Od 01.09.2016r. w Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu realizowany jest projekt pod tytułem: ”SZKOŁA ZAWODOWA WYBÓR W PRZYSZŁOŚĆ”. Projekt realizowany jest w z działania XI.3 Kształcenie zawodowe i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Jest to już trzeci projekt w ostatnich pięciu latach jaki napisali i realizują nauczyciele i pracownicy Naszego Centrum.
Projekt rozpocznie się 01.09.2016r. i potrwa do 31.08.2018r. Skierowany jest do dziewcząt i chłopców uczniów Technikum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej realizujących zajęcia praktyczne w CEZ.
Cele jakie chcemy osiągnąć realizując projekt to: zwiększenie we współpracy z otoczeniem społeczno – gospodarczym, jakości kształcenia zawodowego Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu ukierunkowane na poprawę zdolności do zatrudnienia 176 uczniów szkoły, którzy wezmą udział w poszczególnych zadaniach. W grupie tej ma być co najmniej 12 kobiet. Ponieważ teren Powiatu Sieradzkiego to przede wszystkim małe miasta i wioski, założyliśmy, że około 60% uczniów będzie pochodziło z obszarów wiejskich. W projekcie jest miejsce dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Aby zachęcić do udziału uczniów z tej grupy oraz kobiety przewidziane są kryteria premiujące na etapie rekrutacji. Założono również, że około 34% uczestników projektu weźmie udział w dwóch zadaniach.
W ramach projektu prowadzone są zadania podnoszące wiedzę i umiejętności z zakresu mechaniki samochodowej, mechatroniki, budownictwa, odnawialnych źródeł energii i elektryki. Uczniowie biorący udział w projekcie będą mogli zdobyć dodatkowe kwalifikacje: spawania w metodzie MAG i MMA lub elektryczne SEP do 1kV.
Zadanie 1 Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom z kierunku Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu Odnawialnych Źródeł Energii w Nowoczesnym Budownictwie.
Zadanie 1 skierowane jest do 20 uczestników projektu i prowadzone będzie przez 2 nauczycieli. Będą dwie grupy 10 osobowe, które zrealizuję 120 godzinny program zajęć z zakresu: moduł I - zastosowania zestawów solarnych, pomp ciepła, kotłów na biomasę; zasady doboru zestawów hybrydowych; wykorzystanie sterowników programowalnych; moduł II - zastosowanie paneli fotowoltaicznych oraz elektrowni wiatrowych; rodzaje i parametry paneli i generatorów prądu; obsługa i naprawa instalacji;
Zadanie 2 Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom (z kierunków: technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, technik mechatronik, blacharz samochodowy, ślusarz, mechanik pojazdów samochodowych, monter mechanik, murarz tynkarz,) nabycie kwalifikacji zawodowych z zakresu spawania metodą MAG i MMA.
Zadanie skierowane jest do 80 uczestników projektu, prowadzone przez 4 nauczycieli CEZ w 8 grupach. Każda grupa składa się z 10 osób i realizuje 170 godzin zajęć. Zajęcia kończy egzamin państwowy przeprowadzany przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach nadający kwalifikacje spawacza i uzyskanie świadectwa kwalifikacji i książki spawacza.
Zadanie 3 Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności z zakresu Mechatroniki - nowoczesnych rozwiązań przemysłowych.
Zadnie skierowane do 24 uczniów ,prowadzone przez 3 nauczycieli CEZ. W zadaniu udział wezmą 4 grupy po 6 uczniów i każda z grup zrealizuje 120 godzinne zajęcia składające się z 3 modułów: mechanika – pneumatyka (wykonywanie pomiarów diagnostycznych, testowania działania czujników i przetworników, podłączania sterowników PLC); mechatronika – hydraulika (montowania układu hydraulicznego, uruchamiania i testowania układów, wykonywania pomiarów); mechatronika OSN (obsługi tokarki/frezarki, podstawowego programowania, wykonywania cykli obróbkowych, znajomość budowy tokarki).
