banner pu1

×

Błąd

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów Szkola:200:160:1:1 oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów Szkola:200:160:1:1 oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

Zadanie Nr 4 - Doradztwo edukacyjno - zawodowe

Galeria

Szkolny Ośrodek Kariery

Zajęcia prowadzone przez doradcę zawodowego z grupą 10 osobową (3 kobiety i 7 mężczyzn). Zajęcia obejmują 50 godzin, których efektem ma być poznanie przez uczestników własnych predyspozycji zawodowych. Jakie zawody są deficytowe, a jakie nadwyżkowe. Jak zorganizowany jest i jak funkcjonuje lokalny rynek pracy. Uczestnicy mają zdobyć umiejętności: planowania kariery zawodowej, napisania CV, listu motywacyjnego czy prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej.

 

W ramach rekrutacji został przeprowadzony test diagnostyczny wśród uczestników wszystkich innych zadań projektu. W teście mogli wziąć udział również pozostali uczniowie CEZ.
Wyniki testu diagnostycznego pozwoliły wyodrębnić grupę 10 uczniów wykazujących największą potrzebę udziału w zajęciach z doradztwa zawodowego. Grupa zaczęła pracować od dnia 17 października 2016 r.

 

Na pierwszym spotkaniu uczestnicy zostali zapoznani z programem zajęć w Zadaniu nr 4, następnie wypełnili Ankietę ewaluacyjną nr 1 (na rozpoczęcie zajęć).

 

Przeprowadzono zajęcia mające na celu poznanie/określenie samego siebie. Każdy uczestnik wypełnił dwie karty pracy: „Ja w lustrze - jaki/jaka jestem?” oraz „Moje mocne strony”.

 

Do realizacji zajęć w projekcie wybrane i zakupione zostały programy wspomagające ocenę i wybór przyszłej kariery edukacyjno - zawodowej oraz sprzęt komputerowy wspomagający naukę. Pracownia – biblioteka CEZ, gdzie odbywają się zajęcia z doradztwa zawodowego została doposażona m. in. w: komputery, słuchawki, głośniki, multimedialne programy komputerowe: „Samoocena. Przewodnik multimedialny”, „Test umiejętności rozpoznawania mocnych i słabych stron”, „Test samoocena zainteresowań zawodowych” v 2.0”, „Test preferencji i predyspozycji zawodowych” v 2.0, „Multimedialny kwestionariusz preferencji zawodowych” oraz „Doradztwo zawodowe w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej” - pakiet - publikacja składająca się z 3 książek: „Poznajemy siebie i nabieramy kompetencji”, „Wybieramy zawód” oraz „Znajdujemy wymarzoną pracę”, 2 płyt CD: „Psychotesty i prezentacje” oraz „Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego”, 2 gier edukacyjnych: „Memo Zawodowiec”, „Zawodowy Poker”. 

 

Na kolejnych spotkaniach uczestnicy zostaną zapoznani z funkcjonowaniem lokalnego rynku pracy – możliwościami znalezienia pracy, zasadami jej poszukiwania, a także podstawami prawa pracy oraz szczegółową charakterystyką zawodów przyszłości. Zajęcia obejmowały będą również poznanie zasad i norm panujących na krajowym i europejskim rynku pracy.

Uczniowie zdobędą umiejętności planowania drogi zawodowej i dalszej edukacji (świat pracy, postawa wobec życia, umiejętność podejmowania decyzji,  preferowana grupa zawodów, oferta edukacyjna).

 

Każdy z uczestników utworzy własne portfolio zawodowe, czyli teczkę zawierającą m. in. CV i list motywacyjny.

 

 Aktualizacja 10.01.2017 r. - Zadanie Nr 4

Rozpoczęto realizację I edycji zajęć z zakresu Doradztwa edukacyjno- zawodowego. Wsparciem zostało objętych łącznie 10 uczniów (3 kobiety /7 mężczyzn). Zajęcia realizowane były w 1 grupie przez 1 nauczyciela. Zrealizowano łącznie 37 godz. zajęć.

