Zadanie nr 7 : Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno- gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom uzyskiwania kwalifikacji zawodowych z zakresu Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych oraz doposażenie pracowni dla zawodu Technik Elektryk
Zajęcia prowadzi dwóch nauczycieli w pracowniach elektrycznych. Grupa liczy 12 uczniów – mężczyzn. Zajęcia obejmują 200 godzin zajęć prowadzonych systemem modułowym równolegle w dwóch 6 osobowych grupach. Zajęcia rozpoczęły się 05 października 2016r.
Diagnozę uczestników zadania przeprowadzono w formie testu oraz indywidualnej rozmowy, diagnoza wstępna polegała również na wywiadzie i sprawdzeniu na bieżąco wiedzy uczestników kursu. Pozwoliło to na opracowanie i wdrożenie standardów, które będą uczestników motywować i podnosić zaangażowanie w realizacji programu nauczania. Celem naszym jest pogłębianie wiedzy w zakresie Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych, zwłaszcza z naciskiem na stan prawny oraz BHP. Jest to bardzo istotne ponieważ efektem jaki mają osiągnąć uczestnicy jest uzyskanie kwalifikacji SEP do 1 kV.
Podczas zajęć przeprowadzono spotkanie organizacyjne, szkolenie BHP, zapoznanie z PSO oraz regulaminem, omówiono również przepisy techniczno budowlane, warunki techniczne jakie powinny spełniać budynki oraz rodzaje ochrony przeciwporażeniowej. Przepisy w zakresie eksploatacji, warunki techniczne jakie powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Rodzaje ochrony przeciwporażeniowej - Ochrona przed dotykiem pośrednim i bezpośrednim.
Tematyką planowanych zajęć będzie kontynuowanie zagadnień z zakresu ochrony przeciwporażeniowej. Samoczynne wyłączenie TN i TT/Sposoby postepowania w przypadku pożar/Rodzaje podręcznego sprzętu gaśniczego/Oznakowanie gaśnic/Samoczynne wyłączenie zasilania w sieci IT/Stosowanie II klasy ochronności w urządzeniach i instalacjach elektrycznych/Rodzaje instalacji elektrycznych/Dobór oraz rodzaj instalacji elektrycznych/Instalacje elektroenergetyczne/Osprzęt instalacyjny/Źródła światła/Oprawy oświetleniowe/Pierwsza pomoc w przypadku porażenia prądem/Część ogólna i szczegółowa/Postępowanie w razie wypadku i czynności powypadkowe/Przewody instalacyjne.
Zakupy dla tego zadania to długa lista bardzo specjalistycznych narzędzi i urządzeń oraz stanowisk dydaktycznych wspomaganych komputerowo.
Sprzęt i narzędzia zostały zamówione a realizacja zamówienia odbędzie się w listopadzie.
Aktualizacja 10.01.2017 Zadanie 7
Kontynuowano realizację I edycji zajęć z zakresu Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych.
Wsparciem zostało objętych łącznie 12 uczniów (4 kobieta /6 mężczyzn).
Zajęcia realizowane były w 2 grupach przez 2 nauczycieli w formie modułowej. Zrealizowano łącznie 72 godz. zajęć.
1 grupa – 6 ucz. (0 kobieta /6 mężczyzn) – zrealizowano 40 godz.
2 grupa – 6 ucz. (4 kobieta /6 mężczyzn) – zrealizowano 32 godz.
TEMATYKA ZAJĘĆ
- Samoczynne wyłączenie TN i TT, Sposoby postępowania w przypadku pożaru, rodzaje podręcznego sprzętu gaśniczego. Oznakowanie gaśnic (teoria);
- Samoczynne wyłączenie zasilania w sieci IT. Stosowanie II klasy ochronności w urządzeniach i instalacjach elektrycznych. Rodzaje instalacji elektrycznej (teoria);
- Dobór oraz rodzaje instalacji elektrycznej. Instalacje elektroenergetyczne (teoria);
- Osprzęt instalacyjny, Źródła światła, Oprawy oświetleniowe (teoria);
- Pierwsza pomoc w przypadku porażenia prądem. Część ogólna i szczegółowa (teoria);
- Postępowanie w razie wypadku i czynności powypadkowe. Przewody instalacyjne (teoria);
- Klasyfikacja pomieszczeń oraz rodzaje instalacji wykonywanej w tych pomieszczeniach. Zabezpieczenia instalacji, urządzeń instalacji. Zasady eksploatacji urządzeń. Oświetlenia oraz remonty (teoria);
- Zapoznanie z PSO oraz regulaminem _ przepisy techniczno- budowlane (nowa grupa - teoria);
- Montowanie układów w zakresie doboru oraz zabezpieczeń instalacji elektrycznej (praktyka);
- Montowanie układów stosowanych w inteligentnych instalacjach (praktyka).
