim naborem okazało się, że w projekcie są oszczędności. Nadal było bardzo duże zainteresowanie uczniów udziałem w zadaniach 2, 3 i 5.

Z wygenerowanych oszczędności kadra zarządzająca po konsultacji postanowiła o zwiększeniu naboru w zadaniu 2 o 3 osoby – 3 mężczyzn (w tym 1 ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), zajęcia te osoby rozpoczęły 07.03.2015r. Również w zadaniu 3 powstała dodatkowa grupa - 3 osoby (mężczyźni), rozpoczęcie zajęć 11.04.2015 z planowane zakończenie polowa czerwca. Uczniowie dopisani odbyli praktyki zawodowe.

Doskonale radzi sobie Szkolny Ośrodek Kariery Zawodowej zadanie 5. W ramach oszczędności i w tym zadaniu postanowiliśmy dodatkowo powiększyć ostatnią grupę o pięć osób. Szczególnie o uczniów klas trzecich zasadniczej szkoły zawodowej, którzy od lipca wejdą na rynek pracy. Udało się do projektu pozyskać trzy dziewczyny z zawodu fryzjer, a więc takie, które nie bardzo mogły znaleźć miejsce w zadaniach naszego projektu, a które bardzo były zainteresowane swoją dalszą ścieżką zawodową (w zadaniu 5 mogli uczestniczyć osoby będące już w innym zadaniu projektu). Dopisani uczniowie to 3 kobiety i 2 mężczyzn, w tym 3 osoby (kobiety) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Dzięki tym zabiegom powiększyliśmy grupę docelową projektu o 11 uczniów. A ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi o 4 osóby.

Podsumowując realizowany był od 01 września 2014r. w Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu projekt: „Wspomagając lokalny rynek pracy zabezpieczamy środowisko”.

Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu społecznego zakończył się do 30.06.2015r.

Projekt dał wymierne efekty w postaci uzyskanych wiadomości, umiejętności i kwalifikacji zawodowych grupie docelowej. Projekt miał i będzie miał także nadal pozytywny wpływ na podmioty niebędące grupą docelową, czyli;

  1. Potencjalnych pracodawców, poprzez zwiększenie jakości i dostosowanie kształcenia zawodowego do ich potrzeb.
  2. Urzędy Pracy, poprzez lepsze dostosowanie struktury kształcenia do potrzeb rynku a tym samym zmniejszenia poziomu bezrobocia.
A także poprzez zwiększenie jakości kształcenia oraz unowocześnienie bazy dydaktycznej. Projekt w sposób trwały i kompleksowy wpłynie na poprawę funkcjonowania Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu.

W ramach realizacji projektu wsparciem objęto 121 uczniów, co stanowi 110% zakładanej liczby uczestników – 110 osób było planowane jako grupa docelowa. W tym było 9 kobiet przy planowanym 6 kobietach – 150% i 112 mężczyzn przy planowanych 104 mężczyznach – 107,7%.

W projekcie udział brali uczniowie z terenów wiejskich – 66,1% wszystkich uczestników.

Wsparciem objęto 6 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, plan był 8 – 75%.


Dane o projekcie:

