banner pu1

Zadanie nr 2: Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom z kierunków Technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, technik mechatronik, blacharz samochodowy, ślusarz, mechanik pojazdów samochodowych monter mechanik, murarz-tynkarz, nabycie kwalifikacji zawodowych z zakresu spawania

 

Galeria

Zajęcia prowadzone są przez czterech nauczycieli, którzy mają przeprowadzić 141 godzin zajęć praktycznych w spawalni wyposażonej w nowoczesne inwertorowe urządzenia spawalnicze i 29 teoretycznych oraz przygotować kursantów do zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe dla spawaczy 10 osób metoda MAG – 135 (spawanie łukiem elektrycznym elektrodą topliwą w osłonie gazów aktywnych stali) i 10 osób metoda MMA – 111 (spawanie łukowe elektrodą otuloną stali). Egzamin przeprowadzony będzie przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach. Uczniowie, którzy potwierdzą kwalifikacje otrzymają książkę spawacza i świadectwo kwalifikacji.

W zadaniu od 12.09.2016r. udział bierze 20 mężczyzn w dwóch metodach spawania MMA i MAG.

Na pierwszych zajęciach przeprowadzono test diagnozujący, który wskazał stan wiedzy merytorycznej z zakresu spawania, materiałoznawstwa, metaloznawstwa oraz procesów zachodzących w metalach na które działa wysoka temperatura.

Na podstawie uzyskanych odpowiedzi został przygotowany rozkład materiału dla prowadzonych zajęć. Został opracowany szczegółowy plan zaliczeń poszczególnych pozycji spawania, które mają dać informację o posiadanych umiejętnościach spawania u poszczególnych uczniów. Na podstawie uzyskanych informacji zostanie przygotowany egzamin wewnętrzny dla słuchaczy, który ma zasymulować egzamin teoretyczny i praktyczny z uczonej metody spawania.

Zostało opracowane narzędzie w formie ankiety, która na zakończenie szkolenia ma dać informację o stopniu opanowania programu szkolenia, przygotowania do egzaminu państwowego, przygotowania do wykonywania zawodu spawacza oraz zadowolenia z przeprowadzonego szkolenia.

Zajęcia praktyczne obejmowały spawanie stali metodami MAG i MMA spoinami pachwinowymi i czołowymi w pozycjach spawania podolnej, nabocznej, pionowej i naściennej. Wykonane złącza były weryfikowane, oceniane i omawiane ze słuchaczami. Zajęcia polegały na praktycznym wykonywaniu poszczególnych próbek w zaplanowanych spoinach i pozycjach spawania. Oceniane było również przygotowanie stanowiska pracy i przestrzeganie przepisów bhp.

Zajęcia teoretyczne zapoznały uczestników szkolenia z materiałoznawstwem, metaloznawstwem i procesach zachodzących w procesie spawania metodami MAG i MMA.

Zajęcia prowadzone w formie prezentacji, pokazu, ćwiczeń, wykładu pracy grupowej i indywidualnej.

W kolejnym okresie przewidywane jest kontynuowanie zajęć zgodnie z przyjętym harmonogramem, przeprowadzenie egzaminu wewnętrznego i egzaminu zewnętrznego potwierdzającego kwalifikacje w dniu 16.12.2016r

Zakupiono materiały do ćwiczeń w spawaniu, blacha gr 3mm i płaskownik 40x8, drut spawalniczy i elektrody oraz sprzęt pomocniczy i ochrony osobistej.

 

Aktualizacja 10.01.2017 Zadanie 2

Kontynuowano realizację I edycji zajęć spawania metodą MAG i MMA.

Wsparciem zostało objętych łącznie 20 uczniów (20 mężczyzn).

Zajęcia realizowane były w 2 grupach przez 4 nauczycieli w formie modułowej. Zrealizowano łącznie 158 godz. zajęć.

1 grupa metodą MAG – 10 ucz. – zrealizowano 79 godz. (60 godz. teorii + 19 godz. praktyki).

2 grupa metodą MMA – 10 ucz. – zrealizowano 79 godz. (60 godz. teorii + 19 godz. praktyki).