 

TEMATYKA ZAJĘĆ

Uczestnicy podczas zajęć uzyskali informacje na temat: osobowości, czyli co to jest osobowość, z jakich elementów się składa, poznali typy osobowości; charakteru - jego cech, sposobów kształtowania oraz czynników mających wpływ na charakter i sposób postępowania oraz emocji – jak są klasyfikowane, jak powstają, jak są wyrażane oraz, jak nimi zarządzać. Wszystkie te informacje pozwoliły na pełne poznanie samego siebie, co zdecydowanie ułatwia wybór przyszłej ścieżki kariery. W czasie zajęć uczestnicy rozpoznali własne mocne i słabe strony, określili swoje zainteresowania. Rozpoznali swoje preferencje i predyspozycje zawodowe. Zrealizowane zajęcia dały uczestnikom pakiet informacji na temat możliwości kształcenia, tj. informacje na temat edukacji ponadgimnazjalnej. Omówiono typy studiów oferowane przez polskie uczelnie. Ponadto uczestnicy uzyskali informacje na temat rynku pracy. Omówiono lokalny rynek pracy oraz rynek pracy w kraju i w Unii Europejskiej. Przybliżono zmiany na nim zachodzące oraz tendencje rozwojowe. Omówione zostały podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów i formy prowadzenia własnej działalności. Uczestnicy zapoznali się z autoanalizą, do czego służy, jak wykonać ją rzetelnie oraz dlaczego warto określać cele życiowe i, jak to robić, by były one realne, ale nie zaniżały faktycznych możliwości. Opracowali „portfolio zawodowe”. Otrzymali zbiór niezbędnych informacji o dokumentach aplikacyjnych oraz praktycznych wskazówek dotyczących poprawnego ich przygotowania. Zajęcia zostały przeprowadzone z wykorzystaniem multimedialnych programów komputerowych. Testy w formie programów komputerowych umożliwiły przeprowadzenie badania, automatyczne obliczenie wyników oraz uzyskanie wydruku stanowiącego słowny opis wyników. Dodatkowo z programów komputerowych uczestnicy mieli możliwość wydrukowania interesujących ich materiałów. Materiały i metody nauczania nie powielają stereotypów na temat płci.

 

PONIESIONE WYDATKI

Zakupiono pakiet:

ü  Doradztwo zawodowe w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej.

ü  Doradztwo zawodowe w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej - pakiet multimedialny.

 

Galeria - kliknij, aby zobaczyć galerię

 

Aktualizacja 03.02.2017 r. - Zadanie Nr 4

Wizyta w Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Sieradzu.

 

W dniu 03 lutego 2017 roku uczestnicy Zadania nr 4 – 20 uczniów (grupa 1 oraz grupa 2) wzięło udział w seminarium pt. „Opracowanie biznesplanu małej firmy”, którego organizatorem był Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi – Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu.

 

Doradcy zawodowi CIiPKZ Oddział w Sieradzu przedstawili prelegentów spotkania, czyli przedstawicieli:

-        Regionalnej Izby Gospodarczej w Sieradzu,

-        Powiatowego Urzędu Pracy w Sieradzu,

-        Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego – Inkubator Przedsiębiorczości w Zduńskiej Woli,

-        Fundacji Rozwoju Gminy Zelów,

-        Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Sieradzu,

-        młodych przedsiębiorców,

-        Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu.

 

 

Przedstawiciel Regionalnej Izby Gospodarczej w Sieradzu omówił:

-        Elementy biznesplanu,                                                                                                      

-        Charakterystyka produktu,                                                                                                

-        Ocena rynku,                                                                                                                    

-        Analiza SWOT,                                                                                                                

-        Promocja i reklama,                                                                                                          

-        Koszty w firmie,                                                                                                             

-        Analiza ryzyka oraz biznesplan na przykładach.

 

Uczestnicy Zadania nr 4 uzyskali informacje dotyczące uruchomienia własnej działalności gospodarczej i opracowania biznesplanu na potrzeby pozyskania środków finansowych z różnych źródeł.

Przedstawiciel RIG omówił program Komisji Europejskiej – „Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców”, umożliwiający wymianę doświadczeń między początkującymi i doświadczonymi przedsiębiorcami z krajów Unii, usprawniający dostęp do nowych rynków oraz poszukiwania potencjalnych partnerów handlowych.

Przedstawiciel Regionalnej Izby Gospodarczej w Sieradzu omówił również zasady funkcjonowania, zakres działalności RIG-U oraz sposoby udzielania pomocy współpracującym firmom.

Kolejnym punktem spotkania było wystąpienie młodych przedsiębiorców – „Moja historia z własną firmą”.

Działalność oraz zasady funkcjonowania Fundacji Rozwoju Gminy Zelów omówili jej przedstawiciele. 

Przedstawiciel Powiatowego Urzędu Pracy w Sieradzu przedstawił informacje dotyczące składania Wniosku o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej (dotacja). 

Następnie informacje dotyczące uruchomienia własnej działalności gospodarczej przekazał przedstawiciel Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Sieradzu.

W dalszej części spotkania wystąpił przedstawiciel Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego – Inkubator Przedsiębiorczości w Zduńskiej Woli, który przybliżył zakładanie własnej firmy z Inkubatorem Przedsiębiorczości w Zduńskiej Woli.

