Zadanie nr 1 : Odnawialne Źródła Energii w Nowoczesnym Budownictwie, są to dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno i gospodarczego Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu, które umożliwiają uczniom z kierunku Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, uzyskanie i uzupełnienie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu Odnawialnych Źródeł Energii w Nowoczesnym Budownictwie
Liczba uczniów uczestniczących w tym zadaniu to 5 kobiet i 5 mężczyzn. Zajęcia rozpoczęły się 21.10.2016r.
Zajęcia prowadzone są przez dwóch nauczycieli w doskonale wyposażonej pracowni energii odnawialnych. Liczba wszystkich godzin dydaktycznych dla grupy to 120, do końca października przeprowadzono 18 godzin.
Podczas pierwszego spotkania nauczyciele przeprowadzili diagnozę wstępną. Dokonana ona była w formie testów pisemnych z wiedzy z danego zakresu materiału: Energia cieplna: kolektory słoneczne, biomasa, pompy ciepła; Energia elektryczna – Fotowoltaika oraz Energetyka wiatrowa. Test wskazał aktualny stan wiedzy w/w zakresie uczniów. Prowadzący uzyskali informację jakie jest zapotrzebowanie na poszczególne zagadnienia materiału, który będzie realizowany w ramach zadania. Pomiarem efektów kształcenia będzie wykonanie testu końcowego szkolenie oraz wskazanie wzrostu ilości punktów w teście.
Zajęcia prowadzone były zgodnie z planem uzgodnionym z uczniami biorącymi udział w zadaniu.
Tematyka zajęć dotychczas prowadzonych: szkolenie bhp w pracowni, Pre-test z zakresu „Odnawialne źródła energii - układy hybrydowe do produkcji energii cieplnej w nowoczesnym budownictwie, zastosowanie systemów solarnych, rodzaje wykorzystywanych układów.
Historia i sposoby wykorzystywania energii słonecznej (część teoretyczna). Poznanie elementów składowych zestawów do produkcji energii cieplnej, wykonywanie własnych schematów.
Budowa, zasada działania instalacji fotowoltaicznej PV (część teoretyczna). Montaż pieca do spalania biomasy.
Aby podnieść jakość kształcenia, zwiększyć atrakcyjność zajęć w CEZ oraz dostosowywać zaplecze technodydaktyczne naszej placówki zaplanowano, że do realizacji zajęć w projekcie wybrany i zakupiony został sprzęt, który będzie podobny do tego z jakiego korzysta lokalny przedsiębiorca.
W miesiącu październiku dokonano zakupów do zadania 1 i 9, które ma doposażyć pracownie odnawialnych źródeł odnawialnych. Kupiono min. kocioł opalany biomasą szt. 2, zaciskarka (zaprasowywarka) 3 szt., palnik do lutowania miękkiego + butla szt. 3, stacja lutownicza szt. 3, instalacja kolektora słonecznego szt. 1, pompa do napełniania instalacji z oprzyrządowaniem szt. 1, zespół przygotowania powietrza (sprężarka) szt. 1, turbina wiatrowa szt. 1, moduł fotowoltaiczny szt. 4, moduł fotowoltaiczny – inwertor szt. 1, moduł fotowoltaiczny - zestaw montażowy szt. 1, gwintownica szt. 3, stół montażowy szt. 3, wiertarka ręczna z udarem + zestaw wierteł do metalu, betonu i drewna szt. 3, szlifierka kątowa szt. 3, Komputer stacjonarny z oprogramowaniem biurowym, projektor multimedialny, drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4.
Planowane są zajęcia do realizacji zgodnie z ustalonym harmonogramem. Tematyką kolejnych zajęć są ćwiczenia praktyczne w zakresie montażu, obsługi
i konserwacji urządzeń energii odnawialnej. Uczniowie doskonalić będą umiejętności w zakresie montażu, pomiarów i obsługi systemów fotowoltaicznych.
Aktualizacja 10.01.2017 Zadanie 1
Kontynuowana jest realizacja I edycji zajęć z zakresu Odnawialnych Źródeł Energii w Nowoczesnym Budownictwie.