TEMATYKA ZAJĘĆ

Tematyka prowadzonych zajęć praktycznych

Zajęcia obejmowały spawanie stali metodami MAG i MMA spoinami pachwinowymi i czołowymi w pozycjach spawania podolnej, nabocznej, pionowej i naściennej. Wykonane złącza były weryfikowane, oceniane i omawiane ze słuchaczami. Zajęcia polegały na praktycznym wykonywaniu poszczególnych próbek w zaplanowanych spoinach i pozycjach spawania. Oceniane było również przygotowanie stanowiska pracy i przestrzeganie przepisów bhp.

Tematy zajęć praktycznych: metodą MAG - 135

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PD (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Przygotowanie złączy egzaminacyjnych.

Zaliczenie złączy ćwiczonych na kursie. Egzamin wewnętrzny

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Przygotowanie złączy egzaminacyjnych.

Zajęć praktycznych: metoda MMA - 111

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MMA)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PD (MMA)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MMA)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MMA)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MMA)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MMA)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MMA)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MMA)

Przygotowanie złączy egzaminacyjnych.

Zaliczenie złączy ćwiczonych na kursie. Egzamin wewnętrzny

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MMA)

Przygotowanie złączy egzaminacyjnych.

Zajęcia teoretyczne zawierały zagadnienia jak poniżej:

Zajęcia teoretyczne zapoznały uczestników szkolenia z materiałoznawstwem, metaloznawstwem i procesach zachodzących w procesie spawania metodami MAG i MMA. Zajęcia prowadzone w formie prezentacji, wykładu pracy grupowej i indywidualnej.

Tematy zajęć teoretycznych:

Spawalność stali, zapobieganie pękaniu, obróbka po spawaniu
Naprężenia i odkształcenia spawalnicze; zapobieganie
i usuwanie
Niezgodności spawalnicze, metody badań połączeń spawanych
Charakterystyka spawania wykorzystując różne technologie. Przedstawienie i omówienie parametrów spawania.
Podstawy elektrotechniki. Urządzenia do spawania. Charakterystyka, budowa i zastosowanie urządzeń do spawania.
Technologia spawania wybraną metodą. Techniki układania spoin.
Oznaczenia i wymiarowanie spoin.
Normy spawalnicze, omówienie i zastosowanie.
Zapisywanie technologii spawalniczych
Szkolenie i egzaminowanie spawaczy wg PN EN 287-1
Bezpieczeństwo prac spawalniczych
Organizacja stanowiska spawacza. Warunki budowy i działalności warsztatu spawalniczego.

Uczniowie otrzymali materiały edukacyjne opracowane przez nauczycieli prowadzących zajęcia. Materiały pod tytułem „Zawód spawacza na wyciągnięcie reki” kursanci otrzymali przygotowane w wersji elektronicznej. Przekazano uczestnikom również materiały piśmienne.

Weryfikacją zdobytej wiedzy na kursie spawania jest zdanie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie spawacza w metodzie MMA lub MAG.

Egzamin dla uczestników pierwszej edycji został przeprowadzony przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach w dniu 16.12.2016r. Do egzaminu przystąpiło 10 uczniów w zakresie spawania metodą MMA i 10 uczniów w zakresie spawania w metodzie MAG. Wszyscy zdali egzamin z wynikiem pozytywnym i uzyskali kwalifikacje spawacza w wybranej metodzie. Kwalifikacje potwierdzone będą książką spawacza i świadectwem kwalifikacyjnym. Dokumenty wydane będą przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach.

Materiały i metody nauczania nie powielają stereotypów na temat płci.

ZAJĘCIA PROWADZILI:

Jan Kłos

Leszek Strzałkowski

Dariusz Śmigiera

Paweł Wojtyra

 

Aktualizacja 13.04.2017

Zadanie 2

07 lutego 2017 roku rozpoczęły się zajęcia pierwszej grupy a 09.02.2017 roku drugiej grupy II edycji tego zadania. Rozpoczęły uczestnictwo w zadaniu w ww. okresie 20 mężczyzn – 10 uczniów rozpoczęło naukę spawania metodą spawania MMA i 10 uczniów metodą spawania MAG). Nabór do zadania odbywał się w oparciu standardy opracowane w regulaminie naboru. Do udziału w zadaniu zgłosili się uczniowie z Technikum Budowlanego.