PODJĘTE DZIAŁANIA W RAMACH ZAKUPÓW
Zakupiono wyposażenie pracowni montażu i konserwacji maszyn oraz pracowni elektrotechniki i elektroniki:
Mierniki, przekaźniki, silniki elektryczne, styczniki mocy, styk pomiarowy, tachometr, wyłączniki silnika, akumulatory, antena, autotransformator , centrala alarmowa, czujka, licencja opr., klawiatura, moduł GSM, obudowa, ograniczniki przepięć, oscyloskop, przewód ele3ktryczny, sygnalizator, zestaw alarmowy, silnik prądu 3 – fazowy, symulator usterek, miernik izolacji, podręcznik).
ZAJĘCIA PROWADZILI:
Konrad Chachuła
Jarosław Wolniewicz
Aktualizacja 13.04.2017
Zadanie 7
Kontynuowano realizację I edycji zajęć z zakresu Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych.
Wsparciem zostało objętych łącznie 12 uczniów (4 kobieta /6 mężczyzn).
Zajęcia realizowane były w 2 grupach przez 2 nauczycieli w formie modułowej. Zrealizowano łącznie 72 godz. zajęć.
W dniu 4.01.2017 odbyły się ostatnie zajęcia dla grupy drugiej, które nie odbyły się w grudniu 2016 roku z powodu niemożliwości przyjazdu uczniów w terminie grudniowym.
11.01.2017 nauczyciele rozpoczęli zajęcia z nową grupą sześciu uczniów, nauczyciele zamienili się grupami i realizują swoje plany nauczania.
Liczba godzin przeprowadzonych zajęć w sumie styczeń - 14 godzin, luty – 36 godzin, marzec – 40 godzin. Zajęcia realizowane przez Jarosława Wolniewicza i Konrada Chachułę.
Celem naszym jest pogłębianie wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych. Zwrócenie uwagi na sprawy zawodowe, związane z wykonywaniem pracy w przyszłości zwłaszcza pod względem BHP.
Tematyka prowadzonych zajęć i metody ich prowadzenia
Jarosław Wolniewicz
Przepisy w zakresie eksploatacji, warunki techniczne jakie powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (teoretyczny) |
Rodzaje ochrony przeciwporażeniowej - Ochrona przed dotykiem pośrednim i bezpośrednim.(teoretyczny) |
podstawy prawne ochrony przeciwporażeniowej.(teoretyczny) |
Samoczynne wyłączenie TN i TT, Sposoby postepowania w przypadku pożaru, rodzaje podręcznego sprzętu gaśniczego, Oznakowanie gaśnic.(teoretyczny) |
Samoczynne wyłączenie zasilania w sieci IT, Stosowanie II klasy ochronności w urządzeniach i instalacjach elektrycznych,Rodzaje instalacji elektrycznej (teoretyczny) |
Dobór orz rodzaj instalacji elektr.,Instalacje elektroenergetyczne (teoretyczny) |
Osprzęt instalacyjny, Źródła światła, Oprawy oświetleniowe, (teoretyczny) |
Pierwsza pomoc w przypadku porażenia prądem,Część ogólna i szczegółowa, (teoretyczny) |
Postepowanie w razie wypadku i czynności powypadkowe, Przewody instalacyjne (teoretyczny) |
Klasyfikacja pomieszczeń oraz rodzaje instalacji wykonywanej w tych pomieszczeniach,Zabezpieczenia instalacji urządzeń instalacji. Zasady eksploatacjiurz. Oświetlenia oraz remonty. Montowanie układów instalacyjnych.(teoretyczny oraz praktyczny) |
Montowanie układów w zakresie doboru oraz zabezpieczeń instalacji elektrycznej.(praktyczny) |
Konrad Chachuła
Na zajęciach przeprowadzono montowanie układów zabezpieczających instalacje elektryczne. Omówiono zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisy techniczno-budowlane, warunki techniczne jakie powinny spełniać budynki, zagadnienia ochrony przeciwporażeniowej. zagadnienia dotyczące przewodów i uziomów, ogólne warunki eksploatacji urządzeń oraz zagadnienia z zakresu pomiarów elektrycznych.
Planowany przebieg realizacji zajęć jest zgodny z harmonogramem zajęć i tematami zawartymi w rozkładach materiału i będą obejmowały między innymi:
Montowanie układów stosowanych w inteligentnych instalacjach - (część praktyczna) – J. Wolniewicz
Tematyką planowanych zajęć będzie omówienie obowiązków pracowników a także montowanie układów elektrycznych, kontynuowanie zagadnień z zakresu ochrony przeciwporażeniowej. - Konrad Chachuła
Diagnozę uczestników zadania po zmianie grup u nauczycieli przeprowadzono w formie testu oraz indywidualnej rozmowy.
