Zadanie nr 3 : Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom uzyskanie i uzupełnienie praktycznej wiedzy i umiejętności z zakresu Mechatroniki – nowoczesnych rozwiązań przemysłowych oraz doposażenia pracowni dla zawodu techniki mechanik
Zajęcia prowadzi trzech nauczycieli w pracowniach pneumatyki, hydrauliki, mechatroniki, automatyki i obrabiarek sterowanych numerycznych.
W zadaniu udział bierze 12 osób w tym 1 kobieta.
Zajęcia prowadzone równolegle w dwóch grupach 6 osobowych. Każda grupa realizuje po 120 godzin zajęć dydaktycznych.
Przeprowadzona została diagnoza wstępna, za pomocą ankiety i testu diagnozującego przygotowanie i potrzeby uczestników do zadania z zakresu mechatroniki, hydrauliki oraz obrabiarek sterownych numerycznie
Przedstawiony został program zajęć, metody pracy, warunki realizacji i metody sprawdzania osiągnięć edukacyjnych na zajęciach.
Tematyka przeprowadzonych zajęć obejmowała:
Moduł I : Pomiary diagnostyczne elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatromicznych, wykonywanie rozruchu pnełmatycznych i elektrycznych wlementów, testowanie działania czujników i przetworników w urządzeniach mechatronicznych.
Moduł II : Podłaczenie elementów układu hydraulicznego, montowanie układów hydraulicznych - sterowanie ręczne, montowanie układów hydraulicznych – sterownie elektryczne.
Moduł III: wymiarowanie przedmiotów podkątem przyszłej obrobki na obrabiarkach CNC z wykorzystaniem programu wspomagania projektowania CAD, narzędzia pomiarowe i ich budowa(suwmiarka, wysokościomierz, mikrometr), ćwiczenia w odczytywaniu wyników pomiarów z warsztatowych przyrządów pomiarowych, ogólna budowa obrabiarki cnc, punkty charakterystyczne w programowaniu nc, rodzaje wymiarowania, funkcje stosowane w programowaniu obrabiarek cnc.
Podjęte działania, zgodnie ze spodziewanymi efektami, zwiększyły aktywność uczniów w procesie edukacji mechatronicznej. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych, wdrażali się do stosowania rozwiązań technicznych związanych z uruchamianych sterownia układów pneumatycznych i hydraulicznych. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę z zakresu wymiarowania i obsługi programów wspomagających projektowania CAD, nabywania umiejętności w posługiwaniu się narzędziami pomiarowymi oraz podstaw programowania obrabiarek CNC. Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne.
Kolejne zajęcia obejmować będą tematykę w zakresie sprawdzania poprawności przesyłania sygnałów między układem sterującym i wykonawczym, obsługiwaniem, posługiwania się oprogramowaniem specjalistycznym do programowania sterowników PLC, uruchamiania i testowanie działania układów elektropneumatycznego i hydraulicznego z wykorzystaniem sterownika PLC. Programowanie w standardzie MTS, tworzenie programów obróbki wałka z wykorzystaniem funkcji G0, G1,G2, G3, G40,G41, G42.
W tym okresie poniesione zostały wydatki rzeczowe. Zakupiono planowane wyposażenie pracowni w sprzęt komputerowy, materiały, urządzenia i narzędzia do realizacji zajęć w poszczególnych modułach min. Szybkozłącza, agregat hydrauliczny, silnik hydrauliczny obrotowy, szybko złączki hydrauliczne, zawory różne rodzaje, noże tokarskie, frezy, komputer stacjonarny z oprogramowaniem biurowym z dostępem do Internetu, projektor multimedialny.
Aktualizacja 10.01.2017 Zadanie 3
Kontynuowano realizację I edycji zajęć z zakresu Mechatroniki – nowoczesnych rozwiązań przemysłowych.
Wsparciem zostało objętych łącznie 12 uczniów (1 kobieta /11 mężczyzn).
Zajęcia realizowane były w 2 grupach przez 3 nauczycieli w formie modułowej. Zrealizowano łącznie 72 godz. zajęć.
1 grupa – 6 ucz. (1 kobieta /5 mężczyzn) – zrealizowano 32 godz.
2 grupa – 6 ucz. (0 kobieta /6 mężczyzn) – zrealizowano 40 godz.
TEMATYKA ZAJĘĆ
Moduł I : Posługiwanie się oprogramowaniem specjalistycznym do sterowników PLC, uruchamianie i testowanie działania układu elektropneumatycznego, montowanie systemów mechatronicznych.