Dla nowej grupy (II edycja) na pierwszych zajęciach przeprowadzono z uczestnikami test diagnozujący. Celem przeprowadzonego testu było zapoznanie się ze stanem wiedzy merytorycznej z zakresu spawania, materiałoznawstwa, metaloznawstwa oraz procesów zachodzących w metalach na które działa wysoka temperatura.

Na podstawie uzyskanych odpowiedzi został przygotowany rozkład materiału dla prowadzonych zajęć. Został opracowany szczegółowy plan zaliczeń poszczególnych pozycji spawania, które mają dać informację o opanowaniu umiejętności spawania u poszczególnych uczniów.

Zostało opracowane narzędzie w formie ankiety, która na zakończenie szkolenia ma dać informację o stopniu opanowania programu szkolenia, przygotowania do egzaminu państwowego, przygotowania do wykonywania zawodu spawacza oraz zadowolenia z przeprowadzonego szkolenia.

Zajęcia obejmowały spawanie stali metodami MAG i MMA spoinami pachwinowymi i czołowymi w pozycjach spawania podolnej, nabocznej, pionowej i naściennej. Wykonane złącza były weryfikowane, oceniane i omawiane ze słuchaczami. Zajęcia polegały na praktycznym wykonywaniu spoin w poszczególnych pozycjach spawania. Oceniane było również przygotowanie stanowiska pracy i przestrzeganie przepisów bhp, p.poż i ochrony środowiska.

Tematy zajęć praktycznych:

  • Napawanie, pozycja PA, PC, PF (MAG). Cięcie tlenowe, plazmowe, pozycja PA;
  • Szczepianie blach, spawanie blach – spoina pachwinowa, złącze teowe, pozycja PA (MAG)
  • Spawanie blach – spoina pachwinowa, złącze teowe, pozycja PB (MAG)
  • Spawanie blach – spoina pachwinowa, złącze narożne, pozycja PA, PC, PF (MAG)
  • Spawanie blach – spoina pachwinowa, złącze teowe, pozycja PG (MAG)
  • Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)
  • Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PD (MAG)
  • Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)
  • Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Zajęcia teoretyczne zapoznały uczestników szkolenia z materiałoznawstwem, metaloznawstwem i procesach zachodzących w procesie spawania metodami MAG i MMA. Zajęcia prowadzone w formie prezentacji, wykładu pracy grupowej i indywidualnej.

Tematy zajęć teoretycznych:

  • Przegląd procesów spajania i pokrewnych (spawania, lutowania, zgrzewania, napawania)
  • Materiały podstawowe – stale i ich właściwości
  • Budowa i użytkowanie urządzeń do spawania
  • Rodzaje złączy i spoin, oznakowanie spoin na rysunkach, pozycje spawania
  • Przygotowanie elementów do spawania
  • Zapewnienie jakości w spawalnictwie
  • Materiały dodatkowe do spawania stali spoiwa, elektrody i gazy
  • Spawalność stali, zapobieganie pękaniu, obróbka po spawaniu
  • Naprężenia i odkształcenia spawalnicze; zapobieganie i usuwanie

Praktyki rozpoczęto realizować w tym zadaniu od 16.01.2017r u trzech pracodawców w trzech grupach. Dwie grupy są cztero osobowe i jedna dwuosobowa. Dwóch uczniów zakończyło praktyki 18.03.2017r. Pozostali uczniowie zgodnie z umową mają zakończyć realizację staży do 31.05.2017r.

Opracowany został plan zajęć, który będzie realizowanych podczas stażu. Plan został opracowany po konsultacjach z pracodawcami. Plan to wspólna praca dyrekcji i nauczycieli CEZ oraz pracodawcy w oparciu o wytyczne przekazane przez POKL. Plan został zaakceptowany przez wszystkich pracodawców przyjmujących grupy młodzieży.