Wsparciem jest objętych łącznie 10 uczniów (5 kobiet i 5 mężczyzn).
Zajęcia realizowane były w 1 grupie przez 2 nauczycieli w formie modułowej. Zrealizowano łącznie 42 godz. zajęć.
TEMATYKA PROWADZONYCH ZAJĘĆ
Uczniowie realizowali zajęcia w dwóch modułach.
Moduł Ciepłownictwo, to: Montaż pieca do spalania biomasy; Programowanie sterowania procesem spalania; Piece kominkowe – rodzaje układów stosowanych w nowoczesnym budownictwie; Montaż pieca kominkowego z płaszczem wodnym; Rodzaje systemów solarnych stosowanych we współczesnym budownictwie; Montaż i uruchamianie układu solarnego; Kontrola ciśnienia w obwodzie czynnika, uzupełnianie czynnika, sprawdzania szczelności instalacji.
Moduł Energia elektryczna – Fotowoltaika: Montaż instalacji OFF grid - przygotowanie komponentów do łączenia, montaż kompletnej instalacji; Podłączanie instalacji PV z komponentami; Uruchamianie instalacji, pomiary parametrów prądowych.
W ramach zadania 9 prowadzone były działania mające na celu wyposażenie Pracowni Systemów energetyki odnawialnej oraz Warsztatu szkolnego dla zawodu Technik Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej.
W bieżącym okresie podjęto działania mające na celu dokonania zakupów sprzętów i materiałów elektrycznych, rur stalowych, miedzianych, nierdzewnych z tworzywa sztucznego i inne.
W zajęciach uczniowie wykorzystują specjalistyczne maszyny, urządzenia i narzędzia zakupione w ramach realizacji projektu. Realizowane zajęcia organizowane są tak aby każdy uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania.
Materiały i metody nauczania nie powielają stereotypów na temat płci.
ZAJĘCIA PROWADZILI:
Andrzej Czapnik
Łukasz Dudkowski
Aktualizacja 13.04.2017
Zadanie 1
Do 31. 03.2017r kontynuowana była realizacja I edycji zajęć z zakresu Odnawialnych Źródeł Energii w Nowoczesnym Budownictwie.
Wsparciem jest objętych łącznie 10 uczniów (5 kobiet i 5 mężczyzn).
Zajęcia realizowane były w 1 grupie przez 2 nauczycieli w formie modułowej. Zrealizowano łącznie 90 godz. zajęć.
TEMATYKA PROWADZONYCH ZAJĘĆ
Uczniowie realizowali zajęcia w dwóch modułach.
Moduł Ciepłownictwo, to: Zajęcia prowadzone przez Andrzeja Czapnika, które obejmowały tematy: kolektory słoneczne w układzie wyspowym – z panelem fotowoltaicznym, układ hybrydowy – kolektor + piec – montaż układu, układ hybrydowy – kolektor + piec – montaż układu, przypomnienie zasad termodynamiki związanych z wymianą ciepła, procesy termodynamiczne zachodzące w pompie ciepła, rodzaje i zasada działanie sprężarek stosowanych w pompach ciepła, rodzaje i zasada działania sprężarek stosowanych w pompach ciepła, rodzaje i właściwości czynników pośrednich stosowanych w pompach ciepła, właściwości czynnika chłodniczego oraz oleju, zasady doboru pomp ciepła, elementy zespołu sterującego pompą ciepła, schematy elektryczne i logiki funkcjonowania układu, kontrola ciśnienia w obwodzie czynnika chłodzącego, uzupełnianie czynnika, sprawdzanie szczelności instalacji, wymiana uszkodzonych elementów w układzie, hybrydowe układy wytwarzania energii cieplnej – montaż układu kolektor + panel fotowoltaiczny + piec na biomasę.