Moduł II : Montowanie układu hydraulicznego sterowanego za pomocą sterownika PLC, Uruchamianie i testowanie urządzenia hydraulicznego wykorzystującego PLC.
Moduł III: Korekcja promienia narzędzia, programowanie w standardzie MTS toczenie, tworzenie programów z wykorzystaniem G kodów, mocowanie i opisywanie narzędzi na tokarce CNC, programowanie toczenia, programowanie frezowania, uruchamianie programu frezowania w trybie automatycznym.
Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych, wdrażali się do stosowania rozwiązań technicznych związanych z uruchamianymi sterowników układów pneumatycznych i hydraulicznych. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę z zakresu wymiarowania i obsługi programów wspomagających projektowania CAD, nabywania umiejętności w posługiwaniu się narzędziami pomiarowymi oraz podstaw programowania obrabiarek CNC. Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne w oparciu o systemy obowiązujące w zakładzie pracy.
Materiały i metody nauczania nie powielają stereotypów na temat płci.
PODJĘTE DZIAŁANIA W RAMACH ZAKUPÓW
Zakupy jakie były realizowane w tym zadaniu miały na celu doposażenie pracowni mechatroniki i obrabiarek sterowanych numerycznie w nowoczesny sprzęt, który w znaczny sposób podniesie jakość kształcenia w naszej placówce.
Dzięki zakupionym sprzętom będzie można nie tylko pełniej realizować podstawę programową ale również lepiej przygotować uczniów do kontynuowania nauki na wyższym poziomie.
Zakupiono: silnik elektryczny 3-fazowy, czujnik indykcyjny, stycznik trójfazowy, sterownik programowalny PLC z programatorami, przekaźniki elektryczne, zestaw falownika, silnik elektryczny, czujniki indukcyjne 24 VCD, czujniki fotoelektryczne 24VCD, wyłączniki krańcowe z rolką
ZAJĘCIA PROWADZILI:
Wojciech Banaszczyk
Jerzy Rybak
Jerzy Sowiński
Aktualizacja 13.04.2017
Zadanie 3
Kontynuowano realizację I edycji zajęć z zakresu Mechatroniki – nowoczesnych rozwiązań przemysłowych.
Wsparciem zostało objętych łącznie 12 uczniów (1 kobieta /11 mężczyzn).
Zajęcia realizowane były w 2 grupach przez 3 nauczycieli w formie modułowej.
Zrealizowano łącznie 36 godz. zajęć.
- 1.Tematyka przeprowadzonych zajęć
- Moduł I : Pomiary diagnostyczne elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatromicznych, wykonywanie rozruchu pnełmatycznych i elektrycznych wlementów, testowanie działania czujników i przetworników w urządzeniach mechatronicznych.
- Moduł II : Podłaczenie elementów układu hydraulicznego, montowanie układów hydraulicznych - sterowanie ręczne, montowanie układów hydraulicznych – sterownie elektryczne.
- Moduł III: wymiarowanie przedmiotów podkątem przyszłej obrobki na obrabiarkach CNC z wykorzystaniem programu wspomagania projektowania CAD, narzędzia pomiarowe i ich budowa(suwmiarka, wysokościomierz, mikrometr), ćwiczenia w odczytywaniu wyników pomiarów z warsztatowych przyrządów pomiarowych, ogólna budowa obrabiarki cnc, punkty charakterystyczne w programowaniu nc, rodzaje wymiarowania, funkcje stosowane w programowaniu obrabiarek cnc.
- Podjęte działania, zgodnie ze spodziewanymi efektami, zwiększyły aktywność uczniów w procesie edukacji mechatronicznej. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych, wdrażali się do stosowania rozwiązań technicznych związanych z uruchamianych sterownia układów pneumatycznych i hydraulicznych. Uczniowie urtwalali i rozszerzali wiedzę z zakrasu wymiarowania i obsługi programów
wspomagających projektowania CAD, nabywania umiejetności w posługiwaniu się narzędziami pomiarowymi oraz podstaw programowania obrabiarek CNC. Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne.
- Planowany przebieg realizacji zajęć w kolejnym okresie rozliczeniowym obejmuje tematykę w zakresie sprawdzania poprawności przesyłania sygnałów między układem sterującym i wykonawczym, osługiwaniem, posługiwania się oprogramowaniem specjalistycznym do programowania sterowników PLC, uruchamiania i testowanie działania układów elektropnematycznego i hydraulicznego z wykorzystaniem sterownika PLC. Programowanie w standardzie MTS, torzenie programów obróbki wałaka z wykorzystaniem funkcji G0, G1,G2, G3, G40,G41, G42.