Przed podpisaniem umowy zostały sprawdzone przez realizującego projektu stanowiska pracy jakie proponuje pracodawca do realizacji staży oraz wyposażenie techniczne poszczególnych pracodawców. Sprawdzeniu podlegało również zaplecze socjalne i higieniczno sanitarne pracodawcy przyjmującego uczniów na staż.

Szkolenie bhp. P.poż i ochrony środowiska zostało przeprowadzone przez pracodawcę na pierwszych zajęciach. Na pierwszych zajęciach pracodawca zapoznał również stażystów z regulaminami obowiązującymi w zakładzie oraz ze strukturą organizacyjną przedsiębiorstwa. Stażyści szkoleni byli pod nadzorem opiekun praktyk w obecności przedstawiciela CEZ.

Pracodawca w uzgodnieni z opiekunem stażu i przedstawicielem CEZ wystawił ocenę stażyście za odbyty staż.

Pracodawca WIT – METAL wydał dwa zaświadczenia potwierdzające odbycie stażu z opisem czynności jakie stażysta wykonywał, jakie realizował cele podczas stażu i jakich umiejętności i kompetencji nabył w ramach realizowanego stażu. Zaświadczenie to wspólna praca dyrekcji i nauczycieli CEZ oraz pracodawcy w oparciu o wytyczne przekazane przez POKL.

Weryfikacją zdobytej wiedzy na kursie będzie zdanie egzaminu zewnętrznego potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie spawacza w metodzie MMA lub MAG przeprowadzonego przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach i uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu.

Staże realizowane były u przedsiębiorców z lokalnego rynku pracy:

1. WIT – METAL

Matusiak Witold

98 – 200 Sieradz, Chjne ul. Leśna 2

2. Mechanika Pojazdowa - Łukasz Dudkowski

98 – 200 Sieradz, ul. 1-go Maja 24

3. GBE sp.z.o.o

98 – 200 Sieradz ul. Zagłoby 12

Uczniowie otrzymali materiały edukacyjne opracowane przez nauczycieli prowadzących zajęcia. Materiały pod tytułem „Zawód spawacza na wyciągnięcie reki” kursanci otrzymali przygotowane w wersji elektronicznej. Przekazano uczestnikom również materiały piśmienne.

ZAJĘCIA PROWADZILI:

Jan Kłos

Leszek Strzałkowski

Dariusz Śmigiera

Paweł Wojtyra

 

Aktualizacja 30.06.2017

Zadanie 2

Kontynuowane były zajęcia z drugą grupą .

Zajęcia obejmowały spawanie stali metodami MAG i MMA spoinami pachwinowymi i czołowymi w pozycjach spawania podolnej, nabocznej, pionowej i naściennej. Wykonane złącza były weryfikowane, oceniane i omawiane ze słuchaczami. Zajęcia polegały na praktycznym wykonywaniu poszczególnych próbek w zaplanowanych spoinach i pozycjach spawania. Oceniane było również przygotowanie stanowiska pracy i przestrzeganie przepisów bhp.

Tematy zajęć praktycznych:

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PD (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Przygotowanie złączy egzaminacyjnych.

Zaliczenie złączy ćwiczonych na kursie. Egzamin wewnętrzny

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Przygotowanie złączy egzaminacyjnych.

Zajęcia teoretyczne zapoznały uczestników szkolenia z materiałoznawstwem, metaloznawstwem i procesach zachodzących w procesie spawania metodami MAG i MMA. Zajęcia prowadzone w formie prezentacji, wykładu pracy grupowej i indywidualnej.