  1. Lokalizacja biura projektu (adres i numer pokoju): Biuro projektu mieści się w Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu ul. Leszka Czarnego 2 98-200 Sieradz w pokoju nr. 12.
  2. Adres strony internetowej projektu: www.cezsieradz.com.pl.
  3. Wybór personelu projektowego: zgodnie z ustawą PZP. Wybór personelu do projektu został dokonany zgodnie z zasadami PZP. Osoby pracujące w projekcie posiadają odpowiednie kwalifikacji i posiadają doświadczenie w pracy przy realizacji projektów realizowanych w ramach środków UE.
  4. Realizacja zakupów pomocy dydaktycznych: Aby dokonać zakupów dla potrzeb projektu, zostały złożone zapytania o ceny (zgodnie z zasadami zawartymi w PZP) urządzeń i pomocy technodydaktycznych, które będą wykorzystane w realizacji zajęć w poszczególnych zadaniach. Zostały wybrane najkorzystniejsze oferty. Zostały złożone zamówienia. Zamówiony sprzęt i materiały eksploatacyjne zostały zakupione i pomagają w realizacji zajęć teoretycznych i praktycznych. Pomagają w przygotowaniu ciekawej oferty edukacyjnej dla ucznia. Będą wspomagały zajęcia w CEZ po zakończeniu realizacji tego projektu.
  5. Przeprowadzenie szkolenia z zasad równych szans: Szkolenie przeprowadzono w dniu 5.11.2014r. W szkoleniu wzieli udział wszyscy pracujący w projekcie.
  6. Działania promocyjno - informacyjne nt. realizowanego projektu: Dla potrzeb projektu został opracowany i zamówiony baner reklamowy, który został umieszczony w pracowniach naszej placówki dając informację o realizowanym projekcie. Opracowano plakat projektu. Plakaty są rozwieszone na terenie całej placówki oraz w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu Sieradzkiego, dając uczniom informację o projekcie o jego zadaniach i warunkach uczestnictwa. Zostały opracowane i wydrukowane ulotki promujące projekt zapoznające z możliwością uczestnictwa w nim przez uczniów, dają informację o beneficjencie i instytucjach wspierających. Ulotki rozdawane są uczniom na spotkaniach promocyjnych i organizacyjnych dotyczących projektu. Ulotki są wyłożone na portierni w bibliotece są dostępne u nauczycieli. Zostały wydrukowane naklejki do oznaczenia pomieszczeń, w których realizowane są zadania projektu, oraz naklejki do oznaczenia sprzętu zakupionego ze środków UE.
  7. Działania promocyjno- informacyjne na stronie internetowej projektu: Na stronie internetowej CEZ została dodana zakładka PROJEKTY UNIJNE i po kliknięciu projekt realizowany możemy znaleźć informacje o realizowanym obecnie projekcie. Na stronie jest informacja promującą projekt (kolorowy plakat), regulamin rekrutacji uczestników projektu, formularze zgłoszenia się do udziału w projekcie. Ponadto na stronie są informacje o projekcie i jego poszczególnych zadaniach, w których opisywana jest na bieżąco realizacja projektu.
  8. Proces rekrutacji uczestników do projektu: Rekrutacja do projektu rozpoczęła się od początku września 2014r. Formularz rekrutacyjny umieszczony jest na stronie internetowej (do pobrani), można go pobrać również w sekretariacie CEZ lub u nauczycieli prowadzących zajęcia w poszczególnych zadaniach. Nabór dokonywany jest w oparciu o regulamin rekrutacyjny. W zadaniach gdzie jest więcej chętnych niż miejsc zostały utworzone listy rezerwowe. Nabór do wszystkich zadań prowadzony jest według harmonogramu.
  9. Działania koordynujące pracę personelu projektowego: Do zarządzania i koordynacji pracami projektu powołany został personel projektu. Do personelu powołano Koordynatora projektu; Specjalistę ds. rozliczenia, monitoringu i sprawozdawczości, Specjalistę ds. organizacyjno – dydaktycznych oraz osobę odpowiedzialą za zarządzanie stroną internetową. Kadra zarządzająca powiększona o Dyrektora CEZ i Główną księgową CEZ spotyka raz w miesiącu lub częściej, (jeżeli jest taka potrzeba), ze spotkania sporządzany jest protokół. Na spotkaniach przedstawiane są bieżące problemy związane z realizacją projektu oraz sprawozdanie z realizacji projektu. Podnoszone są sprawy dotyczące dalszego prowadzenia projektu.
  10. Działania monitorujące przebieg realizacji projektu: Na bieżąco prowadzony jest monitoring realizacji projektu zarówno w sferze zarządzania, jaki i poszczególnych zadań. Prowadzane jest ewaluacja związana z prowadzonymi zajęciami dydaktycznymi. W ramach ewaluacji Koordynator projektu spotyka się z nauczycielami realizującymi zajęcia w projekcie. Zajęcia są obserwowane przez koordynatora lub specjalistę ds. organizacyjno – dydaktycznych, na bieżąco sprawdzana jest dokumentacja realizacji projektu.
  11. Inne podjęte działania związane z realizacją projektu: Dla potrzeb realizacji projektu została dodatkowo przygotowana pracownia połączeń cieplnych. Do współpracy w realizacji projektu zaprosiliśmy lokalnych przedsiębiorców, którzy mogli zgłaszać swoje uwagi do programów realizowanych na zajęciach. Poprawki te mają wpłynąć na lepsze dostosowanie ucznia (po skończeniu szkolenia, kursu) do potrzeb i wymagań lokalnego rynku pracy. Przy realizacji projektu można zauważyć, że uczniowie bardzo chętnie chcą uczestniczyć w wybranych przez siebie zadaniach, wielu z nich jest zainteresowana braniem udziału w innych zadaniach i uzyskiwaniu kolejnych umiejętności i kwalifikacji.


W miesiącu styczniu 2015 roku kończą się zajęcia pierwszych grup w zadaniu 2, 3, 5, 6.

Od 15 stycznia 2015 roku rozpoczyna się nabór dla kolejnych grup w zadaniach 2, 3, 5, 6.

Wszystkich chętnych uczniów prosimy o kontakt z biurem projektu (pokój nr 12) lub o kontakt e-mail.

Dokumenty rekrutacyjne są do pobrania z tej strony internetowej w zakładce "Pobierz pliki".



Kontakt

Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu
ul. Leszka Czarnego 2,
98-300 Sieradz
tel/fax: 43 822-40-24
email: cezsieradz@op.pl

Mapka dojazdu