Moduł Energia elektryczna – Fotowoltaika: Budowa, zasada działania elektrowni wiatrowych Montaż masztu wraz z generatorem. Podłączanie instalacji z komponentami . Uruchamianie instalacji, pomiary parametrów prądowych
Podsumowanie zajęć. Test końcowy.
Zadanie zrealizowano kończąc blok szkoleniowy z zakresy Fotowoltaiki i turbin wiatrowych. Instalacje podłączone podczas zajęć w CEZ. Uczniowie dokonali łączenia komponentów instalacji turbiny wiatrowej. W zakresie zajęć wykonano podłączenie instalacji Fotowoltaicznej umieszczając ją na dachu CEZ.
W drugim bloku szkoleniowym uczniowie zapoznali się z możliwościami produkcji energii cieplnej w nowoczesnym budownictwie – przez kolektory słoneczne, pompy ciepła, kotły na biomasę. W czasie zajęć wykonywano również podłączanie instalacji hybrydowych do wytwarzania energii cieplnej, korzystając przy tym pomocniczo z energii elektrycznej z modułów fotowoltaicznych.
Planuje się przeanalizowanie testów sprawdzających wiedzę wykonanych przed rozpoczęciem kursu i po ukończeniu. Analiza zostanie przestawiona w kolejnym postępie rzeczowym.
ZAJĘCIA PROWADZILI:
Andrzej Czapnik
Łukasz Dudkowski
Aktualizacja 30.06.2017
Zadanie 1
Do 31. 03.2017r kontynuowana była realizacja I edycji zajęć z zakresu Odnawialnych Źródeł Energii w Nowoczesnym Budownictwie.
Wsparciem jest objętych łącznie 10 uczniów (5 kobiet i 5 mężczyzn).
Zajęcia realizowane były w 1 grupie przez 2 nauczycieli w formie modułowej.
Przeprowadzona została analiza testów.
Testy przeprowadzone zostały na początku i na koniec realizacji zadania. Nauczyciele przeprowadzili dwa niezależne testy dotyczące zakresu materiału realizowanego podczas zajęć na poszczególnych modułach.
Analizując poszczególne pytania należy stwierdzić, że po zakończeniu zajęć realizowanych w ramach zadania wiedza uczniów znacznie się pogłębiła a ich zainteresowania znalazły właściwy kierunek.
Rozmawiając z uczniami i analizując realizację programu nauczania oraz wyniki przeprowadzonej ankiety można stwierdzić, że zakres proponowanego materiału nauczania realizowanego przez uczniów był dobrany prawidłowo. Uczniowie podkreślali w rozmowach, że znacznie (dzięki środkom UE) poprawiła się baza techno dydaktyczna. Dla realizacji zajęć przeznaczono i przystosowano drugą pracownie, gdzie młodzież może przygotowywać materiały do wykonywania ćwiczeń praktycznych może również wspomagać swoją pracę stanowiskami komputerowymi co jest bardzo ważne w systemach zarządzania urządzeniami energetyki odnawialnej.
23.06.2017 podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego uczestnicy zadania odebrali zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo i ukończenie zajęć w zadaniu. Zaświadczenie opisuje zrealizowany i zaliczony zakres materiału określony programem nauczania.
Uczniowie z tego zadania rozpoczynają staże zawodowe realizowane u lokalnych pracodawców
ZAJĘCIA PROWADZILI:
Andrzej Czapnik
Aktualizacja 06.12.2017
Zadanie nr 1 : Odnawialne Źródła Energii w Nowoczesnym Budownictwie, są to dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno i gospodarczego Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu, które umożliwiają uczniom z kierunku Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, uzyskanie i uzupełnienie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu Odnawialnych Źródeł Energii w Nowoczesnym Budownictwie
Druga edycja tego zadania rozpoczęła się 20.10.2017r. Liczba uczniów uczestniczących w tym zadaniu to 1 kobieta i 9 mężczyzn.
Zajęcia prowadzone są przez dwóch nauczycieli w doskonale wyposażonej pracowni energii odnawialnych. Liczba wszystkich godzin dydaktycznych dla grupy to 120, do końca listopada zrealizowano 35 godzin.
Podczas pierwszego spotkania nauczyciele przeprowadzili diagnozę wstępną. Dokonana ona była w formie testów pisemnych z wiedzy z danego zakresu materiału: Energia cieplna: kolektory słoneczne, biomasa, pompy ciepła; Energia elektryczna – Fotowoltaika oraz Energetyka wiatrowa. Test wskazał aktualny stan wiedzy w/w zakresie uczniów. Prowadzący uzyskali informację jakie jest zapotrzebowanie na poszczególne zagadnienia materiału, który będzie realizowany w ramach zadania. Pomiarem efektów kształcenia będzie wykonanie testu końcowego szkolenie oraz wskazanie wzrostu ilości punktów w teście.
Zajęcia prowadzone były zgodnie z planem uzgodnionym z uczniami biorącymi udział w zadaniu.
Tematyka zajęć dotychczas prowadzonych: szkolenie bhp w pracowni, Pre-test z zakresu „Odnawialne źródła energii - układy hybrydowe do produkcji energii cieplnej w nowoczesnym budownictwie, zastosowanie systemów solarnych, rodzaje wykorzystywanych układów.
Historia i sposoby wykorzystywania energii słonecznej (część teoretyczna). Poznanie elementów składowych zestawów do produkcji energii cieplnej, wykonywanie własnych schematów.
Budowa, zasada działania instalacji fotowoltaicznej PV (część teoretyczna). Montaż pieca do spalania biomasy.
Planowane są zajęcia do realizacji zgodnie z ustalonym harmonogramem. Tematyką kolejnych zajęć są ćwiczenia praktyczne w zakresie montażu, obsługi
i konserwacji urządzeń energii odnawialnej. Uczniowie doskonalić będą umiejętności w zakresie montażu, pomiarów i obsługi systemów fotowoltaicznych.
Łukasz Dudkowski
Aktualizacja 13.03.2018
Tytuł projektu: „Szkoła zawodowa wybór w przyszłość”
Zadanie nr 1 : Odnawialne Źródła Energii w Nowoczesnym Budownictwie
Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia: Andrzej Czapnik / Łukasz Dudkowski
Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom z kierunku Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, uzyskanie i uzupełnienie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu Odnawialnych Źródeł Energii w Nowoczesnym Budownictwie
Zakupiono w ramach oszczędności pozycje wskazane przez księgową. Ceny również w sprawozdaniu księgowej:
Lp. | Nazwa: | Liczba sztuk: |
1 | Gwintownica ręczna | 1 |
2. | Wkrętarka elektryczna | 3 |
3 | Palnik do lutowania twardego | 1 |
4 | Cyfrowy elektryczny uniwersalny miernik wielozakresowy - cęgowy | 1 |
Ponadto w okresie sprawozdawczym zakupiono rury do prowadzenia bieżących zajęć praktycznych z pozycji w budżecie projektu
Liczba uczniów uczestniczących w zadaniu (1K/ 9 M) – Nie było zmian.
- 1.Liczba godzin przeprowadzonych zajęć w sumie
- godzin
- Ł Dudkowski – 15 godzin
- 2.Daty spotkań
Andrzej Czapnik
01.12.2017 | 3h | 16:00 – 19:00 |
06.12.2017 | 2h | 9:30 – 11:30 |
08.12.2017 | 3h | 16:00 – 19:00 |
09.12.2017 | 8 | 8:00 – 16:00 |
13.12.2017 | 2h | 9:30 – 11:30 |
15.12.2017 | 3h | 16:00 – 19:00 |
20.12.2017 | 2h | 9:30 – 11:30 |
21.12.2017 | 2h | 13:00 – 15:00 |
03.01.2018 | 2h | 8:00 – 10:00 |
16.02.2018 | 2h | 14:00 – 16:00 |
23.02.2018 | 2h | 14:00 – 16:00 |
Łukasz Dudkowski
19.01.2018r. | 12:00-14:00 | 2h | |
26.01.2018r | 12:00-14:00 | 2h | |
14.02.2018r | 17:00-20:00 | 3h | |
16.02.2018r | 12:00-14:00 | 2h | |
21.02.2018r | 17:00-20:00 | 3h | |
28.02.2018r | 17:00-20:00 | 3h |
- 3.Diagnoza wstępna dokonana podczas pierwszego spotkania w formie testów pisemnych z wiedzy z danego zakresu materiału: Energia cieplna: kolektory słoneczne, biomasa, pompy ciepła; Energia elektryczna – Fotowoltaika oraz Energetyka wiatrowa. Test ma wskazać aktualny stan wiedzy w/w zakresie uczniów oraz ewentualne zapotrzebowanie na dany zakres materiału objętego szkoleniem. Pomiarem efektów kształcenia będzie wykonanie testu końcowego szkolenie oraz wskazanie wzrostu ilości punktów w teście.