Tematy zajęć teoretycznych:

Spawalność stali, zapobieganie pękaniu, obróbka po spawaniu
Naprężenia i odkształcenia spawalnicze; zapobieganie
i usuwanie
Niezgodności spawalnicze, metody badań połączeń spawanych
Charakterystyka spawania wykorzystując różne technologie. Przedstawienie i omówienie parametrów spawania.
Podstawy elektrotechniki. Urządzenia do spawania. Charakterystyka, budowa i zastosowanie urządzeń do spawania.
Technologia spawania wybraną metodą. Techniki układania spoin.
Oznaczenia i wymiarowanie spoin.
Normy spawalnicze, omówienie i zastosowanie.
Zapisywanie technologii spawalniczych
Szkolenie i egzaminowanie spawaczy wg PN EN 287-1
Bezpieczeństwo prac spawalniczych
Organizacja stanowiska spawacza. Warunki budowy i działalności warsztatu spawalniczego.

Weryfikacją zdobytej wiedzy na kursie jest zdanie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie spawacza w metodzie MMA lub MAG. Egzamin dla pierwszej grupy został przeprowadzony przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach w dniu 09.06.2017r. Do egzaminu przystąpiło 10 uczniów w zakresie spawania metodą MMA i 10 uczniów w zakresie spawania w metodzie MAG. Wszyscy zdali egzamin z wynikiem pozytywnym i uzyskali kwalifikacje spawacza w wybranej metodzie. Kwalifikacje potwierdzone będą książką spawacza i świadectwem kwalifikacyjnym. Dokumenty wydane będą przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach.

09.06.2017 po zakończeniu egzaminu spawania uczestnicy zadania odebrali zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo i ukończenie zajęć w zadaniu. Zaświadczenie opisuje zrealizowany i zaliczony zakres materiału określony programem nauczania oraz zdanie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie spawacz w wybranej metodzie.

W miesiącu wrześniu – październiku przewidywane jest rozpoczęcie zajęć z kolejną grupą. Od miesiąca sierpnia rozpocznie się rekrutacja do kolejnej edycji zadania. Nabór wspomagany będzie informacją na stronie internetowej i na tablicy ogłoszeń. W grupie będzie 10 osób, które będą się szkolić w spawaniu w metodzie MAG i 10 osób w metodzie MMA

Uczniowie z tego zadania kontynuują staże i praktyki zawodowe realizowane u lokalnych pracodawców

ZAJĘCIA PROWADZILI:

Jan Kłos

Leszek Strzałkowski

Dariusz Śmigiera

Paweł Wojtyra

 

Aktualizacja 06.12.2017

Zadanie nr 2: Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom z kierunków Technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, technik mechatronik, blacharz samochodowy, ślusarz, mechanik pojazdów samochodowych monter mechanik, murarz-tynkarz, nabycie kwalifikacji zawodowych z zakresu spawania

Druga edycja tego zadania rozpoczęła się 10.10.2017r. Zajęcia prowadzone są przez czterech nauczycieli, którzy mają przeprowadzić 141 godzin zajęć praktycznych w spawalni wyposażonej w nowoczesne inwertorowe urządzenia spawalnicze i 29 teoretycznych oraz przygotować kursantów do zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe dla spawaczy 10 osób metoda MAG – 135 (spawanie łukiem elektrycznym elektrodą topliwą w osłonie gazów aktywnych stali) i 10 osób metoda MMA – 111 (spawanie łukowe elektrodą otuloną stali). Egzamin przeprowadzony będzie przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach. Uczniowie, którzy potwierdzą kwalifikacje otrzymają książkę spawacza i świadectwo kwalifikacji.

W zadaniu od 10.10.2016r. udział bierze 20 mężczyzn w dwóch metodach spawania MMA i MAG.

Na pierwszych zajęciach przeprowadzono rozmowę diagnozującą, który wskazał stan wiedzy merytorycznej z zakresu spawania, materiałoznawstwa, metaloznawstwa oraz procesów zachodzących w metalach na które działa wysoka temperatura.

Na podstawie uzyskanych odpowiedzi został przygotowany rozkład materiału dla prowadzonych zajęć. Został opracowany szczegółowy plan zaliczeń poszczególnych pozycji spawania, które mają dać informację o posiadanych umiejętnościach spawania u poszczególnych uczniów. Na podstawie uzyskanych informacji zostanie przygotowany egzamin wewnętrzny dla słuchaczy, który ma zasymulować egzamin teoretyczny i praktyczny z uczonej metody spawania.