ZAJĘCIA PROWADZILI:
Konrad Chachuła
Jarosław Wolniewicz
Aktualizacja 30.06.2017
Zadanie 7
Kontynuowano realizację I edycji zajęć z zakresu Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych.
Wsparciem zostało objętych łącznie 12 uczniów (4 kobieta /6 mężczyzn).
Zajęcia realizowane były w 2 grupach przez 2 nauczycieli w formie modułowej. Zrealizowano łącznie 72 godz. zajęć.
W miesiącu kwietniu zostały przeprowadzone trzy ostatnie zajęcia. Na zajęciach przeprowadzono montowanie układów sterowania silnikami, montowanie układów zabezpieczających instalacje elektryczne. Omówiono również zagadnienia dotyczące eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych oraz montowanie układów stosowanych w inteligentnych instalacjach.
Dokładnie omówiono przepisy bhp, p. poż i ochrony środowiska w pracach wykonywanych przez elektryka.
Powtórzenie materiału realizowane na zajęciach.
Omówienie zasad egzaminu do 1kV, który uczniowie będą zdawać.
W dniu 19.04.2017 odbyły się egzaminy pozwalające uzyskać kwalifikacje z zakresu eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych w zakresie napięć do 1 kV. Do egzaminu przystąpiło 12 uczniów (wszyscy uczestnicy kursu). Wszyscy zdali uzyskując stosowne uprawnienia.
Ewaluacja:
- Na początku kursu przeprowadzono diagnozę w postaci testu. Wyniki testu pokazały, iż wiedza uczniów z zagadnień, które będą omawiane jest na poziomie około 15 %. W ciągu całego procesu szkoleniowego zauważono, że poziom wiedzy kursantów wzrasta co świadczy o właściwie dobranych metodach nauczania i zaangażowaniu uczniów. Na koniec kursu uczniowie wykazywali się bardzo dobrą znajomością omawianych tematów.
Egzamin przeprowadzony 19 kwietnia 2017 zdali wszyscy uczniowie co świadczy o tym , iż byli bardzo dobrze przygotowani.
23.06.2017 podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego uczestnicy zadania odebrali zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo i ukończenie zajęć w zadaniu. Zaświadczenie opisuje zrealizowany i zaliczony zakres materiału określony programem nauczania.
Uczniowie z tego zadania rozpoczynają staże zawodowe realizowane u lokalnych pracodawców
ZAJĘCIA PROWADZILI:
Konrad Chachuła
Jarosław Wolniewicz
Aktualizacja 06.12.2017
Zadanie nr 7 : Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno- gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom uzyskiwania kwalifikacji zawodowych z zakresu Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych oraz doposażenie pracowni dla zawodu Technik Elektryk
Druga edycja tego zadania rozpoczęła się 03.10.2017r. Zajęcia prowadzi dwóch nauczycieli w pracowniach elektrycznych. Grupa liczy 12 uczniów – mężczyzn. Zajęcia obejmują 200 godzin zajęć prowadzonych systemem modułowym równolegle w dwóch 6 osobowych grupach.
Diagnozę uczestników zadania przeprowadzono w formie testu oraz indywidualnej rozmowy, diagnoza wstępna polegała również na wywiadzie i sprawdzeniu na bieżąco wiedzy uczestników kursu. Pozwoliło to na opracowanie i wdrożenie standardów, które będą uczestników motywować i podnosić zaangażowanie w realizacji programu nauczania. Celem naszym jest pogłębianie wiedzy w zakresie Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych, zwłaszcza z naciskiem na stan prawny oraz BHP. Jest to bardzo istotne ponieważ efektem jaki mają osiągnąć uczestnicy jest uzyskanie kwalifikacji SEP do 1 kV.
Podczas zajęć przeprowadzono spotkanie organizacyjne, szkolenie BHP, zapoznanie z PSO oraz regulaminem, omówiono również przepisy techniczno budowlane, warunki techniczne jakie powinny spełniać budynki oraz rodzaje ochrony przeciwporażeniowej. Przepisy w zakresie eksploatacji, warunki techniczne jakie powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Rodzaje ochrony przeciwporażeniowej - Ochrona przed dotykiem pośrednim i bezpośrednim.
Tematyką planowanych zajęć będzie kontynuowanie zagadnień z zakresu ochrony przeciwporażeniowej. Samoczynne wyłączenie TN i TT/Sposoby postepowania w przypadku pożar/Rodzaje podręcznego sprzętu gaśniczego/Oznakowanie gaśnic/Samoczynne wyłączenie zasilania w sieci IT/Stosowanie II klasy ochronności w urządzeniach i instalacjach elektrycznych/Rodzaje instalacji elektrycznych/Dobór oraz rodzaj instalacji elektrycznych/Instalacje elektroenergetyczne/Osprzęt instalacyjny/Źródła światła/Oprawy oświetleniowe/Pierwsza pomoc w przypadku porażenia prądem/Część ogólna i szczegółowa/Postępowanie w razie wypadku i czynności powypadkowe/Przewody instalacyjne.