Uczestnicy Zadania nr 4 zostali również zapoznani z ofertą Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu na rzecz wspierania samozatrudnienia i rozwoju umiejętności przedsiębiorczych.

 

Galeria - kliknij, aby zobaczyć galerię

 

Aktualizacja 17.03.2017 r. - Zadanie Nr 4

Wycieczka do Firmy SCANFIL Poland w Sieradzu.

W dniu 17 marca 2017 roku 20 uczestników Zadania Nr 4 zwiedziło firmę SCANFIL Poland Sp. z o.o. Oddział w Sieradzu.

 

Wycieczka miała na celu zwiększenie u uczestników Zadania Nr 4 umiejętności świadomego planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej oraz poruszania się na rynku pracy.

 

Na wstępie prezenterzy przekazali informacje o fabryce w Sieradzu i o całym PT z użyciem mapy z lokalizacjami wszystkich site'ów PT. Następnie uczestnikom wycieczki rozdano fartuchy i opaski ESD oraz smycze. Przedstawiono zasady bezpieczeństwa na obszarze EPA.

 

Obejrzeliśmy obszary produkcji elektronicznej, tj.:

 

1. Linie produkcyjne Fuji NXT i Siemens.

2. Kontrola wizualna AOI i X-RAY.

3. Prezentacja obszaru THT.

4. Prezentacja obszaru maszyn przemysłowych Axis.

5. Prezentacja ABB.

6. Prezentacja Toyoty.

 

Po zwiedzeniu wszystkich obszarów produkacji udaliśmy się na salę konferencyjną, gdzie osoby odpowiedzialne zapoznały uczestników wycieczki z procesami rekrutacji, aplikacji dokumentów w firmie Scanfil Poland w Sieradzu. Uczestnicy Zadania Nr 4 mieli również możliwość odbycia próbnej rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Galeria - kliknij, aby zobaczyć galerię

 

Aktualizacja 13.04.2017 r. - Zadanie Nr 4

W okresie sprawozdawczym realizowano zajęcia z I grupą pierwszej edycji projektu w tym zadaniu. Rozpoczęto również realizację II edycji zajęć z zakresu Doradztwa edukacyjno- zawodowego.

  1. Liczba uczniów uczestniczących w zadaniu – Grupa 1 - (3 K/ 7 M)
  2. Liczba uczniów uczestniczących w zadaniu – Grupa 2 - (5 K/ 5 M)

Zrealizowane zostały 32 godziny w ramach tego zadania.

W miesiącu lutym, w ramach rekrutacji do Grupy 2 Zadania Nr 4, został przeprowadzony test diagnostyczny wśród uczestników wszystkich pozostałych zadań projektu, jak również pozostałych uczniów CEZ. Wyniki testu diagnostycznego pozwoliły wyodrębnić grupę 10 uczniów wykazujących największe zapotrzebowanie na uczestnictwo w zajęciach Zadania nr 4.

Tematyka prowadzonych zajęć i metody ich prowadzenia (zgodna z realizowanym i zaplanowanym rozkładem materiału).

Na zrealizowanych zajęciach w miesiącu styczniu 2017 roku uczestnicy Zadania Nr 4 - Grupa 1 poznali rodzaje zatrudnienia, prawa i obowiązki w nowym miejscu pracy, możliwe awanse. Tematyka zajęć obejmowała również ocenę pracownika. Każdy z uczestników utworzył własną teczkę portfolio zawierającą m.in. CV i List motywacyjny.

W dniu 03 lutego 2017 roku zorganizowano wyjazd do w Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Sieradzu. Uczestnicy Zadania Nr 4 – 20 uczniów (Grupa 1 oraz Grupa 2) wzięło udział w seminarium pt. „Opracowanie biznesplanu małej firmy”, którego organizatorem był Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi – Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu. Prelegentami spotkania byli przedstawiciele:

- Regionalnej Izby Gospodarczej w Sieradzu,

- Powiatowego Urzędu Pracy w Sieradzu,

- Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego – Inkubator Przedsiębiorczości w Zduńskiej Woli,

- Fundacji Rozwoju Gminy Zelów,

- Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Sieradzu,

- młodzi przedsiębiorcy,

- Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu.

Uczestnicy Zadania Nr 4 otrzymali informacje dotyczące uruchomienia własnej działalności gospodarczej i opracowania biznesplanu na potrzeby pozyskania środków finansowych z różnych źródeł. Uzyskali również informacje dotyczące składania Wniosku o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej. Uczestnicy Zadania Nr 4 zostali również zapoznani z ofertą Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu na rzecz wspierania samozatrudnienia i rozwoju umiejętności przedsiębiorczych.