- Podczas realizacji zadania jedna osoba zrezygnowała z uczestnictwa. Natalia Tomala odebrała dokumenty ze szkoły 22 lutego 2017 r. i przestała uczęszczać na zajęcia kursowe. Zajęcia są prowadzone zgodnie z harmonogramem i bez zakłóceń.
ZAJĘCIA PROWADZILI:
Wojciech Banaszczyk
Jerzy Rybak
Jerzy Sowiński
Aktualizacja 30.06.2017
Zadanie 3
Kontynuowano realizację I edycji zajęć z zakresu Mechatroniki – nowoczesnych rozwiązań przemysłowych.
Wsparciem zostało objętych łącznie 12 uczniów (1 kobieta /11 mężczyzn).
Zajęcia realizowane były w 2 grupach przez 3 nauczycieli w formie modułowej.
Zrealizowano łącznie 48 godz. zajęć.
- 1.Tematyka przeprowadzonych zajęć
- Moduł I : Podłączanie sterowników PLC do układów elektropneumatycznych. Programowanie pracy urządzenia mechatronicznego. Uruchamianie i testowanie urządzenia mechatronicznego. Programowanie i testowanie układu mechatronicznego.
- Moduł II : Testowanie pracy układu elektrohydraulicznego. Wykonywanie pomiarów w układzie elektrohydraulicznym. Programowanie i testowanie układu elektrohydraulicznego.
- Moduł III: Tworzenie programu obróbki wałka, mocowanie i opisywanie narzdzi na tokarce i frezarce. Mocowanie i opisywanie przedmiotów na tokarce i frezarce. Programowanie toczenia powierzchni, programowanie frezowania powierzchni. Uruchamianie programu w trybie automatycznym.
- Podjęte działania, zgodnie ze spodziewanymi efektami, zwiększyły aktywność uczniów w procesie edukacji mechatronicznej. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych, wdrażali się do stosowania rozwiązań technicznych związanych z uruchamianych sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę z zakresu wymiarowania i obsługi programów
wspomagających projektowania CAD, nabywania umiejętności w posługiwaniu się narzędziami pomiarowymi oraz podstaw programowania obrabiarek CNC. Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne. Uczniowie opanowali szereg umiejętności z zakresu montażu zespołów mechatronicznych oraz obsługi i programowania obrabiarek sterowanych numerycznie. Poznali wszystkie zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy pracy z urządzeniami mechatronicznymi zarówno pneumatycznymi jak i hydraulicznymi oraz przy pracy z obrabiarkami CNC.
Przeprowadzone testy ewaluacyjne dały wyniki bardzo dobre. Z zakresu obrabiarek sterowanych numerycznie wyniki testów na wejściu wynosiły 4pkt na 12 pkt możliwych, a testy przeprowadzone na koniec projektu dały wyniki na poziomie 11 pkt na 12 pkt możliwych. Z zakresu pneumatyki i hydrauliki przeprowadzone testy wskazywały na duże braki umiejętności z tego zakresu. Wyniki były na poziomie 3 lub 4 odpowiedzi prawidłowych na 9 możliwych. Końcowy test montażowy wskazał na dobrą rozpoznawalność elementów mechatronicznych, właściwy ich dobór do zadanych układów mechatronicznych. Podłączenie rozdzielaczy z siłownikami nie stanowiło żadnego problemu, a układ sterowania składający się z przycisków, czujników, wyłączników krańcowych podłączanych do sterownika wykonany był prawidłowo.
23.06.2017 podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego uczestnicy zadania odebrali zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo i ukończenie zajęć w zadaniu. Zaświadczenie opisuje zrealizowany i zaliczony zakres materiału określony programem nauczania.
Uczniowie z tego zadania rozpoczynają staże zawodowe realizowane u lokalnych pracodawców
ZAJĘCIA PROWADZILI:
Wojciech Banaszczyk
Jerzy Rybak
Jerzy Sowiński
Aktualizacja 06.12.2017
Zadanie nr 3 : Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom uzyskanie i uzupełnienie praktycznej wiedzy i umiejętności z zakresu Mechatroniki – nowoczesnych rozwiązań przemysłowych oraz doposażenia pracowni dla zawodu techniki mechanik
Druga edycja tego zadania rozpoczęła się 03.10.2017r. Zajęcia prowadzi trzech nauczycieli w pracowniach pneumatyki, hydrauliki, mechatroniki, automatyki i obrabiarek sterowanych numerycznych.