Zadanie 4 Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Zadanie skierowane do 40 uczniów, prowadzone przez doradcę zawodowego/nauczyciela CEZ. W zadaniu udział wezmą 4 grupy 10 osobowe, każda zrealizuje 50 godzin zajęć, które obejmować będą zagadnienia: poznanie własnych predyspozycji, zawodów deficytowych i nadwyżkowych, lokalnego rynku pracy, pracodawców, zawodów; umiejętności: planowania kariery zawodowej, napisania CV i listu motywacyjnego, rozmowy kwalifikacyjnej.
Zadanie 5 Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom uzyskiwanie i uzupełnianie praktycznej wiedzy i umiejętności z zakresu Bezpieczeństwa i ekologii pojazdów oraz doposażenie pracowni dla zawodu Technik pojazdów samochodowych.
Zadanie skierowane do 28 uczniów, prowadzone przez 3 nauczycieli CEZ. W zadaniu udział wezmą 4 grupy 7 osobowe, każda grupa realizować będzie 3 moduły a uczestnicy nabędą wiedzę nt.: bezpieczeństwa pojazdów- oświetlenia, układu kierowniczego, recyclingu, hamulców, zawieszenia, układów przeniesienia napędu, nadwozia, SRS, kół, ekologii- silników.
Zadanie 6 Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom uzyskiwanie i uzupełnianie praktycznej wiedzy i umiejętności z zakresu Nowoczesnych Technologii Budowlanych i technik komputerowych w budownictwie.
W zadaniu udział wezmą 2 grupy 10 osobowe, każda zrealizuje 120 godzin zajęć, które składać się będą z 4 modułów: zastosowania nowoczesnych rozwiązań materiałowych, konstrukcyjnych i technologicznych; wykorzystania programów komputerowych w budownictwie; wykonywania wybranych prac budowlanych/robót wykończeniowych- montaż suchej zabudowy i dla zawodu murarz- tynkarz. Realizacja zadania obejmuje również wyjazdy edukacyjne.: Targi Budownictwa/Firma IZODOM 2000/.
Zadanie 7 Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych z zakresu Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych oraz doposażenie pracowni dla zawodu Technik Elektryk
Zadanie skierowane do 24 uczniów, prowadzone przez 2 nauczycieli CEZ. W zadaniu udział wezmą 4 grupy 6 osobowych, każda zrealizuje 100 godzin zajęć, które składać się będą z 2 modułów: nt.: ochrony od porażeń, wymagań w zakresie przewodów i uziomów, warunków eksploatacji urządzeń, BHP. Zadanie zakończone będzie egzaminem zewnętrznym i uzyskaniem kwalifikacji (SEP do 1 KV).
Dodatkowo w ramach projektu zostaną doposażone pracownie: systemów energetyki odnawialnej i budowlanej oraz warsztatu szkolnego dla zawodów biorących udział w poszczególnych zadaniach, zgodne ze zdiagnozowanym zapotrzebowaniem CEZ Sieradz oraz rekomendacjami otoczenia społeczno-gospodarczego.
Aby dostosować kierunki kształcenia do regionalnego rynku pracy jeden nauczyciel CEZ podniesie swoje kwalifikacje.
W ramach projektu zorganizowane będzie doradztwo edukacyjno – zawodowe dla uczniów oraz doposażone pracownie i warsztaty szkolne Centrum.
Dla integracji i lepszego poznania przez uczniów biorących udział w projekcie lokalnego rynku pracy zorganizowane będą staże i praktyki tematycznie związane z programem zajęć realizowanych w ramach projektu.
Zapraszamy chętnych uczniów do udziału w projekcie, zdobywaniu dodatkowych umiejętności i kwalifikacji, które w przyszłości powinny dać większe możliwości zatrudnienia i swobodę poruszania się po rynku pracy.
Uczestnictwo w naszym projekcie jest bezpłatne, pozwoli również uczestnikom rozwijać swoje zainteresowania i zdobywać wiedzę zwiększającą szansę absolwenta szkoły zawodowej na kontynuowanie nauki na wyższym poziomie.
Wszystkich chętni mogą uzyskać informacje od swoich nauczycieli na zajęciach zawodowych w CEZ, w sekretariacie CEZ lub na stronie internetowej CEZ.