W dniu 03.02.2017 r. została zakończona realizacja zajęć z Grupą 1, tj. 10 uczestników (3 kobiety i 7 mężczyzn) ukończyło realizację 50 godzin zajęć z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego, które obejmowały między innymi zagadnienia: poznanie własnych predyspozycji, opis zawodów, informacje o lokalnym rynku pracy, zawody deficytowe i nadwyżkowe, kształtowanie umiejętności świadomego planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej, utworzenie portfolio zawierającego CV i List motywacyjny, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.

Uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę i umiejętności również poprzez korzystanie z serii multimedialnych programów komputerowych, które były pomocnym narzędziem w poznaniu istotnych zagadnień dla kształtowania kariery zawodowej oraz trafnego wyboru przyszłego zawodu. Pozwoliły uczniom na zaplanowanie indywidualnej wizji kariery zawodowej, czyli przygotowanie osobistego programu edukacyjno-zawodowego.

W ramach zajęć odbyły się również wycieczki do zakładów pracy i spotkania z pracodawcami. Wizyty w zakładach pracy i rozmowy z pracodawcami pozwoliły na zapoznanie uczestników projektu z funkcjonowaniem tych zakładów, poznanie specyfiki wybranego zawodu, zaznajomienie się z wymaganiami i niezbędnymi kwalifikacjami do pracy w danym przedsiębiorstwie oraz nawiązanie kontaktów z potencjalnymi pracodawcami.  

Uczestnicy Grupy 1 Zadania Nr 4 – 10 uczniów (tj. 3 kobiety i 7 mężczyzn) zwiększyło umiejętność świadomego planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej oraz poruszania się na rynku pracy.

W dniu 20.02.2017 r. rozpoczęto realizację zajęć z Grupą 2, tj. 10 uczestników (5 kobiet i 5 mężczyzn) - termin zakończenia: – 12.06.2017 r.

W miesiącu lutym 2017 r., w ramach rekrutacji do Grupy 2 Zadania Nr 4, został przeprowadzony test diagnostyczny wśród uczestników wszystkich pozostałych zadań projektu, jak również pozostałych uczniów CEZ. Wyniki testu diagnostycznego pozwoliły wyodrębnić grupę 10 uczniów wykazujących największe zapotrzebowanie na uczestnictwo w zajęciach Zadania Nr 4.

Uczestnicy Grupy 2 - Zadania Nr 4 na zrealizowanych zajęciach w okresie od 20.02.2017 r. do 31.03.2017 r. uzyskali informacje na temat osobowości, czyli co to jest osobowość, z jakich elementów się składa, poznali typy osobowości. Informacje na temat charakteru - jego cech, sposobów kształtowania oraz czynników mających wpływ na charakter i sposób postępowania. Również informacje na temat emocji – jak są klasyfikowane, jak powstają, jak są wyrażane oraz, jak nimi zarządzać. Wszystkie te informacje pozwoliły na pełne poznanie samego siebie, co zdecydowanie ułatwia wybór przyszłej ścieżki kariery.

W czasie zajęć uczestnicy rozpoznali własne mocne i słabe strony, określili swoje zainteresowania. Rozpoznali swoje preferencje i predyspozycje zawodowe.

Zrealizowane zajęcia dały uczestnikom pakiet informacji na temat możliwości kształcenia, tj. informacje na temat edukacji ponadgimnazjalnej - typy szkół, profile kształcenia, uzyskane kwalifikacje oraz edukacji po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej - typy szkół policealnych i pomaturalnych, jak również uczelni wyższych. Omówiono typy studiów oferowane przez polskie uczelnie. Zawarte zostały informacje dotyczące edukacji osób dorosłych, czyli kształcenia ustawicznego i kształcenia na odległość.

Uczestnicy uzyskali informacje na temat rynku pracy. Omówiono lokalny rynek pracy oraz rynek pracy w kraju i w Unii Europejskiej. Przybliżono zmiany na nim zachodzące oraz tendencje rozwojowe. Omówione zostały podstawy prawa pracy. Informacje na temat rodzajów umów oraz możliwości i formy prowadzenia własnej działalności.

 

Aktualizacja 11.05.2017 r. - Zadanie Nr 4

Nasz udział w "Targach Pracy i Doradztwa Zawodowego Powiatu Sieradzkiego" - "Ścieżki do zatrudnienia".