Zostało opracowane narzędzie w formie ankiety, która na zakończenie szkolenia ma dać informację o stopniu opanowania programu szkolenia, przygotowania do egzaminu państwowego, przygotowania do wykonywania zawodu spawacza oraz zadowolenia z przeprowadzonego szkolenia.

Zajęcia praktyczne obejmowały spawanie stali metodami MAG i MMA spoinami pachwinowymi i czołowymi w pozycjach spawania podolnej, nabocznej, pionowej i naściennej. Wykonane złącza były weryfikowane, oceniane i omawiane ze słuchaczami. Zajęcia polegały na praktycznym wykonywaniu poszczególnych próbek w zaplanowanych spoinach i pozycjach spawania. Oceniane było również przygotowanie stanowiska pracy i przestrzeganie przepisów bhp.

Zajęcia teoretyczne zapoznały uczestników szkolenia z materiałoznawstwem, metaloznawstwem i procesach zachodzących w procesie spawania metodami MAG i MMA.

Zajęcia prowadzone w formie prezentacji, pokazu, ćwiczeń, wykładu pracy grupowej i indywidualnej.

W kolejnym okresie przewidywane jest kontynuowanie zajęć zgodnie z przyjętym harmonogramem, przeprowadzenie egzaminu wewnętrznego i egzaminu zewnętrznego potwierdzającego kwalifikacje w dniu 22.12.2017r

Zakupiono materiały do ćwiczeń w spawaniu, blacha gr 3mm i płaskownik 40x8, drut spawalniczy i elektrody oraz sprzęt pomocniczy i ochrony osobistej.

 

Aktualizacja 13.03.2018

Tytuł projektu: „Szkoła zawodowa wybór w przyszłość”

Zadanie nr 2: Dodatkowe zajęcia specjalistyczne, prowadzone w formie kształcenia modułowego, realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno gospodarczego CEZ umożliwiające uczniom z kierunków Technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, technik mechatronik, blacharz samochodowy, ślusarz, mechanik pojazdów samochodowych monter mechanik, murarz-tynkarz, nabycie kwalifikacji zawodowych z zakresu spawania

Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia:

P. Wojtyra, J. Kłos, L. Strzałkowski, D. Śmigiera

  1. Liczba uczniów uczestniczących w zadaniu (0 K/20 M):

w tym liczba osób, które:

- rozpoczęły uczestnictwo w zadaniu w ww. okresie (0 K/20M)

- przerwały udział w zadaniu w ww. okresie (0 K/0 M)

- zakończyły udział w zadaniu w ww. okresie (0 K/20 M).

Grupa 3, która zakończyła udział w projekcie 22.12.2018r

GRUPA I SPAWANIE MAG - 135
Data zajęć Imię i nazwisko prowadzącego Godziny Liczba godz
01.12 J. Kłos 1300-2000 7
02.12 L. Strzałkowski 800-1400 6
07.12 P. Wojtyra 1300-2000 7
08.12

J. Kłos

D. Śmigiera

1300-2000

5

2

09.12 L. Strzałkowski 800-1400 5
14.12 P. Wojtyra 1200-2000 8
15.12 J. Kłos 1300-2000 7
21.12 P. Wojtyra 1300-2000 7
22.12 D. Śmigiera 1300-2000 7
61 GRUPA II SPAWANIE MMA – 111
Data zajęć Data zajęć Data zajęć Liczba godz
02.12 L. Strzałkowski 1400-2000 5
05.12 D. Śmigiera 800-1100 3
06.12 J. Kłos 1600-2000 4
07.12 D. Śmigiera 800-1300 5
09.12 L. Strzałkowski 1400-2000 6
12.12 D. Śmigiera 800-1100 3
13.12 J. Kłos 1600-2000 4
14.12 D. Śmigiera 800-1300 5
16.12 P. Wojtyra 800-1400 6
19.12 D. Śmigiera 800-1100 3
20.12 J. Kłos 1600-2000 4
21.12 D. Śmigiera 800-1300 5