- 4.Tematyka prowadzonych zajęć i metody ich prowadzenia
Zajęcia prowadzone przez Andrzej Czapnik
01.12.2017 – 3h, 16:00 – 19:00 |
Montaż pieca kominkowego z płaszczem wodnym;
06.02.2017 | 9:30 – 11:30 | 2h |
Rodzaje systemów solarnych stosowanych we współczesnym budownictwie;
08.12.2017 – 3h, 16:00 – 19:00 – |
Montaż i uruchamianie układu solarnego;
09.12.2017 – 8h, 8:00 – 16:00 – |
Kontrola ciśnienia w obwodzie czynnika, uzupełnianie czynnika, sprawdzanie szczelności instalacji. Wymiana uszkodzonych elementów w układzie. Czyszczenie i konserwacja urządzeń. Kolektory słoneczne w układzie wyspowym – z panelem fotowoltaicznym. Układ hybrydowy – kolektor + piec – montaż układu;
13.12.2017 – 2h, 9:30 – 11:30 – |
Układ hybrydowy kolektor + piec - montaż układu;
15.12.2017 – 3h, 16:00 – 19:00 – |
Przypomnienie zasad termodynamiki związanych wymianą ciepła. Procesy termodynamiczne zachodzące w pompie ciepła;
20.12.2017 – 2h, 9:30 – 11:30 |
Rodzaje i zasada działania sprężarek stosowanych w pompach ciepła;
21.12.2017 – 2h, 13:00 – 15:00 – |
Rodzaje stosowanych dolnych źródeł ciepła
03.01.2018 – 2h, 8:00 – 10:00 – |
Rodzaje i właściwości czynników pośrednich stosowanych w pompach ciepła. Właściwości czynnika oraz oleju;
16.02.2018 – 2h, 14:00 – 16:00 – |
Zasada doboru pompy ciepła;
23.02.2018 – 2h, 14:00 – 16:00 – |
Elementy zespołu sterującego pompą ciepła.
Zajęcia prowadzone przez Łukasz Dudkowski
19.01.2018r. | 12:00-14:00 | 2h |
Temat: Podłączanie instalacji z komponentami
26.01.2018r | 12:00-14:00 | 2h |
Temat: Podłączanie instalacji z komponentami
14.02.2018r | 17:00-20:00 | 3h |
Temat: Uruchamianie instalacji, pomiary parametrów prądowych
16.02.2018r | 12:00-14:00 | 2h |
Temat: Budowa, zasada działania elektrowni wiatrowych
21.02.2018r | 17:00-20:00 | 3h |
Temat: Budowa, zasada działania elektrowni wiatrowych
28.02.2018r | 17:00-20:00 | 3h |
Temat: Montaż masztu wraz z generatorem
- 5.Planowany przebieg realizacji zajęć
Planowane są zajęcia do realizacji zgodnie z ustalonym harmonogramem. Tematyką kolejnych zajęć są ćwiczenia praktyczne w zakresie montażu, obsługi i konserwacji urządzeń energii odnawialnej. Uczniowie doskonalić będą umiejętności w zakresie montażu, pomiarów i obsługi systemów energetyki wiatrowej i pomp ciepła.