W dniu 11 maja 2017 roku uczestnicy Zadania Nr 4 wzięli udział w "Targach Pracy i Doradztwa Zawodowego - Ścieżki do zatrudnienia". Targi odbyły się w sali "C" Starostwa Powiatowego w Sieradzu.

 

Targi kierowane były do osób szukających pracy, osób powracających z zagranicy i adaptujących się na rynku pracy, młodzieży i absolwentów planujących przyszłość zawodową lub wejście na rynek pracy.

 

W programie znalazły się m. in. prezentacje firm i propozycji ofert pracy, praktyk, stażu, wolontariatu, indywidualne porady doradców zawodowych, psychologa oraz pomoc w opracowaniu CV oraz porady ekspertów.

 

Na Targach Pracy i Doradztwa Zawodowego - "Ścieżki do zatrudnienia" wystawiło się wiele firm oraz organizacji i ośrodków zajmujących się doradztwem zawodowym i pośrednictwem pracy.

 

Organizatorem targów było Centrum Infromacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu, Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli i Starostwem Powiatowym w Sieradzu.

 

Galeria - kliknij, aby zobaczyć galerię

 

Aktualizacja 30.06.2017 r. - Zadanie Nr 4

Na zrealizowanych zajęciach w miesiącu maju 2017 roku uczestnicy Zadania Nr 4 poznali cechy dobrego listu motywacyjnego. Korzystając z tych informacji, każdy z uczestników Zadania nr 4 przygotował CV - swoje własne Curriculum Vitae, oraz list motywacyjny. Omówione zostały metody poszukiwania pracy.

Uczestnicy otrzymali informacje przygotowujące do bezpośredniego spotkania z pracodawcą. Poruszone zostały kwestie dotyczące rzetelnego przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej, jej przebiegu, jak również sposobu zachowania się podczas rozmowy, aby jej skutkiem było zatrudnienie osoby zainteresowanej.

W miesiącu czerwcu 2017 roku uczniowie poznali tajniki komunikacji niewerbalnej. W ramach ćwiczeń uczestnicy przeprowadzili między sobą krótki kurs do spotkania oko w oko z pracodawcą. Następnie poznali rodzaje zatrudnienia. Wyjaśniono istotę oceniania pracy pracownika. Zostały przekazanie informacje dotyczące odpowiedniego zachowania się w nowym miejscu pracy oraz utrzymywania poprawnych stosunków międzyludzkich w pracy.

Zajęcia zostały przeprowadzone z wykorzystaniem multimedialnych programów komputerowych tj. m. in.: „Test umiejętności rozpoznawania mocnych i słabych stron”, Test „Samoocena zainteresowań zawodowych”, „Test preferencji i predyspozycji zawodowych”, „Multimedialny kwestionariusz preferencji zawodowych”, „Piramida Kariery 3” oraz innych, znajdujących się w zasobach Szkolnego Ośrodka Kariery w bibliotece CEZ. Testy w formie programów komputerowych umożliwiły przeprowadzenie badania, automatyczne obliczenie wyników oraz uzyskanie wydruku stanowiącego słowny opis wyników. Dodatkowo z programów komputerowych uczestnicy mieli możliwość wydrukowania interesujących ich materiałów. Wykorzystano również pakiet: „Doradztwo Zawodowe w Gimnazjum i Szkole Ponadgimnazjalnej”. Uczestnicy wypełnili również wiele kart pracy (w wersji papierowej) dotyczących danego tematu.

W dniu 12.06.2017 r. została zakończona realizacja zajęć z Grupą 2, tj. 10 uczestników (5 kobiet i 5 mężczyzn) ukończyło realizację 50 godzin zajęć z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego, które obejmowały między innymi zagadnienia: poznanie własnych predyspozycji, opis zawodów, informacje o lokalnym rynku pracy, zawody deficytowe i nadwyżkowe, kształtowanie umiejętności świadomego planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej, utworzenie portfolio zawierającego CV i List motywacyjny, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.

Uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę i umiejętności również poprzez korzystanie z serii multimedialnych programów komputerowych, które były pomocnym narzędziem w poznaniu istotnych zagadnień dla kształtowania kariery zawodowej oraz trafnego wyboru przyszłego zawodu. Pozwoliły uczniom na zaplanowanie indywidualnej wizji kariery zawodowej, czyli przygotowanie osobistego programu edukacyjno-zawodowego.

W ramach zajęć odbyły się również wycieczki do zakładów pracy i spotkania z pracodawcami. Wizyty w zakładach pracy i rozmowy z pracodawcami pozwoliły na zapoznanie uczestników projektu z funkcjonowaniem tych zakładów, poznanie specyfiki wybranego zawodu, zaznajomienie się z wymaganiami i niezbędnymi kwalifikacjami do pracy w danym przedsiębiorstwie oraz nawiązanie kontaktów z potencjalnymi pracodawcami.  