Aktualizacja 13.03.2018
Tytuł projektu: „Szkoła zawodowa wybór w przyszłość”
Zadanie nr 7 : Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno- gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom uzyskiwania kwalifikacji zawodowych z zakresu Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych oraz doposażenie pracowni dla zawodu Technik Elektryk
Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia: Konrad Chachuła, Jarosław Wolniewicz
- Liczba uczniów uczestniczących w zadaniu 0 K/12 M):
w tym liczba osób, które:
- rozpoczęły uczestnictwo w zadaniu w ww. okresie (0 K/12 M)
- przerwały udział w zadaniu w ww. okresie (0 K/0 M)
- zakończyły udział w zadaniu w ww. okresie (0 K/0 M).
- Liczba godzin przeprowadzonych zajęć w ww. okresie:
- Chachuła Konrad – 34 godz – grupa 1
- Wolniewicz Jarosław – 34 godz. – grupa 2
Data | Godzina od … do… | Liczba godzin | Grupa |
1.12.2017 | 12.30 – 16.30 | 4 | 1 |
7.12.2017 | 16.00 – 20.00 | 4 | 2 |
14.12.2017 | 16.00 – 20.00 | 4 | 2 |
15.12.2017 | 12.30 – 18.30 | 6 | 1 |
21.12.2017 | 16.00 – 20.00 | 4 | 2 |
22.12.2017 | 12.30 – 18.30 | 6 | 1 |
27.12.2017 | 9.00 – 13.00 | 4 | 1 |
4.01.2018 | 16.00 – 18.00 | 2 | 2 |
11.01.2018 | 15.00 – 19.00 | 4 | 2 |
12.01.2018 | 13.30 – 15.30 | 2 | 1 |
18.01.2018 | 15.00 – 19.00 | 4 | 2 |
19.01.2018 | 13.30 – 17.30 | 4 | 1 |
25.01.2018 | 15.00 – 19.00 | 4 | 2 |
15.02.2018 | 15.00 – 19.00 | 4 | 2 |
16.02.2018 | 13.30 – 17.30 | 4 | 1 |
22.02.2018 | 15.00 – 19.00 | 4 | 2 |
23.02.2018 | 13.30 – 17.30 | 4 | 1 |
- Z powodu nieobecności nauczyciela (Chachuła Konrad), zajęcia zaplanowane na 8.12.2018 odbyły się 27.12.2017 roku.
- Z oszczędności zostały zakupione następujące urządzenia:
- szlifierka, dwa siłowniki elektryczne, trzy ściągacze do kół pasowych i łożysk, wiertarko wkrętarka
- trzy silniki elektryczne
- komputer, drukarka
- W styczniu przeprowadzono diagnozę uczestników zadania w formie testu oraz indywidualnej rozmowy. Pozwoliło to na wdrożenie odpowiednich metod nauczania oraz motywacji w celu zwiększenia zaangażowania w realizację zadania. Celem naszym jest pogłębianie wiedzy w zakresie eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych, z uwzględnieniem stanu prawnego oraz BHP. W trakcie przeprowadzanych zajęciach można zauważyć postępy jakie robią uczniowie w stosunku do wiedzy i umiejętności jakie mieli przystępując do projektu.
- Na zajęciach omówiono przepisy techniczno-budowlane, warunki techniczne jakie powinny spełniać budynki oraz rodzaje ochrony przeciwporażeniowej, ogólne warunki eksploatacji urządzeń. Wykonywano pomiary wielkości elektrycznych oraz montowano układy sterowania silnikami elektrycznymi. Omówiono również zagadnienia takie jak: klasyfikacja pomieszczeń oraz rodzaje instalacji wykonywanej w tych pomieszczeniach, zabezpieczenia instalacji urządzeń instalacji, zasady eksploatacji urządzeń oświetlenia oraz remonty, rodzaje ochrony przeciwporażeniowej, montowanie układów stosowanych w inteligentnych instalacjach. Montowano układy w zakresie doboru oraz zabezpieczeń instalacji elektrycznej.
- Tematyką planowanych zajęć będzie kontynuowanie zagadnień z zakresu ochrony przeciwporażeniowej, wymagania w zakresie przewodów i uziomów stosowanych w ochronie przeciwporażeniowej, ogólne warunki eksploatacji urządzeń, BHP. Ponadto wykonywane będą pomiary wielkości elektrycznych oraz układy sterowania silnikami i układy instalacji elektrycznych.