W zadaniu udział bierze 13 osób mężczyzn.
Zajęcia prowadzone równolegle w dwóch grupach 6 i 7 osobowych. Każda grupa realizuje po 120 godzin zajęć dydaktycznych.
Przeprowadzona została diagnoza wstępna, za pomocą ankiety i testu diagnozującego przygotowanie i potrzeby uczestników do zadania z zakresu mechatroniki, hydrauliki oraz obrabiarek sterownych numerycznie
Przedstawiony został program zajęć, metody pracy, warunki realizacji i metody sprawdzania osiągnięć edukacyjnych na zajęciach.
Tematyka przeprowadzonych zajęć obejmowała:
ü Moduł I : Pomiary diagnostyczne elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatromicznych, wykonywanie rozruchu pnełmatycznych i elektrycznych wlementów, testowanie działania czujników i przetworników w urządzeniach mechatronicznych.
ü Moduł II : Podłaczenie elementów układu hydraulicznego, montowanie układów hydraulicznych - sterowanie ręczne, montowanie układów hydraulicznych – sterownie elektryczne.
ü Moduł III: wymiarowanie przedmiotów podkątem przyszłej obrobki na obrabiarkach CNC z wykorzystaniem programu wspomagania projektowania CAD, narzędzia pomiarowe i ich budowa(suwmiarka, wysokościomierz, mikrometr), ćwiczenia w odczytywaniu wyników pomiarów z warsztatowych przyrządów pomiarowych, ogólna budowa obrabiarki cnc, punkty charakterystyczne w programowaniu nc, rodzaje wymiarowania, funkcje stosowane w programowaniu obrabiarek cnc.
Podjęte działania, zgodnie ze spodziewanymi efektami, zwiększyły aktywność uczniów w procesie edukacji mechatronicznej. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych, wdrażali się do stosowania rozwiązań technicznych związanych z uruchamianych sterownia układów pneumatycznych i hydraulicznych. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę z zakresu wymiarowania i obsługi programów wspomagających projektowania CAD, nabywania umiejętności w posługiwaniu się narzędziami pomiarowymi oraz podstaw programowania obrabiarek CNC. Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne.
Kolejne zajęcia obejmować będą tematykę w zakresie sprawdzania poprawności przesyłania sygnałów między układem sterującym i wykonawczym, obsługiwaniem, posługiwania się oprogramowaniem specjalistycznym do programowania sterowników PLC, uruchamiania i testowanie działania układów elektropneumatycznego i hydraulicznego z wykorzystaniem sterownika PLC. Programowanie w standardzie MTS, tworzenie programów obróbki wałka z wykorzystaniem funkcji G0, G1,G2, G3, G40,G41, G42.
Aktualizacja 13.03.2018
Zadanie nr 3 : Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom uzyskanie i uzupełnienie praktycznej wiedzy i umiejętności z zakresu Mechatroniki – nowoczesnych rozwiazań przemysłowych oraz doposażenia pracowni dla zawodu techniki mechanik
Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia:Wojciech Banaszczyk, Jerzy Rybak,Jerzy Sowiński,
- Liczba uczniów uczestniczących w zadaniu 13 osób (0 K/ 13 M):
w tym liczba osób, które:
- rozpoczęły uczestnictwo w zadaniu w ww. okresie 13 osób (0 K/13 M)
- przerwały udział w zadaniu w ww. okresie 0 osób (0 K/ 0M)
- zakończyły udział w zadaniu w ww. okresie 0 osób (0 K/ 0M).
- Liczba godzin przeprowadzonych zajęć w ww. okresie,
- Banaszczyk Wojciech – 32 godz.
- Sowiński Jerzy – 48 godz.
- Rybak Jerzy – 24 godz.