53               114

GRUPA 4 ROZPOCZEŁA ZAJĘCIA OD 12.02.2018r

GRUPA I SPAWANIE MAG
Data zajęć Imię i nazwisko prowadzącego Godziny Liczba godzin
12.02 Paweł Wojtyra,

14:00 - 20:00

6

14.02 Paweł Wojtyra 16:00 - 19:00 3
19.02 Jan Kłos, 14:00 - 20:00 6
21.02 Paweł Wojtyra 14:00 - 20:00 6
24.02 Leszek Strzałkowski 8:00 - 14:00 6
26.02 Dariusz Śmigiera 14:00 - 20:00 6
28.02 Paweł Wojtyra 14:00 - 20:00 6

39

GRUPA II SPAWANIE MMA
Data zajęć Imię i nazwisko prowadzącego Godziny Liczba godzin
15.02

Jan Kłos

Paweł Wojtyra

Dariusz Śmigiera

14:00 - 18:00

18:00 - 19:00

19:00 - 20:00

4

1

1

16.02 Dariusz Śmigiera 16:00 - 19:00 3
22.02 Jan Kłos 14:00 - 20:00 6
23.02 Dariusz Śmigiera 14:00 - 20:00 6
24.02 Leszek Strzałkowski 14:00 – 20:00 6

Realizacja zajęć:

Jan Kłos – 47 godzin,

Dariusz Śmigiera – 49 godzin,

Paweł Wojtyra – 50 godzin,

Leszek Strzałkowski - 34 - teoria

RAZEM – 180 godzin

  1. Krótka informacja o formie przeprowadzonej diagnozy wstępnej dla nowych uczestników oraz o opracowaniu standardu wymagań, tj. efektów uczenia się dla grupy uczestników (ETAP I i II – zgodnie z załącznikiem)

Na pierwszych zajęciach przeprowadzono rozmowę diagnozującą. która wskazała stan wiedzy merytorycznej z zakresu spawania, materiałoznawstwa, metaloznawstwa oraz procesów zachodzących w metalach na które działa wysoka temperatura.

Na podstawie uzyskanych odpowiedzi został przygotowany rozkład materiału dla prowadzonych zajęć. Został opracowany szczegółowy plan zaliczeń poszczególnych pozycji spawania, które mają dać informację o posiadanych umiejętnościach spawania u poszczególnych uczniów. Na podstawie uzyskanych informacji został przygotowany egzamin wewnętrzny dla słuchaczy, który ma zasymulować egzamin końcowy teoretyczny i praktyczny z uczonej metody spawania.

Zostało opracowane narzędzie w formie wywiadu, który na zakończenie szkolenia ma dać informację o stopniu opanowania programu szkolenia, przygotowania do egzaminu państwowego, przygotowania do wykonywania zawodu spawacza oraz zadowolenia z przeprowadzonego szkolenia.

  1. 3.Tematyka prowadzonych zajęć i metody ich prowadzenia

Zajęcia obejmowały spawanie stali metodami MAG i MMA spoinami pachwinowymi i czołowymi w pozycjach spawania podolnej, nabocznej, pionowej i naściennej. Wykonane złącza były weryfikowane, oceniane i omawiane ze słuchaczami. Zajęcia polegały na praktycznym wykonywaniu poszczególnych próbek w zaplanowanych spoinach i pozycjach spawania. Oceniane było również przygotowanie stanowiska pracy i przestrzeganie przepisów bhp i p.poż.

Tematy zajęć praktycznych z grupą, która kończyła 22.12.2017r:

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PD (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Przygotowanie złączy egzaminacyjnych.

Zaliczenie złączy ćwiczonych na kursie. Egzamin wewnętrzny

Spawanie blach z rurami – spoina pachwinowa, złącze rurowe, pozycja PF (MAG)

Wykonywanie złączy spawanych poznanych w tracicie szkolenia spawaczy PA, PB, PF, PG, PD spoina pachwinowa – złącza teowe, narożne, rurowe (MAG)

Przygotowanie złączy egzaminacyjnych.

Tematy zajęć praktycznych z grupą, która rozpoczynała 12.02.2018r:

Napawanie, pozycja PA, PC, PF (MAG). Cięcie tlenowe, plazmowe, pozycja PA;

Szczepianie blach, spawanie blach – spoina pachwinowa, złącze teowe, pozycja PA

Spawanie blach – spoina pachwinowa, złącze teowe, pozycja PB
Spawanie blach – spoina pachwinowa, złącze narożne, pozycja PA, PC, PF
Spawanie blach – spoina pachwinowa, złącze teowe, pozycja PG
Spawanie blach – spoina pachwinowa, złącze teowe, pozycja PF
Spawanie blach – spoina pachwinowa, złącze teowe, pozycja PD

Zajęcia teoretyczne zapoznały uczestników szkolenia z materiałoznawstwem, metaloznawstwem i procesach zachodzących w procesie spawania metodami MAG i MMA. Zajęcia prowadzone w formie prezentacji, wykładu pracy grupowej i indywidualnej.

Tematy zajęć teoretycznych z grupą, która kończyła 22.12.2017r:

Spawalność stali, zapobieganie pękaniu, obróbka po spawaniu
Naprężenia i odkształcenia spawalnicze; zapobieganie
i usuwanie
Niezgodności spawalnicze, metody badań połączeń spawanych
Charakterystyka spawania wykorzystując różne technologie. Przedstawienie i omówienie parametrów spawania.
Podstawy elektrotechniki. Urządzenia do spawania. Charakterystyka, budowa i zastosowanie urządzeń do spawania.
Technologia spawania wybraną metodą. Techniki układania spoin.
Oznaczenia i wymiarowanie spoin.
Normy spawalnicze, omówienie i zastosowanie.
Zapisywanie technologii spawalniczych
Szkolenie i egzaminowanie spawaczy wg PN EN 287-1
Bezpieczeństwo prac spawalniczych
Organizacja stanowiska spawacza. Warunki budowy i działalności warsztatu spawalniczego.

Tematy zajęć teoretycznych z grupą, która rozpoczynała 12.02.2018r:

Przegląd procesów spajania i pokrewnych (spawania, lutowania, zgrzewania, napawania)

Materiały podstawowe – stale i ich właściwości

Budowa i użytkowanie urządzeń do spawania

  1. Informacja nt. oceny – weryfikacji na podstawie opracowanych kryteriów oceny oraz porównania uzyskanych wyników z założonymi wymaganiami.

Weryfikacją zdobytej wiedzy na kursie jest zdanie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie spawacza w metodzie MMA lub MAG. Egzamin dla trzeciej grupy został przeprowadzony przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach w dniu 22.12.2018r. Do egzaminu przystąpiło 10 uczniów w zakresie spawania metodą MMA i 10 uczniów w zakresie spawania w metodzie MAG. Wszyscy zdali egzamin z wynikiem pozytywnym i uzyskali kwalifikacje spawacza w wybranej metodzie. Kwalifikacje potwierdzone będą książką spawacza i świadectwem kwalifikacyjnym. Dokumenty wydane będą przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach.

  1. Problemy napotkane w trakcie realizacji projektu

Problem jaki można wskazać to duża ilość zajęć uczniów i z tego powodu trudność przygotowania harmonogramu zajęć dla każdej grupy.

  1. Planowany przebieg realizacji zajęć (zakres tematyczny) w kolejnym okresie rozliczeniowym (zgodnie z okresami założonymi w harmonogramie realizacji projektu) – krótka informacja w postaci 1 – 2 zdań.

W miesiącu lutym 2018r rozpoczęły się zajęcia z czwartą (ostatnią) grupą. W grupie tej jest 10 osób, które szkolić się w spawaniu w metodzie MAG i 10 osób w metodzie MMA. Przewidywane zakończenie zajęć to maj, czerwiec 2018r.

W okresie sprawozdawczym przeprowadzono badania lekarskie dla 20 osób.