Uczestnicy Grupy 2 Zadania Nr 4 – 10 uczniów (tj. 5 kobiet i 5 mężczyzn) zwiększyło umiejętność świadomego planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej oraz poruszania się na rynku pracy.

 

W dniu 19.06.2017 r. uczestnicy Zadania Nr 4 – Doradztwo edukacyjno – zawodowe (20 uczestników) otrzymali Zaświadczenia o ukończeniu kursu. Wydano 20 zaświadczeń.

W tym zadaniu 6 osób rozpoczyna staże i praktyki.

 

Aktualizacja 30.10.2017 r. - Zadanie Nr 4

W dniu 30.10.2017 r. rozpoczęto realizację zajęć z Grupą 1 (II edycja), tj. 10 uczestników (2 kobiety i 8 mężczyzn) - termin zakończenia: 19.02.2018 r.

W miesiącu październiku 2017 r., w ramach rekrutacji do Grupy 1 w II edycji Zadania Nr 4, został przeprowadzony test diagnostyczny wśród uczestników wszystkich pozostałych zadań projektu, jak również pozostałych uczniów CEZ. Wyniki testu diagnostycznego pozwoliły wyodrębnić grupę 10 uczniów wykazujących największe zapotrzebowanie na uczestnictwo w zajęciach Zadania Nr 4.

Aktualizacja 06.12.2017 r. - Zadanie Nr 4

Uczestnicy Grupy 1 (II edycja) - Zadania Nr 4 na zrealizowanych zajęciach w okresie od 30.10.2017 r. do 30.11.2017 r. uzyskali informacje na temat osobowości, czyli co to jest osobowość, z jakich elementów się składa, poznali typy osobowości. Informacje na temat charakteru - jego cech, sposobów kształtowania oraz czynników mających wpływ na charakter i sposób postępowania. Również informacje na temat emocji – jak są klasyfikowane, jak powstają, jak są wyrażane oraz, jak nimi zarządzać. Wszystkie te informacje pozwoliły na pełne poznanie samego siebie, co zdecydowanie ułatwia wybór przyszłej ścieżki kariery.

W czasie zajęć uczestnicy rozpoznali własne mocne i słabe strony, określili swoje zainteresowania. Rozpoznali swoje preferencje i predyspozycje zawodowe.

Zrealizowane zajęcia dały uczestnikom pakiet informacji na temat możliwości kształcenia, tj. informacje na temat edukacji ponadgimnazjalnej - typy szkół, profile kształcenia, uzyskane kwalifikacje oraz edukacji po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej - typy szkół policealnych i pomaturalnych, jak również uczelni wyższych. Omówiono typy studiów oferowane przez polskie uczelnie. Zawarte zostały informacje dotyczące edukacji osób dorosłych, czyli kształcenia ustawicznego i kształcenia na odległość.

Uczestnicy uzyskali informacje na temat rynku pracy. Omówiono lokalny rynek pracy oraz rynek pracy w kraju i w Unii Europejskiej.  Przybliżono zmiany na nim zachodzące oraz tendencje rozwojowe. Omówione zostały podstawy prawa pracy. Informacje na temat rodzajów umów oraz możliwości i formy prowadzenia własnej działalności.

Uczniowie poznali „Klasyfikację zawodów i specjalności”, charakterystyki zawodów szkolnictwa zawodowego, średniego i wyższego. Wiedzą już, jakie zawody są schyłkowe, a które zawodami przyszłości. Następnie uczestnicy Zadania Nr 4 dowiedzieli się, co to jest autoanaliza, do czego służy, jak wykonać ją rzetelnie.

Zajęcia zostały przeprowadzone z wykorzystaniem multimedialnych programów komputerowych tj. m. in.: „Test umiejętności rozpoznawania mocnych i słabych stron”, Test „Samoocena zainteresowań zawodowych”, „Test preferencji i predyspozycji zawodowych”, „Multimedialny kwestionariusz preferencji zawodowych”, „Piramida Kariery 3” oraz innych, znajdujących się w zasobach Szkolnego Ośrodka Kariery w bibliotece CEZ. Testy w formie programów komputerowych umożliwiły przeprowadzenie badania, automatyczne obliczenie wyników oraz uzyskanie wydruku stanowiącego słowny opis wyników. Dodatkowo z programów komputerowych uczestnicy mieli możliwość wydrukowania interesujących ich materiałów. Wykorzystano również pakiet: „Doradztwo Zawodowe w Gimnazjum i Szkole Ponadgimnazjalnej”. Uczestnicy wypełnili również wiele kart pracy (w wersji papierowej) dotyczących danego tematu.

W najbliższym okresie, tj. od dnia 01 grudnia 2017 r. do 28 lutego 2018 r. Uczestnicy Zadania Nr 4 dowiedzą się, jak należy planować własną karierę. Poznają czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na rozwój kariery oraz metody poszukiwania pracy. Uczestnicy poznają określenie: „portfolio zawodowe”. Napiszą własne CV i List motywacyjny. Dowiedzą, jak rzetelnie przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Dnia 19.02.2018 r. – zakończenie zajęć z Grupą 1 (II edycja). W miesiącu marcu 2018 r. rozpocznie realizację zajęć Grupa 2. 

 

Aktualizacja 19.02.2018 r. - Zadanie Nr 4

Na zrealizowanych zajęciach w terminie od 01.12.2017 r. do 19.02.2018 r. uczestnicy grupy 1 (II edycja) Zadania Nr 4 dowiedzieli się, dlaczego warto określać cele życiowe i, jak to robić, by były one realne, ale nie zaniżały faktycznych możliwości. Dowiedzieli się, jak należy planować własną karierę oraz, jakie czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mają wpływ na jej rozwój. Informacje te uświadomiły uczniom, jakie czynniki mają wpływ na odniesienie sukcesu zawodowego.

Uczestnicy dowiedzieli się, co to jest „portfolio zawodowe”. Otrzymali zbiór niezbędnych informacji o dokumentach aplikacyjnych oraz praktycznych wskazówek dotyczących poprawnego ich przygotowania. Poznali rodzaje CV, cechy dobrego CV oraz sposoby jego składania.

Uczestnicy Zadania Nr 4 poznali cechy dobrego listu motywacyjnego. Korzystając z tych informacji, każdy z uczestników Zadania Nr 4 przygotował CV - swoje własne Curriculum Vitae, oraz list motywacyjny. Omówione zostały metody poszukiwania pracy.

Uczestnicy otrzymali informacje przygotowujące do bezpośredniego spotkania z pracodawcą. Poruszone zostały kwestie dotyczące rzetelnego przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej, jej przebiegu, jak również sposobu zachowania się podczas rozmowy, aby jej skutkiem było zatrudnienie osoby zainteresowanej.

Uczniowie poznali tajniki komunikacji niewerbalnej. W ramach ćwiczeń uczestnicy przeprowadzili między sobą krótki kurs do spotkania oko w oko z pracodawcą. Następnie poznali rodzaje zatrudnienia. Wyjaśniono istotę oceniania pracy pracownika. Zostały przekazanie informacje dotyczące odpowiedniego zachowania się w nowym miejscu pracy oraz utrzymywania poprawnych stosunków międzyludzkich w pracy.

W dniu 19.02.2018 r. została zakończona realizacja zajęć z Grupą 1, tj. 9 uczestników (2 kobiety i 7 mężczyzn) ukończyło realizację 50 godzin zajęć z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego, które obejmowały między innymi zagadnienia: poznanie własnych predyspozycji, opis zawodów, informacje o lokalnym rynku pracy, zawody deficytowe i nadwyżkowe, kształtowanie umiejętności świadomego planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej, utworzenie portfolio zawierającego CV i List motywacyjny, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.

Uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę i umiejętności również poprzez korzystanie z serii multimedialnych programów komputerowych, które były pomocnym narzędziem w poznaniu istotnych zagadnień dla kształtowania kariery zawodowej oraz trafnego wyboru przyszłego zawodu. Pozwoliły uczniom na zaplanowanie indywidualnej wizji kariery zawodowej, czyli przygotowanie osobistego programu edukacyjno-zawodowego.

 

Uczestnicy Grupy 1 Zadania Nr 4 – 9 uczniów (tj. 2 kobiety i 7 mężczyzn) zwiększyło umiejętność świadomego planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej oraz poruszania się na rynku pracy.  W dniu 05.12.2017 r. jeden uczeń zrezygnował z udziału w zadaniu z powodu zmiany miejsca zamieszkania. Aby osiągnąć wskaźniki i przeszkolić zaplanowaną liczbę uczniów w tym zadaniu, na spotkaniu kadry zarządzającej z nauczycielem – doradcą zawodowym prowadzącym zajęcia w tym zadaniu podjęto decyzję, że do kolejnej grupy dopisana zostanie jedna osoba więcej. Zwiększenie ilości osób w grupie nie wpłynie na jakość prowadzonych zajęć oraz nie przeszkodzi w osiągnięciu zaplanowanych celów kształcenia i nabycia przez uczniów właściwych kompetencji.

 

Zajęcia zostały przeprowadzone z wykorzystaniem multimedialnych programów komputerowych tj. m. in.: „Test umiejętności rozpoznawania mocnych i słabych stron”,  Test „Samoocena zainteresowań zawodowych”, „Test preferencji i predyspozycji zawodowych”, „Multimedialny kwestionariusz preferencji zawodowych”, „Piramida Kariery 3” oraz innych, znajdujących się w zasobach Szkolnego Ośrodka Kariery w bibliotece CEZ. Testy w formie programów komputerowych umożliwiły przeprowadzenie badania, automatyczne obliczenie wyników oraz uzyskanie wydruku stanowiącego słowny opis wyników. Dodatkowo z programów komputerowych uczestnicy mieli możliwość wydrukowania interesujących ich materiałów. Wykorzystano również pakiet: „Doradztwo Zawodowe w Gimnazjum i Szkole Ponadgimnazjalnej”. Uczestnicy wypełnili również wiele kart pracy (w wersji papierowej) dotyczących danego tematu. 

                  

W opisywanym okresie zostały dokonane zakupy sfinansowane z oszczędności, tj.:

1. „Praca i ja. Przygoda życia” – książka (dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych) – 1 szt.

2. Przewodnik „Nauka języków obcych oknem na świat” (wersja multimedialna)  – 1 szt.

 

Aktualizacja 28.02.2018 r. - Zadanie Nr 4

Udział w "II Targach Pracy i Doradztwa Zawodowego Powiatu Sieradzkiego" - "Ścieżki do zatrudnienia".

W dniu 28 lutego 2018 roku uczestnicy Zadania Nr 4 wzięli udział w "II Targach Pracy i Doradztwa Zawodowego - Ścieżki do zatrudnienia". Targi odbyły się w sali "C" Starostwa Powiatowego w Sieradzu.

 

Targi kierowane były do osób szukających pracy, osób powracających z zagranicy i adaptujących się na rynku pracy, młodzieży i absolwentów planujących przyszłość zawodową lub wejście na rynek pracy.

 

W programie znalazły się m. in. prezentacje firm i propozycji ofert pracy, praktyk, stażu, wolontariatu, indywidualne porady doradców zawodowych, psychologa oraz pomoc w opracowaniu CV oraz porady ekspertów.

 

Na II Targach Pracy i Doradztwa Zawodowego - "Ścieżki do zatrudnienia" wystawiło się wiele firm oraz organizacji i ośrodków zajmujących się doradztwem zawodowym i pośrednictwem pracy.

 

Organizatorem targów było Centrum Infromacji i Planowania Kariery Zawodowej Oddział w Sieradzu, Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli i Starostwem Powiatowym w Sieradzu.

 

Galeria - kliknij, aby zobaczyć galerię

 

Aktualizacja 19.04.2018 r. - Zadanie Nr 4

Wycieczka do Firmy SCANFIL Poland w Sieradzu.

W dniu 19 kwietnia 2018 roku 20 uczestników Zadania Nr 4 zwiedziło firmę SCANFIL Poland Sp. z o.o. Oddział w Sieradzu.

 

Wycieczka miała na celu zwiększenie u uczestników Zadania Nr 4 umiejętności świadomego planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej oraz poruszania się na rynku pracy.

Na wstępie prezenterzy przekazali informacje o fabryce w Sieradzu i o całym PT z użyciem mapy z lokalizacjami wszystkich site'ów PT. Następnie uczestnikom wycieczki rozdano fartuchy i opaski ESD oraz smycze. Przedstawiono zasady bezpieczeństwa na obszarze EPA.

Obejrzeliśmy obszary produkcji elektronicznej, tj.: Linie produkcyjne Fuji NXT i Siemens, Kontrola wizualna AOI i X-RAY, Prezentacja obszaru THT, Prezentacja obszaru maszyn przemysłowych Axis, Prezentacja ABB, Prezentacja Toyoty.
 

Po zwiedzeniu wszystkich obszarów produkacji udaliśmy się na salę konferencyjną, gdzie osoby odpowiedzialne zapoznały uczestników wycieczki z procesami rekrutacji, aplikacji dokumentów w firmie Scanfil Poland w Sieradzu. Uczestnicy Zadania Nr 4 mieli również możliwość odbycia próbnej rozmowy kwalifikacyjnej.


Galeria
 - kliknij, aby zobaczyć galerię

 

 

ZAJĘCIA PROWADZIŁA:

Agnieszka Świniarska