Realizacja w zakresie |
data | Godzina | Liczba godzin |
Moduł I W. Banaszczyk |
5.12.2017 12.12.2017 19.12.1017 20.12.2017 16.01.2018 23.01.2018 13.02.2018 20.02.2018 |
10:00 -14:00 10:00-14.00 10.00 -14.00 8.00– 12.00 15.00-19.00 15.00-19.00 15.00-19.00 15.00-19.00 |
4 4 4 4 4 4 4 4 |
Moduł II J. Sowiński |
8.12.2017 9.12.2017 15.12.2017 13.01.2018 20.01.2018 17.02.2018 24.02.2018 |
15.00-19.00 8.00-16.00 15.00-19.00 8.00-16.00 8.00-16.00 8.00-16.00 8.00-16.00 |
4 8 4 8 8 8 8 |
Moduł III J. Rybak |
6.12.2017 13.12.2017 20.12.2017 12.02.2018 19.02.2018 26.02.2018 |
8.00-13.00 8.00-13.00 11.00-13.00 14.30-18.30 14.30-18.30 14.30-18.30 |
5 5 2 4 4 4 |
Łącznie | 104 |
- Przeprowadzona została diagnoza wstępna, za pomocą testu diagnozującego przygotowanie i potrzeby uczestników do zadania z zakresu mechatroniki, hydrauliki oraz obrabiarek sterownych numerycznie.
Przedstawiony został program zajęć, metody pracy, warunki realizacji i metody sprawdzania osiągnięć edukacyjnych na zajęciach.
- 4.Tematyka przeprowadzonych zajęć
- Moduł I : Pomiary diagnostyczne elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych, wykonywanie rozruchu pneumatycznych i elektrycznych elementów, testowanie działania czujników i przetworników w urządzeniach mechatronicznych. Montowanie systemów mechatronicznych na podstawie dokumentacji technicznej. Programowanie i testowanie układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC.
- Moduł II : Podłączenie elementów układu hydraulicznego, montowanie układów hydraulicznych - sterowanie ręczne, montowanie układów hydraulicznych – sterownie elektryczne. Wykonywanie pomiarów w układzie elektrohydraulicznym. Programowanie i testowanie układu elektrohydraulicznego za pomocą sterownika PLC.
- Moduł III: Programowanie frezowania powierzchni czołowych i rowków, programowanie frezowania konturów kształtowych. Uruchomienie programu frezowania w trybie automatycznym. Wymiarowanie przedmiotów pod kątem przyszłej obróbki na obrabiarkach CNC z wykorzystaniem programu wspomagania projektowania CAD, narzędzia pomiarowe i ich budowa(suwmiarka, wysokościomierz, mikrometr), ćwiczenia w odczytywaniu wyników pomiarów z warsztatowych przyrządów pomiarowych, ogólna budowa obrabiarki cnc, punkty charakterystyczne w programowaniu nc, rodzaje wymiarowania, funkcje stosowane w programowaniu obrabiarek cnc.
- Podjęte działania, zgodnie ze spodziewanymi efektami, zwiększyły aktywność uczniów w procesie edukacji mechatronicznej. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych, wdrażali się do stosowania rozwiązań technicznych związanych z uruchamianych sterownia układów pneumatycznych i hydraulicznych. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę z zakresu wymiarowania i obsługi programów
wspomagających projektowanie CAD, nabywania umiejętności w posługiwaniu się narzędziami pomiarowymi oraz podstaw programowania obrabiarek CNC. Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne.
- Planowany przebieg realizacji zajęć w kolejnym okresie rozliczeniowym obejmuje tematykę w zakresie sprawdzania poprawności przesyłania sygnałów między układem sterującym i wykonawczym, obsługiwaniem, posługiwania się oprogramowaniem specjalistycznym do programowania sterowników PLC, uruchamiania i testowanie działania układów elektropneumatycznego i hydraulicznego z wykorzystaniem sterownika PLC. Programowanie w standardzie MTS, toczenie programów obróbki wałka z wykorzystaniem funkcji G0, G1,G2, G3, G40,G41, G42. Programowanie powierzchni stożkowych i kształtowych w cyklu, uruchamianie programu w trybie automatycznym na tokarce. Programowanie frezowania.
- W tym okresie zostały zakupione norze tokarskie dla modułu „mechatronika – OSN”.
- Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem. Frekwencja jest wysoka, zainteresowanie zajęciami jest bardzo duże. Zajęcia zwiększyły aktywność uczniów w procesie edukacji mechatronicznej. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych, wdrażali się do stosowania rozwiązań technicznych związanych z uruchamianiem sterownia układów pneumatycznych i hydraulicznych. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę z zakresu wymiarowania i obsługi programów
wspomagających projektowanie CAD, nabywania umiejętności w posługiwaniu się narzędziami pomiarowymi oraz podstaw programowania obrabiarek CNC. Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne.